Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji
Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji
Kiedy lekarze stomatolodzy rozmawiają z pacjentami, bardzo często popełniają błąd, który polega na tym, że proponują im rozwiązania problemów, z którymi oni przychodzą, na zasadzie: pojawia się konkretny przypadek – trzeba poszukać rozwiązania. A zatem można powiedzieć, że zdarza się stomatologom dany przypadek „przepuszczać” przez filtr rozwiązań (akademicki model podejścia do zagadnienia). Jednak – co ważne podkreślenia – w bezpośredniej rozmowie z pacjentem potrzebne są emocje, ponieważ motywacja jest emocją – przekonuje w rozmowie z portalem Dentowizja.pl Mariusz Oboda (Oboda Consulting & Training Group).
W związku z tym rodzą się pytania – jak wywołać u pacjenta emocję zwaną motywacją oraz czy lekarze uczeni są, jak to zrobić? Wielu odpowie, że nie są tego uczeni, ale równie wielu będzie miało wątpliwości, czy należy je wywoływać.
Jednak – jeśli nie będziemy tego robić, zaczniemy poruszać się jedynie na poziomie racjonalnym (charakterystycznym dla edukacji uniwersyteckiej) i bardziej odpowiednim dla relacji lekarz-lekarz. Natomiast w relacji lekarz-pacjent muszą pojawić się emocje, ponieważ bez nich nie ma motywacji.
Z czym wiąże się motywacja u pacjenta? Po pierwsze z uświadomieniem problemu, po drugie – z wyznaczeniem celu, który chce on osiągnąć. Jeżeli pacjent nie jest zmotywowany, oznacza to, że nie ma świadomości problemu i/lub nie ma wyznaczonego celu. Bardzo często jest to związane z jego brakiem świadomości co do stanu jamy ustnej oraz czy stan ten stanowi dla niego problem. I – czy przedstawiony mu cel (leczenie) jest dla niego atraktorem.
A zatem naszym celem jako lekarzy powinno być umiejętne zmotywowanie do leczenia jak największej liczby pacjentów. Chodzi o to, by kierowali się oni własnym przekonaniem i chęcią do leczenia, a nie stwierdzeniem lekarza „pan musi” czy „powinien pan”. Stomatolog ma być swego rodzaju liderem i przewodnikiem, za którym pacjent będzie z całkowitym zaufaniem podążał na drodze do realizacji swojego celu.
Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że stomatolodzy, którzy umiejętnie motywują pacjentów do leczenia, są w stanie zwiększyć rentowność swojej praktyki nawet o 70% w ciągu roku.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...
W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...
W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...
"Już niebawem, pod koniec grudnia, wraz z Izą Cywą, wyruszamy do Republiki Środkowoafrykańskiej, by leczyć pacjentów położonego w buszu szpitala w Bagandou. Naszym głównym celem jest dotarcie do najdalszych miejscowości położonych w środku lasu tropi...
– Pacjent endodontyczny to zawsze pacjent godzinny. Pośpiech jest złym doradcą, a jego konsekwencją może być m.in. niedokładne płukanie kanałów. Ten błąd zdarza się w gabinetach. Wykładowcy na konferencjach i szkoleniach podkreślają wagę szczegółoweg...
Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...
Przewodniczący komisji stomatologicznej NRL Andrzej Cisło skierował do posłów- członków sejmowej komisji zdrowia, posłów, którzy w bieżącej kadencji składali interpelacje poświęcone sytuacji w stomatologii oraz senatorów-członków senackiej komisji zd...
Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...
Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...
- Motywacja czy siła woli to jest pewien rodzaj energii, którym możemy zarządzać - mówi w rozmowie z Dentonetem dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog. Wywiad zarejestrowany podczas 2. Kongresu Psychologia w Stomatologii. ...
Korzyścią dla pacjenta w leczeniu interdyscyplinarnym jest fakt, że będzie on leczony według najlepszej wiedzy wielu specjalistów. To gwarancja, że zostaną wykorzystane w jego leczeniu wszelkie dostępne rozwiązania. Największą trudnością w planowaniu...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji