Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji
Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji
Kiedy lekarze stomatolodzy rozmawiają z pacjentami, bardzo często popełniają błąd, który polega na tym, że proponują im rozwiązania problemów, z którymi oni przychodzą, na zasadzie: pojawia się konkretny przypadek – trzeba poszukać rozwiązania. A zatem można powiedzieć, że zdarza się stomatologom dany przypadek „przepuszczać” przez filtr rozwiązań (akademicki model podejścia do zagadnienia). Jednak – co ważne podkreślenia – w bezpośredniej rozmowie z pacjentem potrzebne są emocje, ponieważ motywacja jest emocją – przekonuje w rozmowie z portalem Dentowizja.pl Mariusz Oboda (Oboda Consulting & Training Group).
W związku z tym rodzą się pytania – jak wywołać u pacjenta emocję zwaną motywacją oraz czy lekarze uczeni są, jak to zrobić? Wielu odpowie, że nie są tego uczeni, ale równie wielu będzie miało wątpliwości, czy należy je wywoływać.
Jednak – jeśli nie będziemy tego robić, zaczniemy poruszać się jedynie na poziomie racjonalnym (charakterystycznym dla edukacji uniwersyteckiej) i bardziej odpowiednim dla relacji lekarz-lekarz. Natomiast w relacji lekarz-pacjent muszą pojawić się emocje, ponieważ bez nich nie ma motywacji.
Z czym wiąże się motywacja u pacjenta? Po pierwsze z uświadomieniem problemu, po drugie – z wyznaczeniem celu, który chce on osiągnąć. Jeżeli pacjent nie jest zmotywowany, oznacza to, że nie ma świadomości problemu i/lub nie ma wyznaczonego celu. Bardzo często jest to związane z jego brakiem świadomości co do stanu jamy ustnej oraz czy stan ten stanowi dla niego problem. I – czy przedstawiony mu cel (leczenie) jest dla niego atraktorem.
A zatem naszym celem jako lekarzy powinno być umiejętne zmotywowanie do leczenia jak największej liczby pacjentów. Chodzi o to, by kierowali się oni własnym przekonaniem i chęcią do leczenia, a nie stwierdzeniem lekarza „pan musi” czy „powinien pan”. Stomatolog ma być swego rodzaju liderem i przewodnikiem, za którym pacjent będzie z całkowitym zaufaniem podążał na drodze do realizacji swojego celu.
Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że stomatolodzy, którzy umiejętnie motywują pacjentów do leczenia, są w stanie zwiększyć rentowność swojej praktyki nawet o 70% w ciągu roku.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Obchodzony w tym tygodniu Światowy Dzień Alzheimera to przyczynek do zadania sobie pytania: czy moja praktyka stomatologiczna jest przygotowana na przyjmowanie pacjentów z demencją? W Wielkiej Brytanii z tej okazji ukazał się przewodnik dla lekarzy d...
– W Polsce około 3,5 mln osób ma zdiagnozowaną cukrzycę. Kolejny 1 mln jeszcze o tym nie wie. Dlatego musimy uświadamiać pacjentów, edukować ich i zachęcać do badań profilaktycznych – mówi dypl. hig. stom. Paulina Pakuła, higienistka stomatologiczna,...
Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...
– Pacjentów z anoreksją rozpoznajemy w gabinecie stomatologicznym relatywnie łatwo. Ale mogą do nas trafić także pacjenci z bulimią – będą to zwykle osoby dorosłe, a nawet starsze. Uszkodzenia zębów będą u nich nie tylko efektem wymiotów, ale także z...
Według „Pulsu Biznesu”, wydatki na leczenie stomatologiczne stanowią blisko 40% prywatnych wydatków na opiekę medyczną. To m.in. efekt niedofinansowania leczenia stomatologicznego przez NFZ. Jak podaje „Puls Biznesu”, wydatki na stomatologię stanowi...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...
Fundacja Rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej zbadała, jak przebywający w Polsce Ukraińcy korzystają z polskiego systemu opieki zdrowotnej oraz jak swoją sytuację widzą medycy z krajów Europy Wschodniej, którzy pracują lub starają się o pracę w polskic...
Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...
Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...