Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

Publikacja:
Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

Zaufanie kluczem do sukcesu gabinetu

Odpowiednie kwalifikacje zawodowe, szczególna więź zaufania między lekarzem a pacjentem, tajemnica zawodowa czy zastosowanie etyki zawodowej to kwestie regulowane Konstytucją RP. Jest jednak w praktyce stomatologa jeszcze jeden rodzaj zaufania – pomiędzy personelem, który ze sobą współpracuje. Jakie znaczenie ma zaufanie w budowaniu i zarządzaniu zespołem stomatologicznym oraz jak wpływa na sukces komercyjny gabinetu wyjaśniają Patrycja Rabińska oraz Marta Wojciechowska, konsultantki firmy doradczej CMC Group.

Kiedy pacjent przekracza próg, za którym czeka go fotel dentystyczny, chce mieć pewność, że czeka na niego również zespół profesjonalistów.

– Lubię to uczucie, gdy wiem, że znalazłam się w dobrych rękach. To mnie uspokaja. Źle czuję się w miejscu, gdzie w powietrzu wisi napięcie, gdy stomatolog i jego współpracownicy nie dogadują się. Mam wtedy ochotę wstać i wyjść, bo obawiam się, że odbije się to na moich zębach oraz portfelu – napisała respondentka w jednej z anonimowych ankiet przeprowadzonych przez CMC Group w lutym tego roku.

Podobne odczucia ma większość pacjentów placówek stomatologicznych. Nierzadko zestresowani samą wizytą nie potrzebują dodatkowego ładunku złych emocji powodowanych nieodpowiednią atmosferą w zespole.

Na czym polega zarzadzanie zaufaniem?
Zarządzanie zaufaniem to stosunkowo nowa tendencja w naukach o zarządzaniu, oparta na ocenie wiarygodności samego siebie, współpracowników, kontrahentów i klientów.

– Zarządzanie oparte na zaufaniu, to nic innego jak zobowiązanie do wzajemnego, szczerego wspierania się w pełnieniu swojej roli oraz realizacji zadań na rzecz organizacji, dla której wszyscy razem pracują – mówi Patrycja Rabińska, coach i doradca biznesowy CMC Group.
Uczciwość, lojalność i prawdomówność stanowią tu fundamentalne wartości.

Niezależnie, czy mówimy o dużej klinice czy o kilkuosobowym zespole – zaufanie jest podstawą kultury organizacyjnej. To wyznacznik jakości nie do podrobienia. Jeżeli pacjenci od progu widzą krzywe spojrzenia rzucane sobie przez personel, większość z nich myśli wtedy: „to niepoważne, więcej tu nie przyjdę”. By do takich sytuacji nie dopuścić, zarówno lekarze stomatolodzy, jak i personel muszą umieć na sobie polegać. Kto komu ma więc zaufać? Szef współpracownikom, czy może odwrotnie? Jakie korzyści i dla kogo płyną z takiej relacji?

Wespół w zespół
– O prawdziwym zaufaniu możemy mówić w sytuacji, kiedy jedna strona zaufa drugiej pod pewnym względem, nawet wtedy, gdy występuje niepewność, nieprzewidywalność oraz ryzyko. Cechy bardzo typowe dla usług stomatologicznych – tłumaczy Marta Wojciechowska, coach i psycholog motywacyjny CMC Group. Zaufanie zawsze musi być obustronne: szef–współpracownicy.

– Wyobraźmy sobie zespół, który świetnie ze sobą współpracuje, który szczerze i otwarcie mówi o wyzwaniach i problemach. Zespół, który przychodzi do szefa z każdym innowacyjnym pomysłem, chce eksperymentować z nowymi rozwiązaniami, przejawia prawdziwe zaangażowanie. Taka postawa przekłada się na funkcjonowanie gabinetu, wysoką satysfakcję pacjentów, minimalizuje rotację w zespole, a to z kolei wpływa bezpośrednio na wynik finansowy danej praktyki – wyjaśnia Marta Wojciechowska. – Takie zachowanie personelu jest jednak możliwe wyłącznie, jeśli zostanie obdarzony zaufaniem i opieką. Będzie to podstawą do jego samodzielności i odwagi działania, bez której rozwój praktyki będzie ubogi – dodaje Wojciechowska.

Jednak, jak to zwykle bywa, jeśli chce się stworzyć coś wartościowego, potrzeba na to czasu. Nie wystarczy pomyśleć: „Chcę mieć dobry, zaufany zespół”. Budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest procesem rozłożonym w czasie. Często zanim cel zostanie osiągnięty, trzeba przejść proces tzw. docierania się, przełknąć kilka porażek, rozstań, a nawet łez. Budowa organizacji opartej na zaufaniu wymaga też zaangażowania całego zespołu, bez wyjątków. Dodatkowo jest to proces bardzo dynamiczny, który zmienia się wraz z rozwojem relacji współpracowników. Początki bywają trudne, zwłaszcza w gabinecie stomatologicznym, gdzie często na barkach jednego lekarza spoczywa odpowiedzialność za funkcjonowanie całego gabinetu, kwestie formalne, organizacyjne, a przede wszystkim za zdrowie i relacje z pacjentami, którzy mają to do siebie, że zmieniają czas wizyt lub chcą umawiać wizyty natychmiastowe, co jest zupełnie naturalne.

Czym zaowocuje ten długotrwały proces tworzenia zespołu opartego na zasadzie zaufania? Przede wszystkim trwałą, wartościową relacją, a także identyfikacją wszystkich pracowników z marką. A także wysoką jakością usług i instytucją, która uczciwie pracuje na prawdziwy sukces.

 

Źródło: CMC Group

CMC Group jest firmą specjalizującą się w coachingu, mentoringu oraz consultingu sektora medycznego. Misją CMC Group jest wspieranie prywatnych praktyk lekarskich, w tym przede wszystkim gabinetów stomatologicznych, projektowanie rozwiązań, które powodują osiąganie wysokich wyników biznesowych. Filozofia firmy polega na przekonaniu, że siła i sukces organizacji oparte są na indywidualnych talentach, dlatego rolą CMC Group jest wsparcie w odkrywaniu naturalnego potencjału każdego członka zespołu po to, aby wspólnie jako zespół osiągał ponadprzeciętne rezultaty.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Asysdent 1
ASYSDENT 2023: edukacja kluczem do sukcesu zawodowego Asysta

Wciąż myślisz, że wystarczy skończyć obowiązkowy etap nauki zawodowej, żeby mieć zagwarantowaną pracę? Czas najwyższy zmienić swoje nastawienie, zwłaszcza że branża stomatologiczna nieustannie się rozwija. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, zadbaj o swo...

lek przed porazka
Od lęku do sukcesu. Jak pokonać strach przed porażką? Pacjent

Porażki się zdarzają. Niczyje życie nie jest niekończącym się pasmem sukcesów, nawet jeśli wydaje się inaczej. Każdy się myli, każdy popełnia błędy. W końcu mylić się jest rzeczą ludzką. Niektórzy potrafią z każdej porażki wyciągnąć lekcję i czerpać ...

rabaty w gabinecie stomatologicznym - Dentonet.pl
Czy rabaty to gwarancja sukcesu gabinetu stomatologicznego? Lekarz

Rabaty to popularna i nierzadko skuteczna strategia marketingowa, często stosowana także przez gabinety stomatologiczne, aby przyciągnąć nowych pacjentów. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy obniżanie cen usług to naprawdę najlepszy sposób na przy...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wiolonczela
Z „America’s Got Talent” do gabinetu dentystycznego Lekarz

Bracia Emil i Dariel Liakhovetski związali swoje życie zawodowe ze stomatologią. 25-letni Emil jest na drugim roku rezydentury periodontologicznej na University of Kentucky, a trzy lata młodszy Dariel to student trzeciego roku University of North Car...

areszt
USA: właściciel domowego „gabinetu” aresztowany Lekarz

W stanie Indiana zatrzymany został mężczyzna, który prowadził nielegalną przydomową praktykę stomatologiczną. Z doniesień mediów wynika, że 31-latek został aresztowany bez możliwości wyjścia za kaucją. Fałszywemu dentyście mają być postawione także i...

sukces gabinetu
„Cisi zabójcy” sukcesu gabinetu stomatologicznego Lekarz

W najnowszym odcinku podcastu serwisu DrBicuspid.com wystąpił doktor prawa Alex Nottingham, założyciel i dyrektor generalny All-Star Dental Academy, który mówił o „cichych zabójcach” w gabinecie stomatologicznym – problemach, które niejednokrotnie po...

sztuczna inteligencja
Rośnie zaufanie do sztucznej inteligencji w stomatologii Lekarz

Badanie przeprowadzone w październiku tego roku w Stanach Zjednoczonych wykazało, że większość, bo prawie sześciu na dziesięciu pacjentów jest bardziej skłonnych zaufać swojemu stomatologowi, jeżeli w swojej pracy zawodowej wspiera się on sztuczną in...

Instagram
Instagram gabinetu stomatologicznego – jak go prowadzić? Lekarz

Niezależnie od naszych osobistych odczuć w stosunku do mediów społecznościowych, wielu naszych obecnych i potencjalnych pacjentów jest aktywnych na Instagramie lub pod wpływem tych, którzy tam już są. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk Shaz Memon, ...

Up clinic artykul 4
Ale jak znaleźć czas na ten marketing gabinetu?! Lekarz

Osoby, które przeczytały nasz ostatni artykuł o tym, jak z pozytywnym skutkiem stosować marketing w swoim gabinecie, mogą zastanawiać się, skąd wziąć czas na jego prowadzenie, gdy już teraz mamy tyle na głowie. Jeśli rzetelnie przygotowaliśmy listę d...

skanery wewnątrzustne - Dentonet.pl
Spada zaufanie dentystów do nowoczesnych technologii? Lekarz

Większość, bo prawie 80% lekarzy stomatologów z Wielkiej Brytanii wyraża przekonanie, że nowoczesne technologie zapewniają większą elastyczność w wykonywanej przez nich pracy. Taki wniosek przedstawiono w najnowszej edycji raportu serwisu internetowe...

kradziez
USA: z gabinetu stomatologicznego... do więzienia Lekarz

Mieszkanka stanu Pensylwania (USA) została skazana na karę więzienia za kradzież prawie 100 tys. dolarów z gabinetu stomatologicznego oraz restauracji, w których pracowała. 59-latka ukradzione pieniądze przeznaczała na… wakacyjne wyjazdy. Kimberly ...