Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Publikacja:
Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Przyjmowanie małego pacjenta – zbuduj historię

Dzieci się nudzą, są niecierpliwe i głodne przygód. Stwierdzenia te stały się tylko frazesami, wypominanymi przy każdej okazji, gdy poruszany jest temat przyjmowania małych pacjentów. Jak przełożyć wiedzę nt. usposobienia dzieci na praktykę? Jak zacząć pracę z małym pacjentem, aby wykazał on zainteresowanie i był chętny do współpracy?
Odpowiedź jest prosta – buduj historie!

Dzieci kochają bajki. Wszystkie. Niezależnie od wieku, charakteru i usposobienia. Dlatego też budowanie historii jest jednym z lepszych pomysłów na urozmaicenie wizyty dziecka w gabinecie stomatologicznym.
Czy wystarczy opowiedzieć bajkę o Czerwonym Kapturku, Jasiu i Małgosi, albo Śpiącej Królewnie? Oczywiście, że nie. Opowieść musi być związana z wykonywanymi przez nas czynnościami. Niewątpliwie wymyślanie samemu historii może okazać się trudne, a nazywanie narzędzi stomatologicznych w sposób przyjazny dziecku wręcz niemożliwe. Skoro w ciągu dnia setki razy powtarzamy „zgłębnik…,lusterko…, ślinociąg”, to nagłe przestawienie się na język przyjazny dziecku okazuje się niesamowicie wymagające.
Jednak warto podjąć trud i opowiedzieć dziecku, że podczas używania ślinociągu poimy małe słonie – przecież dźwięk wydawany przez zasysaną ślinę do złudzenia przypomina picie przez słomkę (albo trąbę – jak kto woli). Ważne jest, żeby nasze historie brzmiały autentycznie, tak by dziecko było skłonne w nie uwierzyć. Dlatego też opłukiwanie ząbków wodą możemy nazwać podlewaniem kwiatków – w obu przypadkach mamy przecież do czynienia z wodą.

Dobra historia pozwoli nam wyegzekwować od dziecka konkretne zachowania np. konieczność siedzenia bez ruchu z otwartymi szeroko ustami podczas używania lampy polimeryzacyjnej. Powiedzmy dziecku, że będziemy zapalać małe lampeczki. Przypomnijmy przy tym, że lampki zapala się w nocy, kiedy wszyscy smacznie śpią, bez ruchu. Możemy poprosić, żeby mały pacjent też udawał przez chwilę że śpi. Może nawet chrapać byleby wykazał zainteresowanie i zaangażowanie.

A co, jeśli brakuje nam pomysłów? Jeśli po wykonaniu kilku wypełnień, leczenia kanałowego i ekstrakcji w naszej głowie nie ma już miejsca na miłą historię – skorzystajmy z gotowca. Są przecież psychologowie, copywriterzy i cały sztab ludzi, których głównym zadaniem jest opowiadanie historii. Tym bardziej, jeśli gotowiec ten dostępny jest za darmo!

Można go znaleźć na stronie www.pierwszawizyta.pl w strefie lekarza pod hasłem scenariusz wizyty.

Zachęcamy także do przeczytania:
Nie taki mały pacjent straszny…

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dzuma
Ząb pomógł odkryć historię plagi dżumy w Europie Lekarz

Analiza DNA pobranego z zęba kobiety pochowanej na cmentarzu Kara-Djigach około 11 km od Biszkeku — stolicy dzisiejszego Kirgistanu – pozwoliła ustalić, że plaga dżumy przyszła do Europy właśnie z tych rejonów. W XIV wieku przez Europę przetoczyła s...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

opiekun faktyczny
Dziecko u lekarza – kim jest opiekun faktyczny małego pacjenta? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w sytuacji, kiedy dziecko potrzebuje pomocy medycznej, a nie przebywa pod opieką rodziców (lub przedstawicieli ustawowych), opiekę nad nim może sprawować opiekun faktyczny. Może to być członek rodziny albo inna o...

ROZWIŃ WIĘCEJ
opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

Krakdent historia artykul
30-lecie Targów KRAKDENT® – poznaj ich historię Lekarz

Jubileusz Targów KRAKDENT® to doskonała okazja, aby na moment cofnąć się w czasie, zagłębić w historię i powspominać minione edycje tego wydarzenia. Pierwsze Międzynarodowe Targi Stomatologiczne w Krakowie odbyły się w 1993 r. pod nazwą DENTAMED. N...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

asystentka stomatologiczna
Asysta i higienistka: czy znasz historię swojego zawodu? Asysta

Leczeniem stomatologicznym (czytaj: przede wszystkim wykonywaniem ekstrakcji) przez długie wieki zajmowali się m.in. kowale i duchowni, ale już kilkaset lat temu wyodrębnił się zawód lekarza dentysty we współczesnym rozumieniu tego słowa (np. Pierre ...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...