Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Potężna rola pierwszego wrażenia

Publikacja:
Potężna rola pierwszego wrażenia

Potężna rola pierwszego wrażenia

Nie od dziś wiadomo, że pierwsze wrażenie odgrywa niezwykle ważną rolę w relacjach interpersonalnych, jak również – przenosząc to na grunt pracy asysty stomatologicznej – w gabinecie stomatologicznym. Dotyczy to nie tylko relacji pacjent-asysta, ale również pacjent-asysta-dentysta.

Aby zrozumieć wagę zagadnienia, jakim jest wyrobienie sobie pierwszego wrażenia, należy zrozumieć, że każdy z nas ma naturalną tendencję do przyklejania innym etykietek, oceniania, czy wartościowania na podstawie znikomej ilości informacji. Zdarza się, że na kogoś spojrzymy i już tworzymy sobie w głowie opinię o tej osobie. Warto mieć świadomość, że inni reagują na nas w podobny sposób. Wynika z m.in. z faktu, że nasz umysł przeciążony nadmiarem informacji dąży do ich selekcjonowania i uogólniania. Dlatego, kiedy widzimy fragment danej rzeczywistości, raczej wolimy dopowiedzieć sobie sami resztę, niż uzupełnić brakującą wiedzę. Co więcej – obraz, który stworzyliśmy sobie w głowie, zazwyczaj czynimy bardzo odpornym na zmianę. I nawet jeśli zdobędziemy więcej informacji np. na temat danej osoby, raczej nie jesteśmy skłonni do zmiany zdania na jej temat. Np. jeśli spotykamy osobę uśmiechniętą i sympatyczną – raczej przypiszemy jej już na starcie wiele pozytywnych cech (np. pracowitość, pozytywne intencje). Jeśli natomiast ocenimy kogoś jako niemiłego i niesympatycznego – będziemy mieli tendencję do przypisywania tej osobie cech negatywnych (złośliwość, lenistwo, złą wolę). Co więcej – nawet jeśli te osoby swoim zachowaniem będą pokazywać cechy inne niż te, które im przypisaliśmy – nie zwrócimy na to uwagi. Przez to nawet pozytywne działania tej osoby możemy oceniać przez pryzmat złych intencji.

Zasady te dotyczą także relacji pacjent-asysta-dentysta. Pierwsze wrażenie, które wyrobi sobie pacjent po przekroczeniu progu gabinetu (a czasem nawet wcześniej) trudno będzie zmodyfikować. Jeśli recepcjonista lub asystentka nie wywrą na pacjencie pozytywnego wrażenia – to nawet najlepszemu stomatologowi trudno będzie to wrażenie zmienić. Co więcej – może nawet nie dojść do spotkania pacjent-dentysta. Może też tak się zdarzyć, że poprzez złe wrażenie, które pacjent odniósł za sprawą asysty, może przypisać złe cechy całej grupie społecznej. Przykład? Jeśli media opisują negatywne postępowanie jednego polityka, czy księdza – zazwyczaj zaczynamy źle myśleć o wszystkich politykach i księżach. Jeśli jeden lekarz popełni błąd – zwykle zaczynamy myśleć w kategoriach „lekarze popełniają błędy”.

Kolejna rzecz – negatywne doświadczenia lub informacje na czyjś temat mają zwykle większą moc oddziaływania na nasz sposób myślenia niż pozytywne. Jeśli danej osobie moglibyśmy przypisać np. trzy cechy pozytywne i trzy negatywne – jest większe prawdopodobieństwo, że ocenimy tę osobę negatywnie. Podobnie – jeśli pacjent na pierwszej wizycie odczytał zachowania asystentki jako niemiłe, nawet jeśli następnym razem będzie ona wyjątkowo miła – trudno mu będzie zmienić postrzeganie jej osoby, będzie czuł się zdezorientowany. Co więcej – dane, które potwierdzają urobione sobie przez nas opinie, łatwiej jest nam przyjmować do wiadomości niż te, które im zaprzeczają (a nawet zdarza się, że oceniamy te informacje jako nieważne). A zatem można powiedzieć, że myślimy to, co chcemy myśleć i widzimy to, co chcemy widzieć, często niezależnie od przekazywanych nam informacji.

Dlatego to ważne, abyśmy pamiętali, że bardzo trudno jest naprawić negatywne pierwsze wrażenie – czy to poprzez bezpośredni kontakt z pacjentem, czy też poprzez rozmowę telefoniczną. A z całą pewnością – trzeba włożyć w to więcej wysiłku niż w podtrzymanie pozytywnego pierwszego wrażenia.

Źródło: M. Oboda „Rola i znaczenie pierwszego wrażenia w budowaniu profesjonalnego wizerunku”, „e-Dentico” nr 5 (33)/2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - Dentonet.pl
NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu Pacjent

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – można otrzymać niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą kor...

Align Asysdent
Rola asystentki w cyfrowym gabinecie ortodontycznym Asysta

Jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już 23 kwietnia odbędzie się w Łodzi, jest firma Align Technology – właściciel marek Invisalign oraz iTero. Dzięki jej wsparciu w ramach konferencji uczestniczki będą mogły wziąć udział w wa...

Asysdent 2020 74 2
Potężna dawka wiedzy! Zapraszamy na ASYSDENT 2021 Asysta

Macie już bilet na Asysdent? Tegoroczna edycja Ogólnopolskiej Konferencji Asystentek i Higienistek Stomatologicznych odbędzie się już 4 września, tradycyjnie w Centrum Kliniczno-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi przy ul. Pomorskiej. O bile...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higienistka stomatologiczna
Oznaki choroby dziąseł: rola higienistki i zadania pacjenta Asysta

Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób pacjent może stwierdzić, że rozwija się u niego choroba dziąseł? Jak w portalu Dentistry IQ pisze Amanda Hill, higienistka stomatologiczna i wykładowczyni z USA, może to być trudne, ale pacjent jest w stanie rozpoz...

rezydentury
Są wyniki pierwszego etapu naboru na specjalizacje Lekarz

W wiosennym postępowaniu kwalifikacyjnym na szkolenia specjalizacyjne złożonych zostało łącznie 3339 wniosków. W ramach pierwszego etapu rekrutacji 2517 osób zostało zakwalifikowanych na wolne miejsca specjalizacyjne: w tym 1620 w ramach rezydentury ...

rak tarczycy
Rak tarczycy – ważna rola dentystów w diagnostyce Lekarz

Zgrubienia w przedniej części szyi, powiększenie węzłów chłonnych szyi, chrypka, zmiana barwy głosu, trudności z przełykaniem – mogą być objawami raka tarczycy i wymagają diagnostyki – przypominają twórcy kampanii „Motyle pod ochroną” z okazji Świato...

wady zgryzu
Rola prawidłowego zgryzu w utrzymaniu równowagi funkcjonalnej organizmu Lekarz

Istnieje wyraźny związek pomiędzy wadami zgryzu a równowagą, stabilnością i postawą ciała – udowodnili badacze z trzech krakowskich uczelni. Dlatego lecząc i diagnozując wady postawy, należy spojrzeć na pacjenta holistycznie, a nie tylko przez pryzma...

Anna Skurska
Higienistka i jej rola w procesie leczenia [VIDEO] Asysta

- Obserwujemy - na szczęście - trend włączania higienistek w całościowy proces leczenia pacjenta. Jest to zjawisko przynoszące bardzo dużo korzyści - mówi dr hab. n. med. Anna Skurska o roli higienistek stomatologicznej we współczesnej stomatologii. ...

Wojciech Bednarz
Rola higienistek w diagnostyce chorób przyzębia Asysta

O głównych zadaniach higienistki stomatologicznej w diagnostyce i leczeniu chorób przyzębia mówi dr hab. n. med. Wojciech Bednarz, specjalista periodontologii, członek Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Periodontologiczne...

Angelini zdjecie
Rola higienistki w leczeniu pacjenta z chorobą przyzębia Asysta

Choroby przyzębia są drugą po próchnicy chorobą prowadząca do utraty zębów u osób po 40. roku życia. Zapalenie przyzębia rozwija się w wyniku zakłócenia równowagi pomiędzy patogenami płytki nazębnej a mechanizmami obronnymi gospodarza. Dużą rolę odgr...

Wojciech Golusinski
Rola dentystów w profilaktyce nowotworów szyi i głowy Lekarz

– Należy edukować nie tylko pacjentów, ale też nas, specjalistów. Rola lekarzy dentysty w profilaktyce, rozpoznawaniu oraz leczeniu nowotworów głowy i szyi jest bardzo ważna – mówi prof. dr hab. Wojciech Golusiński, kierownik Katedry i Kliniki Chirur...