Ważne umiejętności komunikacyjne
Ważne umiejętności komunikacyjne
Komunikacja to proces dwustronny – dotyczy zarówno osoby, która wysyła komunikat, jak i tej, która go przyjmuje.
Sposób, w jaki przekazujemy komunikaty ma wpływ na sposób, w jaki są one przyjmowane. Dlatego potrzebujemy wiedzy na temat komunikacji.
Proponujemy kilka porad, jak usprawnić ten proces w relacji z pacjentem:
1. Zaufanie ma fundamentalne znaczenie w relacji z pacjentem. Możesz je bardzo szybko zbudować, jeśli zrozumiesz, że każdy człowiek ma dwie podstawowe potrzeby – by być docenionym i zrozumianym. A zatem – zadawaj pacjentowi pytania i czekaj na odpowiedź.
2. Miej świadomość, że komunikacja przebiega na dwóch poziomach – werbalnym i niewerbalnym. Co więcej – najwięcej komunikatów wysyłamy niewerbalnie. Dlatego wiedza na temat „mowy ciała” jest niezbędna. Bardzo ważne jest także zwracanie uwagi na ton głosu, który jest dużo ważniejszy niż wypowiadane słowa.
3. Podczas rozmowy nie zapominaj o uśmiechu, otwartej postawie ciała, dotyku, kontakcie wzrokowym, okazywaniu, że rozumiesz, o czym pacjent do ciebie mówi. To pomoże ci bardzo szybko nawiązać z nim kontakt.
4. Zauważ sposób, w jaki pacjent jest ubrany, jak chodzi, mówi, jaką ma mimikę twarzy i gesty. Spróbuj ustalić, z jakim typem osoby masz do czynienia. Wówczas będziesz mógł (mogła) dostosować swoje wypowiedzi do typu osoby.
5. Komunikuj się w sposób delikatny, ale pewny, zarówno na poziomie werbalnym, jak i niewerbalnym. Utrzymuj kontakt wzrokowy, nadążaj za pacjentem, bądź zwrócony (zwrócona) w jego stronę. Jeśli mówi on tonem spokojnym – ty też takim do niego mów. Podobnie staraj się, by twoja postawa ciała była jego lustrzanym odbiciem.
6. Staraj się klaryfikować wypowiedź pacjenta i dawać mu informację zwrotną, potwierdzaj, że go słuchasz. Reaguj na to, co powiedział. Odpowiadaj na to i podsumowuj wypowiedzi. Jeśli potrzeba – sprawdzaj, czy dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś), o czym mówi i poproś o dodatkowe informacje i potwierdzenie, że je dobrze zrozumiałeś (zrozumiałaś).
Dzięki temu sprawisz, że pacjent poczuje się dobrze przyjęty i będzie chciał ponownie zawitać do gabinetu, gdzie pracujesz.
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano informację, że rozporządzenie ministra zdrowia z 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów zostało skierowane do ogłoszenia. W dokumencie zostały określone ro...
W czwartek weszły w życie zapisy ustawy zobowiązujące podmioty medyczne do raportowania wszelkich zdarzeń medycznych na Platformie P1, co ma bezpośredni związek z prowadzeniem dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej. Dawno jednak nie było tak ...
Już jest! Z rocznym poślizgiem weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2017/745 z 5 kwietnia 2017 r., standaryzujące produkcję i obrót wyrobami medycznymi. MDR (Medical Device Regulation) ma ogromne znaczenie dla produ...
Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Zgodnie z jego zapisami, certyfikacji umiejętności zawodowych dokonywać będą właściwe dla danej umiejętności polskie towarzystwa n...
Z badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Dental Research” wynika, że w Wielkiej Brytanii część pacjentów jest skłonnych dodatkowo płacić za takie usługi jak skaling i piaskowanie zębów oraz profesjonalne porady dotyczące higieny jamy ustnej, ...
Naczelna Izba Lekarska przeprowadziła ankietę wśród dostawców oprogramowania do gabinetów stomatologicznych. Pytano m.in. o możliwość przeniesienia danych do innego systemu, wysyłanie raportów w formie automatycznej, wsparcie techniczne, bezpieczeńst...
Ryzyko zachorowania na nowotwory można zmniejszyć nawet o połowę, trzeba tylko wykonywać odpowiednie badania i przestrzegać korzystnego dla zdrowia stylu życia – przekonuje prezes Polskiej Unii Onkologii dr Janusz Meder. W Polsce i na świecie stale z...
Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...
Badanie przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodło, że regularne kontrole dentystyczne znacznie zmniejszają ryzyko zachorowań na zapalenie płuc – informuje Dental Tribune. Regularne kontrole dentystyczne zmniejszają ryzyko zapalenia płuc...
– Sprawy dotyczące dentystów-cywili i dentystów wojskowych w dużej mierze się zazębiają, dlatego ważne jest, by wymieniać się doświadczeniami. Stąd nasza obecność na Mazowieckich Spotkaniach Stomatologicznych i zaproszenia dla naszych kolegów z okręg...