Przejdź do treści
Dentonet.pl Strzałka w prawo Asysta Strzałka w prawo Higienistki chcą przenieść kształcenie w zawodzie na poziom szkolnictwa wyższego

Higienistki chcą przenieść kształcenie w zawodzie na poziom szkolnictwa wyższego

Aleksandra

Higienistki stomatologiczne zrzeszone w Ogólnopolskim Związku Zawodowym Higienistek Stomatologicznych oraz Sekcji Profilaktyki i Promocji Zdrowia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego chcą wiedzieć, czy możliwe jest pełne przeniesienie kształcenia w ich zawodzie na poziom szkolnictwa wyższego (licencjackiego). Pismo w tej sprawie trafiło do ministerstwa zdrowia.

Higienistki chcą przenieść kształcenie w zawodzie na poziom szkolnictwa wyższego

Dyskusja o zawodzie higienistki stomatologicznej rozgorzała na nowo kilka tygodni temu, po opublikowaniu rozporządzenia Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2025 r. w sprawie listy czynności zawodowych higienistek. Choć co do zasady w rozporządzeniu pozostawiono nadzór lekarza dentysty nad pracą higienistek, to jednak znalazły się w nim m.in. zapisy pozwalające higienistkom na wykonywanie wstępnych badań stomatologicznych oraz prowadzenie działań rehabilitacyjnych bez zlecenia lekarza. Wzbudziło to sprzeciw Naczelnej Rady Lekarskiej – zdaniem samorządu, w rozporządzeniu przyznano zbyt szerokie uprawnienia osobom bez odpowiedniego przygotowania medycznego, co może prowadzić do zagrożenia dla pacjentów. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

O złożoności kwestii kompetencji higienistek wcześniej mówił również dr n. med. Dariusz Paluszek, przewodniczący Komisji ds. Lekarzy Dentystów OIL w Warszawie, członek Komisji Stomatologicznej NIL. – To jest obecnie największy problem higienistek stomatologicznych w Polsce – brak jednolitego systemu kształcenia. Oczywiście są higienistki po studiach, z tytułem magistra, wysoko wykwalifikowane, ale nie zapominajmy, że wiele przedstawicielek tego zawodu kończy w trybie weekendowym szkoły o – nie bójmy się tego powiedzieć – bardzo niskim poziomie kształcenia. I to właśnie w tym kierunku powinny zmierzać starania środowiska, aby ujednolicić i podnieść poziom przygotowania do pracy w zawodzie – podkreślał w rozmowie z portalem Dentonet.

Higienistki chcą kształcenia uniwersyteckiego

Pierwsze kroki, które być może doprowadzą do ważnych zmian w tym zakresie podjęły higienistki stomatologiczne zrzeszone w Ogólnopolskim Związku Zawodowym Higienistek Stomatologicznych oraz Sekcji Profilaktyki i Promocji Zdrowia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. W piśmie wystosowanym do ministerstwa zdrowia zapytały, czy jest możliwe rozpoczęcie procedury przeniesienia kształcenia higienistek stomatologicznych na poziom szkolnictwa wyższego (licencjackiego) – zgodnie z europejskimi standardami kształcenia oraz aktualnymi potrzebami rynku usług zdrowotnych w Polsce.

Obecnie kształcenie higienistek stomatologicznych odbywa się dwutorowo: w szkołach policealnych, co – mimo dużego zaangażowania kadry dydaktycznej – nie w pełni odpowiada rosnącym wymaganiom zawodu, zakresowi wykonywanych świadczeń oraz potrzebom pacjentów, a także studiów wyższych (co niestety nie jest najczęściej wybieraną formą kształcenia). Higienistki coraz częściej nie tylko wykonują zabiegi profilaktyczne, ale też odgrywają kluczową rolę w edukacji zdrowotnej, profilaktyce interdyscyplinarnej (z dietetyką, logopedią, fizjoterapią), a nawet wspierają procesy terapeutyczne w gabinetach stomatologicznych – czytamy w piśmie, które trafiło również do naszej redakcji.

Przedstawicielki obu organizacji podkreśliły, że w wielu krajach Unii Europejskiej – m.in. w Szwecji, Finlandii, Niemczech i Holandii – kształcenie higienistek odbywa się na poziomie uniwersyteckim, co przekłada się nie tylko na lepsze przygotowanie praktyczne i teoretyczne, a także na większy prestiż zawodu, rozwój kariery naukowej i dydaktycznej oraz uznawalność kwalifikacji w systemach międzynarodowych. – Zależy nam na wspólnym dążeniu do podniesienia jakości opieki stomatologicznej w Polsce, z jednoczesnym wzmocnieniem pozycji zawodowej i edukacyjnej higienistek stomatologicznych – zaznaczono.

Czy będzie posiedzenie Rady ds. Rozwoju Stomatologii z udziałem higienistek?

Drugie pismo OZZHS i Sekcji Profilaktyki PTS-u trafiło do Rady ds. Rozwoju Stomatologii. Poproszono w nim o możliwość udziału przedstawicielek higienistek stomatologicznych w obradach Rady i przedstawienia ich stanowiska w sprawie podniesienia kompetencji zawodowych oraz stopnia kształcenia.

Uważamy, że (…) w Polsce nadszedł czas na otwartą dyskusję o potrzebie przeniesienia kształcenia higienistek na poziom wyższy (studia licencjackie). Zależy nam, aby ta rozmowa nie toczyła się w atmosferze napięcia czy podziału, lecz z poszanowaniem wspólnych celów: dobra pacjenta i profesjonalnej współpracy zespołu stomatologicznego – czytamy w piśmie.

Jednocześnie – zauważając rosnące napięcie m.in. w mediach społecznościowych, dotyczące głównie kompetencji higienistek – przedstawicielki OZZHS i Sekcji Profilaktyki PTS-u zadeklarowały gotowość do współpracy i dialogu. – Wierzymy, że wspólna dyskusja – nie przeciwko sobie, lecz ze sobą – jest jedyną drogą do mądrej i odpowiedzialnej zmiany. Będziemy wdzięczne za rozważenie naszej prośby oraz możliwość uczestniczenia w najbliższych obradach – podsumowano.

Nowa ustawa przesądziła, że asystentka i higienistka stomatologiczna są w pełni zawodami medycznymi. Ponoszą więc te same ryzyka, co lekarze dotychczas odpowiadający na różnych polach wobec swoich pacjentów – mówi o ustawie o niektórych zawodach medycznych mec. Paweł Strzelec, radca prawny, specjalista w zakresie prawa medycznego. Która zmiana wprowadzona na mocy ustawy jest – okiem eksperta – najważniejsza? Jak można zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów? Czy w dobie obowiązywania ustawy o niektórych zawodach medycznych asystentkom i higienistkom może przydać się ubezpieczenie? Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego!

Proponowane

Irlandia: jak to jest być higienistką stomatologiczną? Irlandia: jak to jest być higienistką stomatologiczną?

Irlandia: jak to jest być higienistką stomatologiczną?

Praca higienistki stomatologicznej może różnić się zależnie od miejsca wykonywania pracy. W niektórych krajach przedstawicielki naszego zawodu mają więcej niezależności, ale i ciąży na nich znaczna odpowiedzialność, a w innych wspierają lekarza i pracują pod jego nadzorem. O specyfice pracy w Irlandii w rozmowie z portalem dentistry.co.uk opowiada licencjonowana higienistka Mia Coffey, która na co dzień pracuje w Dublinie. Na pytanie o wyzwania, z jakimi mierzy się w swojej pracy, Mia wspomina, że jednym z najważniejszych jest konieczność […]
Jak asystentka i higienistka stomatologiczna mogą zdobywać punkty edukacyjne? Jak asystentka i higienistka stomatologiczna mogą zdobywać punkty edukacyjne?

Jak asystentka i higienistka stomatologiczna mogą zdobywać punkty edukacyjne?

Ustawa o niektórych zawodach medycznych nałożyła na przedstawicieli ujętych w niej profesji – w tym na asystentki i higienistki stomatologiczne – obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego. W praktyce oznacza to konieczność zgromadzenia w ciągu 5 lat 200 punktów edukacyjnych za udział w różnego rodzaju kursach, szkoleniach, konferencjach itp.  Kwestia ustawicznego rozwoju zawodowego asystentek i higienistek stomatologicznych została szczegółowo opisana w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego […]
Higienistka stomatologiczna i wolontariat bez granic Higienistka stomatologiczna i wolontariat bez granic

Higienistka stomatologiczna i wolontariat bez granic

Higienistka stomatologiczna Sarah Cline z Karoliny Północnej łączy profesjonalizm z misją niesienia pomocy osobom najbardziej potrzebującym. Swoje umiejętności wykorzystuje zarówno w pracy z weteranami w lokalnej społeczności regionu Piedmont Triad, jak i podczas wolontariatu w Afryce, gdzie zapewnia podstawową opiekę stomatologiczną ludziom, którzy nigdy wcześniej nie widzieli dentysty. Higienistka stomatologiczna Sarah Cline połączyła swoją wiedzę i doświadczenie z pasją do wolontariatu, pomagając ludziom w potrzebie – od lokalnej społeczności […]
Jak zdobywać punkty edukacyjne jako higienistka lub asystentka? [webinar] Jak zdobywać punkty edukacyjne jako higienistka lub asystentka? [webinar]

Jak zdobywać punkty edukacyjne jako higienistka lub asystentka? [webinar]

We wtorek 18 lutego o godz. 20:00 w ramach programu edukacyjnego Akademia Asysdent odbędzie się webinar „Jak zdobywać punkty edukacyjne jako higienistka lub asystentka stomatologiczna?”, który poprowadzi mgr Paulina Mintzberg-Wachowicz, licencjonowana higienistka stomatologiczna. Podczas webinaru będzie można uzyskać najważniejsze informacje o obowiązku gromadzenia punktów edukacyjnych przez osoby wykonujące zawody asystentki oraz higienistki. Ustawa o niektórych zawodach medycznych weszła w życie w marcu 2024 r. i uregulowała zasady pracy kilkunastu […]

Najnowsze

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266 Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Plazmocytoma głowy i szyi z rozległym odkładaniem amyloidu – opis przypadku, higiena jamy ustnej kluczem do lepszej kontroli glikemii, duży potencjał druku 3D w tworzeniu uzupełnień protetycznych, uczucie wstydu – bariera w dostępie do leczenia stomatologicznego, reforma bez pieniędzy. Za nowoczesne materiały zapłacą dentyści – zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi wiadomościami z branży stomatologicznej z ostatnich dni! Plazmocytoma to rzadki nowotwór złośliwy wywodzący się z monoklonalnych komórek plazmatycznych. […]
Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Na zachodnim krańcu Japonii położona jest niewielka Ikeshima – jedna z prawie 7000 wysp, które zajmuje Kraj Kwitnącej Wiśni. Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku Ikeshima tętniła życiem, a dziś jest niemal opuszczona – podobnie jak jej infrastruktura. Wśród pamiątek prężnego rozwoju w historii wyspy zachował się gabinet stomatologiczny z pełnym wyposażeniem. Po odkryciu w 1959 r. bogatych podmorskich złóż węgla spokojna dotąd wysepka została […]
14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi 14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy, ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną i Światową Organizację Zdrowia. Hasło tegorocznych obchodów – „Cukrzyca a dobre samopoczucie w pracy” – zwraca uwagę na funkcjonowanie osób z cukrzycą w miejscu pracy, czyli w przestrzeni, w której spędzają znaczną część dnia i która w istotny sposób wpływa na ich zdrowie. Światowy Dzień Cukrzycy został ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną (IDF) i Światową Organizację Zdrowia […]
Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Leczenie protetyczne pacjentów po zabiegach resekcyjnych lub urazach w obszarze części twarzowej czaszki należy do najtrudniejszych problemów w terapii, przed którymi staje lekarz protetyk. Zadaniem takich uzupełnień jest przede wszystkim ograniczenie widocznej deformacji poprzez poprawę estetyki twarzy oraz, o ile to możliwe, poprawę funkcji. Zaopatrzenie chorego w protezę twarzy ma niebagatelne znaczenie dla jego psychiki i niejednokrotnie pomaga pacjentowi ponownie odnaleźć się w społeczeństwie, wrócić do życia […]

Treści przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów medycznych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dostęp do części treści portalu Dentonet.pl jest przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów medycznych: lekarzy dentystów, higienistek stomatologicznych, asystentek stomatologicznych, techników dentystycznych oraz innych osób wykonujących zawód medyczny.

Ważne zastrzeżenie

Jeżeli nie jesteś profesjonalistą medycznym, możesz korzystać wyłącznie ze strefy ogólnej, przeznaczonej dla pacjentów i osób niezwiązanych zawodowo z medycyną.

Oświadczam, że jestem profesjonalistą medycznym w rozumieniu MDR i chcę uzyskać dostęp do treści specjalistycznych.