Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Stomatolog contra NFZ, Sanepid i urząd wojewódzki

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Stomatolog contra NFZ, Sanepid i urząd wojewódzki

Stomatolog contra NFZ, Sanepid i urząd wojewódzki

Porozmawiajmy dzisiaj o tym, jakie instytucje mogą sprawdzić, czy stomatolog prowadzący prywatną praktykę należycie wywiązuje się z przewidzianych prawem obowiązków informacyjnych. Czy mógłby Pan z grubsza wymienić, kto może skontrolować stomatologa?
-Arkadiusz Jóźwik: W przypadku stomatologów prowadzących prywatną praktykę listę organów, które mają prawo do takiej kontroli, otwiera Urząd Skarbowy oraz Urząd Kontroli Skarbowej. Zaraz po skarbówce plasują się ex aequo: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. Jednak uprawnienia do skontrolowania stomatologa-przedsiębiorcy posiadają również: Inspekcja Pożarowa, Inspekcja Ochrony Środowiska, Prokuratura, Policja ABW i CBŚ, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz GIODO.

Red.: Jakie obowiązki informacyjne nakładają poszczególne instytucje? Które z nich mają największe „wymagania”?
A.J.: Nie ośmielę się odpowiedzieć, które z organów państwa mają największe wymagania (w znaczeniu obszerności obowiązków) wobec podmiotów wykonujących działalność leczniczą w dziedzinie stomatologii, bowiem często to, co jest zapisane na kartach ustawy, pozostaje tam na zawsze. Mówi się czasem, że dane prawo „się nie przyjęło" tzn. obowiązuje, ale nikt nie myśli go stosować.

Co innego, gdy próbujemy określić wymagania w kontekście częstotliwości weryfikacji ich spełnienia i ewentualnych sankcji wobec dostrzeżonych nieprawidłowości. Tutaj bowiem może się okazać, że stosunkowo błahy obowiązek informacyjny (np. zakaz palenia) urasta do rangi pierwszej powinności życiowej i jest kontrolowany rok do roku, z zagrożeniem pokaźną grzywną.

Dlatego w mojej opinii prym w największych wymaganiach wiedzie zdecydowanie powiatowa Inspekcja Sanitarna. Przede wszystkim dlatego, że kontrole odbywają się z częstotliwością raz do roku bądź najdalej raz na dwa lata.

Red.: Faktycznie, wśród stomatologów Sanepid cieszy się opinią bardzo dociekliwej i restrykcyjnej instytucji. Czemu?
A.J.: Może dlatego, że w czasie kontroli sprawdzany jest cały szereg obowiązków notyfikacyjnych. Należy do nich:
– wspomniany już znak zakazu palenia – obowiązek jego zamieszczenia wprowadza tzw. ustawa antynikotynowa;
– informacja o technice mycia rąk;
– informacja na podajnikach o znajdujących się w nich płynach: mydło – środek dezynfekcyjny;
– informacja na koszach na śmieci: odpady komunalne – odpady medyczne;
– informacja o obowiązujących w podmiocie procedurach sanitarnych;
– informacja o używanych środkach dezynfekcyjnych oraz wielkości stężeń ich użycia w jednostce czasu;
– informacja o kodzie odpadów, podmiocie leczniczym, dacie otwarcia oraz zamknięcia zamieszczona na workach odpadów medycznych

Red.: Rzeczywiście, liczba obowiązków informacyjnych wymaganych przez Sanepid jest imponująca. A jaka instytucja zajmuje drugie miejsce?
A.J.: Oczywiście, NFZ. Tutaj za powinnościami notyfikacyjnymi idą w parze wysokie kary umowne za niedopełnienie szeregu obowiązków. W przypadku publicznego płatnika obowiązków informacyjnych jest sporo, zaś najważniejsze z nich to:
– informacja o godzinach przyjęć oraz o osobach przyjmujących (lekarzach) wraz z asystami stomatologicznymi;
– informacja o zasadach zapisywania się na wizytę;
– informacja o zasadach zapisywania się na listę oczekujących;
– informacja o miejscach i godzinach pracy ew. podwykonawców;
– informacja o trybie, miejscu oraz ew. telefonach w sprawie składania skarg i wniosków;
– informacja o adresie i telefonie do Rzecznika Praw Pacjenta;
– informacja z wykazem praw pacjenta;
– informacja zewnętrzna z logiem NFZ oraz nazwą Świadczeniodawcy;
– informacja o kolejce oczekujących;
– informacja o przerwach w udzielaniu świadczeń/nieobecności lekarza.

Red.: Podliczmy: 7 obowiązków informacyjnych nałożonych przez Sanepid, 10 – przez Narodowy Fundusz Zdrowia. A to dopiero dwie instytucje z długiej listy organów uprawnionych do kontroli…
– A.J.: Na podium musi się znaleźć również urząd wojewódzki, właściwy dla kontroli podmiotów leczniczych. Tutaj trzeba powiedzieć, że choć wizyty kontrolerów nie są częste (pierwsza kontrola odbywa się z reguły w pierwszych dwóch latach działalności, kolejna zaś wiele lat później), to niespełnienie pewnych obowiązków informacyjnych wiązać się będzie z koniecznością wykonania zaleceń pokontrolnych, pod rygorem wykreślenia z Rejestru i zakazu prowadzenia działalności medycznej na okres 3 lat.

Jeśli mówimy o obowiązkach informacyjnych weryfikowanych przez podmiot prowadzący rejestr, to na pierwszy plan wysuwają się następujące:
– informacja w terminie 14 dni o zmianie danych objętych rejestrem;
– informacja w dokumentacji medycznej o prawie pacjenta do upoważnienia innej osoby do wiadomości o stanie zdrowia oraz prawa do dokumentacji medycznej;
– informacja wobec pacjenta o podmiocie leczniczym, jego przedsiębiorstwie, jednostce organizacyjnej, nazwie komórki wraz z kodami I, V i VII części systemu resortowych kodów identyfikacyjnych;
– obowiązek prowadzenia księgi przyjęć podmiotu,
– obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego;
– obowiązek przekazywania raz na kwartał PIP oraz właściwej OIL informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot zawarł umowę.

Wskazane wyżej podmioty jeszcze przez długie lata będą zajmować całe podium, bowiem obowiązki informacyjne spełniane wobec tych jednostek są z jednej strony najobszerniejsze, a z drugiej – w razie ich niedopełnienia – podlegają dość skutecznemu wyegzekwowaniu.

Red.: Mam nadzieję, że powoli zbliżamy się do końca listy?
– A.J.: Ależ skąd. Do omówienia zostało drugie tyle powinności notyfikacyjnych, choć być może mniej represyjnych dla lekarzy :-))

Red.: W takim razie dziękujemy za rozmowę i z niecierpliwością czekamy na ciąg dalszy. Tym bardziej, że do omówienia została nam skarbówka…

Przewodnikiem po gąszczu obowiązków informacyjnych był mec. Arkadiusz Jóźwik – radca prawny, autor bloga prawodlastomatologow.pl, publicysta medyczny, specjalizujący się w dziedzinie prawa medycznego i działalności leczniczej.

 

 

Zobacz również:

Jakie obowiązki informacyjne nakłada na stomatologów państwo?

Inspekcja skarbowa w gabinecie to dopiero początek?


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pan_ze_skoroszytami.jpg
Wydawać czy nie wydawać? Lekarz

Zdaniem NIL, ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nie daje pacjentowi takich uprawień. Dlatego Prezes Naczelnej Rady Lekarskie w piśmie z dnia 29 grudnia 2015......

akta_i_papierzyska.jpg
Stanowcze „nie” ORL w Łodzi Lekarz

Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi wyraziła stanowczy sprzeciw wobec proponowanych regulacji prawnych, prowadzących do nowych obciążeń samorządów zawodowych w zakresie dokumentacji medycznej. Pr......

ROZWIŃ WIĘCEJ
pan_ze_skoroszytami.jpg
Wszyscy chcą karać stomatologów Lekarz

Policzyliśmy. Polski stomatolog-przedsiębiorca musi pamiętać aż o 42 obowiązkach informacyjnych. Nie trzeba przy tym przypominać, że niedopełnienie przewidzianych prawem wymogów najczęściej ......

odczyt_kasy.jpg
Inspekcja skarbowa w gabinecie to dopiero początek? Lekarz

Nie da się ukryć, że lista obowiązków informacyjnych, które musi spełnić stomatolog-przedsiębiorca, o ile chce być w zgodzie z obowiązującymi przepisami, jest długa. Jak dotąd, wymien......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres