Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

Umiejętności interpersonalne to najogólniej mówiąc umiejętności, które pozwalają nam budować pozytywne relacje z ludźmi. Dzięki nim możemy również wywierać na innych pożądany wpływ w różnych sytuacjach społecznych. Pomagają nam one odnosić sukcesy w życiu osobistym i prywatnym. Do umiejętności interpersonalnych zaliczamy m.in.: empatię, wrażliwość, umiejętność pracy w grupie, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność pozytywnej autoprezentacji, wyrażania swoich opinii i myśli, zdolności przywódcze i negocjacyjne. Dzięki tym umiejętnościom możemy osiągać w życiu wybrane cele. Oczywiście te cele możemy różnie definiować. Możemy do nich zaliczyć np. chęć zmotywowania kogoś do pracy, dążenie do owocnej współpracy, efektywną wymianę informacji, skuteczne edukowanie innych (np. pacjentów w zakresie profilaktyki). Jak łatwo zauważyć – takie umiejętności potrzebne są w większości zawodów (także w zawodzie lekarza stomatologa) oraz w pracy z pacjentami.

Okazuje się bowiem, że tzw. miękkie umiejętności (czyli te, które nie są związane bezpośrednio z pracą zawodową i profesjonalnymi umiejętnościami) mają niejednokrotnie większy wpływ na odniesienie sukcesu w pracy niż inteligencja, czy doświadczenie. Jednakże okazuje się także, że wiele osób posiada te umiejętności w niewystarczającym stopniu i raczej z trudnością przyznaje się do tego. Lubimy myśleć, że to inni nie potrafią porozumieć się z nami, a nie, że to my nie potrafimy porozumieć się z innymi. Aby sprawdzić, jak radzimy sobie z pacjentami w gabinecie stomatologicznym, Mariusz Oboda proponuje postawić samemu sobie następujące pytania:
1. Ilu moich pacjentów decyduje się na pełną diagnostykę jamy ustnej?
2. Ilu decyduje się na kompleksowy plan leczenia?
3. Ilu pacjentów doprowadza do końca zaproponowany im plan leczenia?
4. Ilu pacjentów decyduje się na takie rozwiązania, jakie zaproponowałem im jako najlepsze?
5. Ilu pacjentom pogratulowałem z powodu zakończonego z powodzeniem planu leczenia?
6. Ile osób przychodzi do mnie regularnie na wizyty kontrolne i korzysta z diagnostyki?

Jeśli odpowiedzi na te pytania nie są satysfakcjonujące, rzadko szukamy przyczyn w sobie. Raczej szukamy ich w okolicznościach zewnętrznych. Okazuje się jednak, że w dużym stopniu na brak naszej satysfakcji ze współpracy z pacjentami wpływają nasze niskie umiejętności interpersonalne, czyli nie potrafimy wywierać na nich pożądanego wpływu, który (co wymaga podkreślenia) byłby korzystny dla obu stron. Okazuje się, że na konsekwentnie realizowany plan leczenia nie wpływają w tak dużym stopniu umiejętności lekarza, co jego sposób podejścia do ludzi. Dowodem na to są m.in. różnice w wynikach lekarzy, którzy pracują w tym samym gabinecie. Oczywiście nie da się do końca zmierzyć poziomu umiejętności interpersonalnych, jednakże z pewnością można ocenić rezultat końcowy, w myśl zasady, że miarą działania jest rezultat. Dopiero konkretne działania pokazują, na ile jesteśmy skuteczni.
Na szczęście nie jest tak, że jeśli nie posiadamy pewnych umiejętności, jesteśmy skazani na porażkę – w obecnych czasach można korzystać z wielu szkoleń, warsztatów i treningów, które pozwalają te umiejętności rozwijać.

Źródło:
M. Oboda „Rozwój praktyki a umiejętności interpersonalne lekarza dentysty”, „e-Dentico” nr 6 (34)/2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentysci_ogladaja_wiertlo.jpg
Nowe oblicze stomatologii Lekarz

Obecnie leczenie stomatologiczne w coraz mniejszym stopniu kojarzy się pacjentom z bólem. Producenci sprzętów stomatologicznych i środków przeciwbólowych prześcigają się......

usmiechnieta_stomatolog_dvjgstp.jpg
Lekarz stomatolog ma wpływ na decyzje pacjenta Lekarz

Nie wszyscy są przekonani, czy lekarze stomatolodzy potrzebują trenerów rozwoju, szczególnie, jeśli gabinet prosperuje bardzo dobrze. Jednak nie znaczy to, że nie mógłby przyno......

ROZWIŃ WIĘCEJ
poglądy.jpg
Stres w pracy lekarza stomatologa Pacjent

Okazuje się, że 55% naszych rodaków doświadcza na co dzień nadmiernego stresu. Osoby z wyższym wykształceniem i mieszkańcy dużych miast narażeni są niego jeszcze bardziej (aż w 67%). Lekarzy......

shutterstock_37881991.jpg
Inteligencja emocjonalna Pacjent

Po raz pierwszy pojęcie „inteligencja emocjonalna” (emotional quality – EQ) zostało użyte w 1990 r. przez psychologów amerykańskich. Zostało ono przeciwstawione dobrze już ......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres