Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Brak komentarzy | Publikacja:
Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji

Kiedy lekarze stomatolodzy rozmawiają z pacjentami, bardzo często popełniają błąd, który polega na tym, że proponują im rozwiązania problemów, z którymi oni przychodzą, na zasadzie: pojawia się konkretny przypadek – trzeba poszukać rozwiązania. A zatem można powiedzieć, że zdarza się stomatologom dany przypadek „przepuszczać” przez filtr rozwiązań (akademicki model podejścia do zagadnienia). Jednak – co ważne podkreślenia – w bezpośredniej rozmowie z pacjentem potrzebne są emocje, ponieważ motywacja jest emocją – przekonuje w rozmowie z portalem Dentowizja.pl Mariusz Oboda (Oboda Consulting & Training Group).

W związku z tym rodzą się pytania – jak wywołać u pacjenta emocję zwaną motywacją oraz czy lekarze uczeni są, jak to zrobić? Wielu odpowie, że nie są tego uczeni, ale równie wielu będzie miało wątpliwości, czy należy je wywoływać.
Jednak – jeśli nie będziemy tego robić, zaczniemy poruszać się jedynie na poziomie racjonalnym (charakterystycznym dla edukacji uniwersyteckiej) i bardziej odpowiednim dla relacji lekarz-lekarz. Natomiast w relacji lekarz-pacjent muszą pojawić się emocje, ponieważ bez nich nie ma motywacji.

Z czym wiąże się motywacja u pacjenta? Po pierwsze z uświadomieniem problemu, po drugie – z wyznaczeniem celu, który chce on osiągnąć. Jeżeli pacjent nie jest zmotywowany, oznacza to, że nie ma świadomości problemu i/lub nie ma wyznaczonego celu. Bardzo często jest to związane z jego brakiem świadomości co do stanu jamy ustnej oraz czy stan ten stanowi dla niego problem. I – czy przedstawiony mu cel (leczenie) jest dla niego atraktorem.

A zatem naszym celem jako lekarzy powinno być umiejętne zmotywowanie do leczenia jak największej liczby pacjentów. Chodzi o to, by kierowali się oni własnym przekonaniem i chęcią do leczenia, a nie stwierdzeniem lekarza „pan musi” czy „powinien pan”. Stomatolog ma być swego rodzaju liderem i przewodnikiem, za którym pacjent będzie z całkowitym zaufaniem podążał na drodze do realizacji swojego celu.

Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że stomatolodzy, którzy umiejętnie motywują pacjentów do leczenia, są w stanie zwiększyć rentowność swojej praktyki nawet o 70% w ciągu roku.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pacjent nefrologiczny
PTS: pacjent nefrologiczny w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 w gabinecie Asysta

W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...

pacjent z SARS-Cov-2 w gabinecie - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem SARS-CoV-2 w gabinecie – wytyczne Lekarz

W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Dentysta Afryka Monika Wieczorek 850x423
Dentysta w Afryce potrzebuje naszej pomocy Lekarz

"Już niebawem, pod koniec grudnia, wraz z Izą Cywą, wyruszamy do Republiki Środkowoafrykańskiej, by leczyć pacjentów położonego w buszu szpitala w Bagandou. Naszym głównym celem jest dotarcie do najdalszych miejscowości położonych w środku lasu tropi...

endodoncja
Leczenie endodontyczne? To zawsze pacjent "godzinny" Lekarz

– Pacjent endodontyczny to zawsze pacjent godzinny. Pośpiech jest złym doradcą, a jego konsekwencją może być m.in. niedokładne płukanie kanałów. Ten błąd zdarza się w gabinetach. Wykładowcy na konferencjach i szkoleniach podkreślają wagę szczegółoweg...

dentysta rozpoznanie cukrzycy
Pacjent z cukrzycą u dentysty - opracowano wytyczne Lekarz

Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...

stomatologia - Dentonet.pl
Stomatologia potrzebuje dialogu - pismo do parlamentarzystów Lekarz

Przewodniczący komisji stomatologicznej NRL Andrzej Cisło skierował do posłów- członków sejmowej komisji zdrowia, posłów, którzy w bieżącej kadencji składali interpelacje poświęcone sytuacji w stomatologii oraz senatorów-członków senackiej komisji zd...

waiting room 548136 960 720
Jeden pacjent na godzinę - wytyczne ekspertów PTS-u Lekarz

Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...

pacjent ambasadorem
Pacjent może być ambasadorem gabinetu. Jak to zrobić? Lekarz

Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...

bofu shaw gs4EYZuLdlg unsplash
Brak motywacji do pracy? Warto zrozumieć mechanizm Lekarz

- Motywacja czy siła woli to jest pewien rodzaj energii, którym możemy zarządzać - mówi w rozmowie z Dentonetem dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog. Wywiad zarejestrowany podczas 2. Kongresu Psychologia w Stomatologii. ...

Przemyslaw Marcinowski Kopia
Leczenie interdyscyplinarne - tutaj korzysta pacjent Lekarz

Korzyścią dla pacjenta w leczeniu interdyscyplinarnym jest fakt, że będzie on leczony według najlepszej wiedzy wielu specjalistów. To gwarancja, że zostaną wykorzystane w jego leczeniu wszelkie dostępne rozwiązania. Największą trudnością w planowaniu...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji