Zespół Münchhausena w gabinecie stomatologicznym
Zespół Münchhausena w gabinecie stomatologicznym
Dla większości z nas wizyta u stomatologa jest przykrą koniecznością. Dlatego trudno nam zrozumieć, iż istnieją osoby, które – mimo iż ich zęby są zupełnie zdrowe – symulują różne problemy stomatologiczne i wymuszają na lekarzach niepotrzebne zabiegi.
Jak wykazują statystyki, pacjenci z zespołem Münchhausena najczęściej nękają internistów i lekarzy chirurgów, bywa jednak, że ich ofiarą stają się również dentyści. Przykładem takiej sytuacji może być historia dr Clarka z Filadelfii, wybitnego specjalisty z zakresu okluzji.
Jedna z pacjentek stomatologa przez lata skarżyła się na dojmujący ból w stawie skroniowo-żuchwowym i – mimo iż wyniki badań diagnostycznych były prawidłowe – stanowczo domagała się przeprowadzenia operacji. – Po wypróbowaniu wszystkich dostępnych metod leczenia, w poczuciu całkowitej bezradności i frustracji, prawie się zgodziłem na to rozwiązanie – wspominał dr Clark – jednak podczas kompletowania dokumentacji medycznej odkryliśmy epizod z życia pacjentki, który wzbudził nasze podejrzenia. Okazało się, że jako młoda dziewczyna symulowała chorobę nerek, potajemnie dodając krew do próbek moczu i zażywając leki na cukrzycę, które podkradała swojej mamie.
Z podobną sytuacją zetknęła się dr Alice Clayton, stomatolog z Nevady. Jej pacjentka regularnie zgłaszała się do gabinetu, skarżąc się na ropnie dziąseł i policzków. – Nigdy wcześniej nie miałam pacjentki, u której tak często dochodziłoby do rozwoju ropni – opowiada dr Clayton – i to umiejscowionych w różnych częściach jamy ustnej. Leczenie antybiotykami nie dawało efektu, ropnie ciągle nawracały, atakując korzenie kolejnych zęby. Jednak pewnego dnia otrzymałam zdumiewający telefon z laboratorium, do którego wysłałam próbkę ropnej wydzieliny. Okazało się, że najprawdopodobniej moja pacjenta sama indukowała sobie stan zapalny, wstrzykując w policzek lub dziąsło własne ekskrementy. Kiedy chciałam z nią porozmawiać o tym fakcie, demonstracyjnie opuściła mój gabinet i nigdy więcej nie wróciła.
Obie relacje dowodzą, jak trudno jest lekarzowi – nawet doświadczonemu – rozpoznać syndrom Münchhausena. Ponieważ naturalną reakcją lekarza jest poważne traktowanie każdego objawu i podstawowe zaufanie do tego, co mówi pacjent, osoby cierpiące na tego typu zaburzenia potrafią przez długi czas skutecznie oszukiwać otoczenie. Zresztą często są to ludzie bardzo inteligentni i oczytani, czerpiący swoją wiedzę ze specjalistycznych źródeł, którzy doskonale wiedzą, co mówić i jak reagować, aby wprowadzić w błąd personel medyczny.
Na czym polega zespół Münchhausena
Pacjenci z syndromem Munchausena celowo wywołują u siebie objawy choroby lub urazu, a następnie w związku z domniemaną chorobą domagają się uwagi i atencji personelu medycznego. Uważa się, że kieruje nimi chęć uzyskania społecznej gratyfikacji (zainteresowania i podziwu), pragnienie uzyskania kontroli nad otoczeniem i – prawdopodobnie – autoagresja skierowana przeciwko własnemu ciału.
Typowe zachowania
Na trop choroby może naprowadzić historia zdrowia pacjenta (częste hospitalizacje, liczne zabiegi operacyjne, dramatyczne opowieści o wielu problemach medycznych. korzystanie z pomocy lekarskiej w różnych rejonach kraju, przedwczesne wypisy ze szpitali itp.). Kolejną wskazówką może być zbyt idealny obraz kliniczny choroby bądź odwrotnie – bardzo niejasne i niespójne objawy. O zespole Münchhausen może również świadczyć wykraczająca ponad przeciętną znajomość terminologii medycznej, częste prośby o wypisanie określonych leków, narzucanie lekarzowi diagnozy, nagłe, trudne do wyjaśnienia pogorszenia stanu zdrowia.
Charakterystyczne dla zespołu Münchhausena jest także zaprzestanie leczenia u lekarza, który przestaje poddawać się naciskom i odmawia dalszego rozszerzania diagnostyki bądź wprost wysuwa podejrzenia zespołu Münchhausena.
B.Sz.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...