Koszmar w gabinecie stomatologicznym – wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Koszmar w gabinecie stomatologicznym – wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Wstrząs anafilaktyczny u pacjenta może doprowadzić nawet do zgonu. Dlatego gabinet stomatologiczny, gdzie pacjentom podaje się dużo leków, musi być przygotowany na szybką reakcję. Z Marcinem Gizickim, ratownikiem medycznym który był niejednokrotnie wzywany do gabinetów stomatologicznych – rozmawia red. Piotr Łukaszewicz.
Wstrząs anafilaktyczny u pacjenta
Szkolicie lekarzy dentystów z pierwszej pomocy w gabinecie stomatologicznym, ale główny nacisk kładziecie na wstrząs anafilaktyczny. Dlaczego?
Marcin Gizicki: Wstrząs anafilaktyczny to konkretny koszmar, jaki może przydarzyć się każdemu stomatologowi podczas pracy z pacjentem. Pracujemy z lekami, znieczuleniami, coraz większa grupa ludzi jest uczulona. Natomiast anafilaksja może doprowadzić nawet do śmierci pacjenta.
Co dzieje się z pacjentem w trakcie wstrząsu?
MG: Spada ciśnienie, na skutek silnego obrzęku zamykają się drogi oddechowe. Trzeba szybko reagować.
Dlaczego dochodzi do takich wstrząsów? Podczas wywiadu z pacjentem lekarze dopytują o uczulenia.
MG: Trzeba pamiętać, że anafilaksja może wystąpić u osób, które w ogóle się tego nie spodziewają. Może to dotyczyć osób, które są absolutnie przekonane, że nie są na nic uczulone. Tymczasem zachodzi pierwszy kontakt pacjenta z danym lekiem i uruchamia się cały mechanizm.
Jak powinna wyglądać akcja ratunkowa?
MG: Dentysta jest lekarzem i obowiązuje go posiadanie zestawu przeciwwstrząsowego i rozpoczęcie profesjonalnych działań ratunkowych. Kluczem jest podaż adrenaliny – działa silnie przeciwobrzękowo, pilnuje ciśnienia krwi. Wydłuża czas przeżycia pacjenta do dotarcia pogotowia. W czasie akcji jest dużo do zrobienia, ale jeśli zrobimy to dobrze – ponad 90% wstrząsów jest do uratowania.
Połóż pacjenta płasko, unieś nogi – czyli jak reagować w przypadku wstrząsu anafilaktycznego? Zobacz na naszym filmie.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
Współcześni lekarze dentyści zdają sobie sprawę, że wysoko wykwalifikowana, kompetentna asystentka stomatologiczna to nieodzowny element sprawnie funkcjonującego gabinetu. To w interesie dentysty leży, by jego asystentka dokształcała się, podnosiła w...
W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...