Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

W polskim ani unijnym prawodawstwie nie istnieje dokument, który regulowałby etyczne aspekty pracy asystentek stomatologicznych, tak jak w przypadku lekarzy czyni to Kodeks Etyki Lekarskiej. Istnieje jednak kilka zasad, których przestrzeganie gwarantuje asystentkom, że wykonują swoje obowiązki w sposób etyczny.

Etyka w pracy asystentki stomatologicznej dotyczy w pierwszej kolejności jej stosunku do pacjenta, ale nie tylko. Aspekty etyczne wiążą się również z ogólnym stosunkiem asysty do wykonywanej pracy, relacji ze współpracownikami i pracodawcą, a także dbaniem o zachowanie zasad higieny. Należy o nich wszystkich pamiętać, gdyż każdy zawód związany z ochroną zdrowia to olbrzymia odpowiedzialność: za zdrowie pacjenta, jego samopoczucie psychiczne oraz ogólne postrzeganie tej branży w społeczeństwie.

Jedną z kluczowych zasad etyki zawodowej asysty stomatologicznej jest zachowanie tajemnicy zawodowej. Dotyczy ona nie tylko stanu zdrowia pacjenta, ale również wszelkich innych informacji, jakie uzyskuje się podczas całego procesu leczenia: danych personalnych, kontaktowych i świadczących o statusie społecznym czy sytuacji materialnej pacjenta. Co ważne, poufność należy zachować również w przypadku wrażliwych informacji o swoim miejscu pracy, np. kontrahentach i dostawcach, wynikach finansowych, prowadzonych badaniach itp. Wszystkie one mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, a pracodawca może zażądać od pracownika podpisania związanej z nimi klauzuli poufności.

Kolejny bardzo istotny aspekt etyczny w pracy asysty to znajomość i przestrzeganie praw pacjenta. Zostały one wyszczególnione w ustawie z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. I tak np. pacjent ma prawo do otrzymywania świadczeń medycznych z poszanowaniem jego godności osobistej, informacji o swoim stanie zdrowia zgodnej z rzeczywistością czy wglądu do dokumentacji medycznej. Warto pamiętać, że nieprzestrzeganie tych obowiązków może skończyć się skargą do Rzecznika Praw Pacjenta.

Z pewnością do etyki zawodowej asystentek stomatologicznych można zaliczyć również dbałość o przestrzeganie wszelkich procedur higienicznych. Gabinet stomatologiczny jest miejscem o bardzo wysokim ryzyku zakażenia rozmaitymi drobnoustrojami. Asysta, która zazwyczaj odpowiada za odpowiednie przygotowanie znajdujących się w nim narzędzi i wyposażenia, ma obowiązek wykonywać to zadanie w sposób dokładny i rzetelny, zapewniający maksimum bezpieczeństwa zarówno pacjentom, jak i zespołowi stomatologicznemu.

Następna sprawa to właściwe relacje z pracodawcą i współpracownikami. Być może nie jest to kwestia jedynie etyki, ale bezsprzecznie ma wpływ na to, jak asysta wykonuje powierzone jej obowiązki i w jaki sposób gabinet jest postrzegany przez pacjentów. Warto dbać o życzliwość i dobrą atmosferę w miejscu pracy, nie przenosić do niego problemów osobistych, nie wywoływać i nie angażować się w konflikty personalne. Napięcie emocjonalne zawsze w jakimś stopniu rzutuje bowiem na jakości wykonywanej pracy.

Współpraca lekarza dentysty, logopedy, stylisty fryzur i wizażu. Jak to wygląda w praktyce?

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wyniki badań - Dentonet.pl
RPP: dostęp do wyników nie tylko podczas wizyty lekarskiej Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta w specjalnym komunikacie przypomniał, że pacjenci mają prawo do zapoznania się z wynikami badań nie tylko podczas wyznaczonej wizyty u lekarza, który wystawił skierowanie.Podmiot przeprowadzający badanie lub konsultację przekaz...

zapobieganie zakażeniom - Dentonet.pl
Ryzyko zakażeń pod kontrolą - porady dla asystentek stomatologicznych Asysta

Amerykańskie służby przypomniały dentystom, asystentkom i higienistkom stomatologicznym pięć zasad, których przestrzeganie znacznie zmniejsza ryzyko zakażeń w gabinecie.Pracownicy gabinetów stomatologicznych oraz leczeni w nich pacjenci są narażeni n...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
UODO o zasadach udostępniania dokumentacji medycznej Lekarz

Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomina, jak realizować prawa pacjenta do otrzymania kopii danych osobowych oraz kopii dokumentacji medycznej. Prawa pacjenta dotyczącego dostępu do dokumentacji medycznej nie należy utożsamiać z przysługującym każde...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wirus HCV - Dentonet.pl
Wirus HCV – zagrożenie w pracy asystentek i higienistek Asysta

Jednym z głównych zagrożeń w pracy asysty stomatologicznej jest możliwość kontaktu z osobami borykającymi się z chorobami zakaźnymi, w tym z wirusowym zapaleniem wątroby typu C. Praca z takimi pacjentami wymaga od zespołu stomatologicznego zachowania...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...

Rzecznik Praw Pacjenta - Kopia
Profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze rozpoczął działalność Pacjent

Ruszył profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze. Bartłomiej Chmielowiec zachęca do śledzenia informacji na temat podejmowanych przez niego bieżących działań w obszarze ochrony praw pacjenta. Profil Rzecznika Praw Pacjenta na Twitterze ma charakter...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres