Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Publikacja:
Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza – w jaki sposób ją przyjmować?

Skarga na lekarza dentystę, przeprowadzony zabieg czy sposób pracy gabinetu to częsty element funkcjonowania każdego zakładu opieki zdrowotnej, także gabinetu stomatologicznego. W wielu przypadkach obowiązek przyjmowania skarg spada na asystentkę stomatologiczną, zwłaszcza jeśli pełni ona również funkcję recepcjonistki. Warto wiedzieć, jak profesjonalnie i rzeczowo przyjmować skargi od pacjentów.

W przypadku publicznych placówek służby zdrowia sytuacja jest prosta – skarga na lekarza jest składana bezpośrednio do dyrektora zakładu. To on jest bowiem przełożonym pracowników i osobą zobowiązaną do przyjmowania i rozpatrywania skarg. Inaczej wygląda to w przypadku niewielkich, prywatnych placówek służby zdrowia – w większości przypadków obowiązek przyjmowania skarg spada na osoby zajmujące się recepcją oraz przedzabiegową obsługą pacjenta. W gabinetach dentystycznych jest to zazwyczaj asystentka stomatologiczna.

Skarga na lekarza – czego może dotyczyć?

Skarga pacjenta może dotyczyć różnych kwestii: od nienależytego udzielenia świadczeń zdrowotnych, przez naruszenie praw pacjenta (np. dotyczące ochrony danych osobowych), aż po choćby spóźnianie się lekarza na umówione zabiegi. Składa się ją w formie ustnej, pisemnej, a także mailowo lub telefonicznie. Każda asystentka stomatologiczna powinna jednać zadbać o to, aby skarga na lekarza czy klinikę została wpisana do protokołu lub specjalnej księgi skarg i zażaleń, a także podpisana przez pacjenta. Ułatwi to późniejsze odniesienie się gabinetu do uwag oraz pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z ich treścią.

Jak przyjmować skargę od pacjenta?

Przyjmowanie skargi od niezadowolonego pacjenta wymaga od asystentki stomatologicznej taktu, opanowania oraz zachowania kultury osobistej bez względu na sytuację. Uwagi, skargi i zażalenia należy przyjmować spokojnie, bez wchodzenia z pacjentem w niepotrzebną dyskusję. Lepiej jest powstrzymać się od prób wyjaśniania konkretnej sytuacji – najbardziej odpowiednią drogą odniesienia się do niej jest odpowiedź na piśmie. Warto przy tym poinformować pacjenta, jaki jest tryb rozpatrywania skargi. Powinien on wiedzieć, w jakim terminie i formie może spodziewać się odpowiedzi oraz kto mu jej udzieli.

Przyjmowanie skargi od pacjenta z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych elementów pracy asystentek stomatologicznych. Jednak nawet w tego typu sytuacjach warto zachować profesjonalizm i kulturę osobistą.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

lekarz 1
Jaki będzie lekarz przyszłości? Ankieta dla medyków Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zachęca do wypełnienia ankiety „Lekarz przyszłości” – jej wyniki posłużą do stworzenia modelu pracy polskich medyków i prognozy, jak będzie zmieniał się w przyszłości. Ankietę „Lekarz przyszłości” realizuje Instytut Zarządzani...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej u dzieci - Dentonet.pl
Matki nie wiedzą, jak często i w jaki sposób myć zęby dzieci Asysta

Przeprowadzone przez firmę Brush-Baby badania wykazały, że matki nie wiedzą, jak w prawidłowy sposób dbać o zdrowie jamy ustnej u swoich pociech. Mamy nie zdają sobie sprawy, że dziecko w wieku około 6 miesięcy powinno odbyć pierwszą wizytę u dentyst...

mycie rak
Czyste ręce: sposób na ochronę przed zachorowaniem zimą Asysta

Badanie przeprowadzone przez Public Health Wales wykazało, że mężczyźni rzadziej niż kobiety są przekonani, że mycie rąk jest konieczne. Co piąty mężczyzna w Walii przyznał, że nie myje rąk po skorzystaniu z toalety. Panowie również częściej niż kobi...

wodka
Rawicz: pijany dentysta próbował przyjmować pacjentów Lekarz

63-letni stomatolog z Rawicza próbował przyjmować pacjentów pod wpływem alkoholu. Jego dziwne zachowanie zauważyła pacjentka, która wezwała policję. Dentysta miał 2,5 promila alkoholu we krwi. Do 63-letniego stomatologa w Rawiczu na wizytę wybrała s...

blog gabinetu
Skuteczny blog gabinetu stomatologicznego – czyli jaki? Lekarz

Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...

izby lekarskie
Będzie skarga konstytucyjna w sprawie izb lekarskich Lekarz

Grupa posłów Suwerennej Polski złożyła wniosek do prokuratora generalnego o wystąpienie ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego, by ten zbadał przepisy regulujące funkcjonowanie izb lekarskich. Zdaniem posłów mają one charakter „represyj...

bol zeba
W jaki sposób można się pozbyć bólu zęba? Pacjent

Bolący ząb to popularny problem, z którym najczęściej trzeba się zmierzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Jednocześnie w wielu przypadkach od razu dochodzi do wystąpienia dużego bólu, który potrafi skutecznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Si...

pensja minimalna - Dentonet.pl
Jaki współczynnik pracy dla asystentek i higienistek? Asysta

Posłanka Urszula Nowogórska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której prosi o wskazanie, który współczynnik pracy (zależy od niego wysokość minimalnej pensji) należy stosować wobec asystentek i higienistek stomatologicznych zatrudnionych ...