Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Agresywny pacjent. Jak sobie z nim poradzić?

Publikacja:
Agresywny pacjent. Jak sobie z nim poradzić?

Agresywny pacjent. Jak sobie z nim poradzić?

To się zdarza w każdym zawodzie związanym ze świadczeniem usług. Przychodzi pacjent (lub klient), od progu jest agresywny i wojowniczy, żąda spełnienia jego wymagań i cały personel – znasz to doskonale – przygotowuje się wewnętrznie na awanturę. Wszyscy modlą się: „Żeby tylko poszło dobrze, niech nie zaczyna kłótni, oby tylko nie miał żądań, których nie będziemy mogli spełnić…”. W najlepszym wypadku usiądzie na fotelu, trochę pomarudzi i pójdzie. W najgorszym, jeśli coś pójdzie nie po jego myśli, zrobi awanturę wszystkim po kolei (włączając w to pacjentów oczekujących w poczekalni oraz personel niezaangażowany w sprawę), będzie straszył sądem, policją i karami pieniężnymi.

Ostatnia sytuacja jest nieco wyolbrzymiona (choć i takie przypadki mogą się przytrafić), jednak z agresją ze strony pacjentów prędzej czy później spotka się każdy członek personelu gabinetu stomatologicznego. Jak sobie z nią poradzić? Z pewnością nie krzyczeć, nie prowokować. Lepiej próbować załagodzić sytuację. Oto kilka wskazówek.

Zachowaj spokój
To jedna z najważniejszych zasad. Nie podnoś głosu i nie bądź sarkastyczna. Większość problemów da się rozwiązać bez krzyku i niepotrzebnych komentarzy. Pomyśl, że nikt nie lubi być traktowany nieuprzejmie lub szorstko. Dlatego lepiej mówić normalnym tonem, w normalnym tempie, ale stanowczo oraz konkretnie i na temat. Zbędne komentarze można sobie darować – trzymaj się faktów. W przeciwnym razie sytuacja może się tylko pogorszyć.

Bądź wyrozumiała
Każdy ma prawo mieć zły dzień. Kiedy frustracja i złość narosną, trudno opanować się przed tym, żeby nie wylać ich na pierwszą napotkaną osobę (dodajmy do tego jeszcze stres związany z wizytą u stomatologa). Dlatego tak ważne jest, żeby starać się podejść empatycznie do zdenerwowanego pacjenta – powiedz, że rozumiesz jego argumenty i przepraszasz za problem, który zaistniał. Możesz również zapewnić, że w przyszłości nie dopuścisz do zaistnienia podobnej sytuacji.

Trzymaj się faktów
Jeśli problemem są sprawy związane z finansami, pokaż dowody – wyjaśnij pacjentowi, co składa się na wysokość rachunku, a także wytłumacz, że ceny są uwarunkowane konkretnymi czynnikami. W wielu gabinetach sprawy finansowe są główną przyczyną konfliktów z pacjentami. Dlatego bądź w każdej chwili gotowa do wyjaśnienia i wytłumaczenia, dlaczego koszty leczenia są takie, a nie inne. Być może warto zastanowić się nad zaprezentowaniem jakiejś alternatywy, konkretnego rozwiązania finansowego – jeśli oczywiście właściciel praktyki wyraża na to zgodę.

Poszukaj wsparcia
Jeśli nie możesz już znieść tej sytuacji, albo zauważasz, że nie potrafisz opanować złości, to czas najwyższy, aby znaleźć kogoś, kto pomoże Ci uporać się z trudnym pacjentem. Dodatkowa para oczu i uszu (która nie ma związku z zaistniałym konfliktem) ma wielki wpływ na znalezienie rozwiązania sytuacji. Dla pacjentów jest to szansa na porozmawianie o problemie z kimś, kto jest „poza” problemem, dzięki czemu mogą być bardziej skorzy do znalezienia pokojowego rozwiązania.

Zostaw to
Pamiętaj, że czasem najlepszym wyjściem jest odsunięcie się od sporu, odejście i zostawienie tej sprawy w spokoju. Różne są sytuacje i czasem nie da się wyjaśnić problemu poprzez spokojną rozmowę, przedstawianie faktów, ani nawet przy pomocy osoby trzeciej. Czasem najlepszym wyjściem jest danie sobie spokoju. Po co pielęgnować w sobie złość. Jeśli żaden sposób nie pomaga, zakończ rozmowę. Być może innym razem uda się porozmawiać w inny sposób.

Umiejętność rozwiązywania konfliktów i rozmawiania z trudnymi pacjentami jest bardzo ważna. Nie chodzi przecież o to, żeby zrażać ludzi i sprawiać, żeby już więcej nie wrócili do tego samego gabinetu. Trudne sytuacje się zdarzają i nie da się tego uniknąć – pacjenci też o tym wiedzą. Jeśli razem z personelem pokażecie, że rozwiązujecie konflikty z klasą, to wtedy jednorazowy nieprzyjemny incydent nie będzie miał wpływu na to, jak pacjenci postrzegają Waszą pracę.

Opracowano na podstawie artykułu „Handling angry patients in the dental office” autorstwa Lauren Zagardo (dostępny na stronie: dentistryiq.com)

KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

content 103d3a9f 2fd2 4266 81b8 82dba9e3f02f
Pomóż uratować zdrowie Marcina i pomóż (przez edukację) sobie Asysta

To typowa sytuacja win-win – gdy wygrywają obie strony. Dla Was to okazja, by w praktyczny, wymierny sposób pomóc osobie, która znalazła się w pilnej potrzebie, a zarazem możliwość zdobycia wiedzy i nabycia umiejętności, które będą procentowały w Was...

kwasowa erozja szkliwa - Dentonet.pl
Erozja zębów – jak radzą sobie z nią duńscy dentyści? Lekarz

Erozja zębów jest coraz bardziej powszechnym problemem, z którym w swojej praktyce spotykają się stomatolodzy, a także przedmiotem szeroko zakrojonych badań. W przeprowadzonym w ostatnim czasie badaniu oceniono poziom wiedzy w tym zakresie reprezento...

ROZWIŃ WIĘCEJ
opinie online
Negatywne opinie pacjentów: jak sobie z nimi radzić? Lekarz

W dzisiejszych czasach niezbędne jest, aby firma, która chce się rozwijać (dotyczy to także praktyk dentystycznych) była obecna w Internecie. Sieć jest jednak często miejscem wymiany opinii, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Brytyjski port...

Ponichtera
Jak radzić sobie z powikłaniami po wypełniaczach HA? Lekarz

Tylko do najbliższej niedzieli 20 marca można zakupić dostęp do wykładu „Powikłania po wypełniaczach HA - bezpieczne techniki i protokoły postępowania po wystąpieniu powikłania” autorstwa dr. Pawła Ponichtery w wyjątkowej cenie 149 zł (-50% od ceny r...

publiczna stomatologia
"Kontrakt z NFZ-em sam w sobie musi być rentowny" Lekarz

Publiczna stomatologia w Polsce umiera. Z roku na rok spada liczba gabinetów współpracujących z NFZ-em, przede wszystkim ze względu na niskie, zupełnie nierynkowe stawki za leczenie – informuje „Gazeta Prawna”. Największy spadek liczby publicznych ga...

stres
Stres w pracy lekarza dentysty – jak sobie z nim radzić? Lekarz

Stres nieodłącznie wiąże się z pracą bardzo dużego odsetka, a w zasadzie większości lekarzy stomatologów. Brytyjski portal branżowy Dentist.co.uk proponuje kilka prostych, dostępnych dla każdego sposobów, jak skutecznie odreagowywać trudne sytuacje, ...

Martyna Zawadka videonews
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w gabinecie? Asysta

– Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkre...

prezenty od pacjentow
Niestosowne zachowania pacjentów: jak sobie z nimi radzić? Lekarz

W badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii wykazano, że 11% lekarzy dentystów nie wie, jak powinni się zachować, jakie stanowisko zająć, gdy otrzymują prezenty od pacjentów, w tym te bardziej kłopotliwe, np. kartki walentynkowe. Unia Obrony Stomat...

Asysdent 2020 2
Konferencja ASYSDENT – te momenty warto sobie przypomnieć! Asysta

11 maja 2024 r. w Łodzi odbędzie się jedenasta edycja ASYSDENTU – największej w Polsce konferencji naukowej dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Podczas poprzednich edycji konferencji miało miejsce wiele wydarzeń, które w szczególny sposób...

lekarz - Dentonet.pl
Sto lat izb lekarskich. "Życzmy sobie wytrwałości i siły" Lekarz

2 grudnia 1921 r. sejm uchwalił ustawę o ustroju i zakresie działania izb lekarskich. Z okazji 100-lecia działalności prezes NRL prof. Andrzej Matyja złożył życzenia wszystkim członkom izb lekarskich. W 1921 r. samorządność lekarzy po odzyskaniu prz...