Atak padaczki w gabinecie stomatologicznym – jak reagować?
Atak padaczki w gabinecie stomatologicznym – jak reagować?
Spis treści
Epilepsja – zwana również padaczką – to jedno z najczęściej występujących przewlekłych schorzeń o charakterze neurologicznym. Atak padaczki u osoby chorej może wystąpić wszędzie, w tym w gabinecie stomatologicznym. Zespół dentystyczny powinien więc wiedzieć, jakie czynniki mogą spowodować napad epilepsji oraz jak reagować w takiej sytuacji.
Obowiązkowym elementem wizyty w gabinecie dentystycznym – zwłaszcza, jeśli pacjent pojawia się tam pierwszy raz – powinien być wywiad lekarski. Zespół powinien zebrać od pacjenta informacje na temat jego ogólnego stanu zdrowia, ewentualnych chorób przewlekłych czy przyjmowanych leków. Jeżeli chory okaże się epileptykiem, zespół stomatologiczny będzie mógł przygotować się na możliwy atak padaczki i prawidłowo na niego zareagować.
Czynniki mogące wywołać atak padaczki
Napad epilepsji może wystąpić u chorego w każdej sytuacji, jednak istnieją pewne czynniki, które zwiększają to ryzyko. Do czynników ogólnych zalicza się
• gorączka,
• ogólne osłabienie organizmu,
• zaburzenia hormonalne,
• zaburzenia wodno-elektrolitowe,
• hiperwentylacja,
• przyjmowanie niektórych leków.
Atak padaczki może również zostać wywołany przez czynniki towarzyszące wizycie w gabinecie stomatologicznym. Są to:
• stres pacjenta przed planowanym zabiegiem,
• ból wywołany zabiegiem czy ukłuciem igłą,
• bodźce świetlne i dźwiękowe (wywołane np. lampą dentystyczną święcącą wprost na pacjenta lub odgłosami borowania),
• podanie środków znieczulających (choć reakcje między nimi a lekami przeciwpadaczkowymi są bardzo rzadkie).
Z tego powodu epileptyk w gabinecie stomatologicznym wymaga szczególnego traktowania. Należy dokładnie wytłumaczyć mu, jak będzie przebiegało leczenie (w celu minimalizacji stresu) oraz unikać długotrwałego kierowania na niego lampy dentystycznej.
Atak padaczki – pierwsza pomoc
Jeśli pomimo zachowania niezbędnych środków ostrożności w gabinecie dojdzie jednak do niespodziewanego napadu epilepsji, pacjentowi należy udzielić pierwszej pomocy. Polega ona na:
• zabezpieczeniu go przed urazami (upadkiem z fotela, potłuczeniem głowy lub kończyn),
• opuszczeniu fotela do pozycji leżącej lub podłożeniu pacjentowi czegoś miękkiego pod głowę,
• zadbaniu o drożność dróg oddechowych (jeśli u pacjenta wystąpił szczękościsk, nie wolno otwierać mu ust na siłę),
• rozluźnieniu kołnierzyka, chustki, krawata (nigdy nie wolno wkładać pacjentowi niczego do ust – mogłoby to doprowadzić do zadławienia).
Atak padaczki z reguły nie jest długotrwały, trwa około 2-5 minut. U wielu pacjentów w jego trakcie dochodzi do bezwiednego oddania moczu lub stolca – po odzyskaniu świadomości jest to dla nich niezwykle krępujące, więc warto wskazać im łazienkę lub zaproponować wezwanie kogoś bliskiego. Z reguły atak padaczki nie wymaga hospitalizacji, a po jego zakończeniu pacjent potrzebuje chwili, aby dojść do siebie. Wezwanie pogotowia jest konieczne, jeżeli napady powtarzają się lub trwają kilkanaście minut.
AF
Fot. jarmoluk, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
W ostatnich tygodniach w Stanach Zjednoczonych na nowo rozgorzała dyskusja na temat powszechnej dostępności broni palnej i jej konsekwencji. W pierwszej połowie tego roku w masowych strzelaninach w USA zginęły 374 osoby, a ponad 1300 odniosło obrażen...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...