Walka z agresywnymi pacjentami
Walka z agresywnymi pacjentami
Na temat agresji wśród pacjentów wypowiada się Zbigniew Brzezin, rzecznik praw lekarza Naczelnej Izby Lekarskiej na łamach „Medexpressu”.
Z wypowiedzi tej wynika, że problem agresji wśród pacjentów narasta, jednakże nie jest to związane jedynie z tą grupą społeczną, ale ogólną sytuacją w całym społeczeństwie (na którą to nakłada się również niewydolność w systemie ochrony zdrowia i np. konieczność czekania w kolejkach). Okazuje się, że długość kolejek jest nierozerwalnie związana z narastaniem agresji – im są one większe, tym emocje u pacjentów stają się coraz bardziej napięte.
Wybuchy negatywnych emocji najbardziej dotykają lekarzy z ratownictwa medycznego. W tym przypadku niejednokrotnie zdarzają się pacjenci, którzy są pod wpływem środków odurzających (a te potęgują agresję). Jednocześnie – to właśnie SOR-y oblegają długie kolejki. Co ciekawe – kolejki te często są generowane przez osoby, które zamiast do szpitala wybierają SOR (a zatem korzystają z tej formy pomocy medycznej w sposób nieuzasadniony).
Być może nie wszyscy wiedzą, ale (o ile nie ma sytuacji zagrożenia życia) ogólny zapis ustawy o zawodzie lekarza generalnie zezwala, by takiemu pacjentowi odmówiono leczenia. Jest to podyktowane także szczególnym rodzajem relacji, jaka zachodzi pomiędzy lekarzem a pacjentem – wymaga ona zaufania, bez którego dość trudno osiągnąć oczekiwany efekt terapeutyczny. Co więcej – lekarz, który udziela pierwszej pomocy (poza miejscem wykonywania swojej pracy) jest tarktowany jak funkcjonariusz społeczny. A zatem – obrażanie go wiąże się z dodatkowymi konsekwencjami prawnymi dla pacjenta.
Obecnie prowadzonych jest szereg szkoleń, które uczą prawidłowego postępowania z agresywnymi pacjentami. Lekarze mogą korzystać także ze wsparcia rzecznika praw lekarza, który jest swego rodzaju ich adwokatem (działa przy Naczelnej Radzie Lekarskiej). M.in. odpowiada on za przeprowadzanie akcji, które mają na celu przywrócenie zaufania społeczeństwa do lekarzy. Jeśli pacjenci są niezadowoleni z funkcjonowania systemu ochrony zdrowia – automatycznie powoduje to spadek zaufania do nich. Co ciekawe – większość lekarzy (aż 70%) nie jest obecnie zadowolona z wykonywanego przez siebie zawodu, co z pewnością ma wpływ na relacje z pacjentami.
Ważnym zadaniem rzecznika praw lekarza jest także pomoc lekarzom w poruszaniu się w przepisach prawnych, co do których nie zawsze mają oni odpowiednią orientację (np. nie znają wszystkich narzuconych im przez NFZ przepisów prawnych).
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami". Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medyc...
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...
Smile Direct Club (SDC) – założona w 2014 roku największa z firm oferujących przez internet clear alignery – zaprzestała swojej działalności, także na Wyspach Brytyjskich. Mimo że przed oferowanym przez nią „leczeniem” – bez wsparcia i kontroli ze st...
W środę 8 lutego 2023 roku o godzinie 19:30 zapraszamy do wzięcia udziału w pierwszym w nowym roku webinarze z serii iTeroTM Digital Excellence. Dzięki udziałowi w tym wydarzeniu uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób umiejętnie wykorzystywać atuty i...