Pacjent z dyktafonem
Pacjent z dyktafonem
Jak podaje Dziennik Łódzki, wzrasta liczba zgłaszanych do prokuratury błędów medycznych. Zgłoszeń dokonują pacjenci. Lekarze coraz częściej obawiają się, że ich rozmowa z pacjentem zostanie nagrana na dyktafon.
Czy to jest zgodne z prawem?
Tak. Do początku 2014 roku nie można było nagrywać rozmów. Takie nagrania – bez względu na to czy robione jawnie, czy potajemnie – nie mogły być przedstawiane jako dowód w sprawie. Wszystko zmieniło się 30 stycznia 2014 roku, kiedy to Sąd Najwyższy zajął stanowisko, że jeśli nagranie zostanie zrobione przez jedną ze stron (powoda lub pozwanego), to może ono być dowodem w sprawie. Przy czym ważną informacją jest, że rozmowa może być nagrywana zarówno jawnie, jak i potajemnie.
Zwiększająca się liczba spraw zgłaszanych do prokuratury raczej nie wynika z większej liczby błędów lekarzy. Można przypuszczać, że sytuacja spowodowana jest coraz większą świadomością pacjentów. I w niektórych przypadkach takie działania mogą być uzasadnione (np. kiedy dochodzi do rażących nadużyć).
Według informacji ze strony Stowarzyszenia Pacjentów Primum Non Nocere w Polsce rocznie popełnianych jest około 20 tys. błędów lekarskich, z czego tylko 2 tys. jest zgłaszanych do prokuratury lub Izb Lekarskich. Sprawy o błąd medyczny mogą ciągnąć się latami, jednak tylko 2% z nich wygrywają pacjenci.
Pacjent może, a czy lekarz też?
Teoretycznie tak, jednak w tym przypadku pojawia się dodatkowy problem natury etycznej: czy ujawnienie przez lekarza nagrania rozmowy z pacjentem nie naruszy – poza tajemnicą lekarską – prawa pacjenta do poszanowania godności i intymności? Zdaniem niektórych lekarzy jakoś trzeba się jednak bronić, szczególnie jeśli pretensje pacjenta są nieuzasadnione, a szkoda nie wynikła z powodu złego leczenia, tylko zaniedbań ze strony pacjenta.
Na szczęście nagranie rozmowy nie może być jedynym dowodem, ale może mieć duże znaczenie dla wyniku sprawy. Poza nagraniami rozmów i zdjęciami, pacjent może posiłkować się m.in. zapisem mailingu z lekarzem oraz zeznaniami świadków.
Ta sytuacja na dłuższą metę może przynieść duże szkody. Zwiększa się nieufność pacjentów do lekarzy i lekarzy do pacjentów, a to godzi w jakość leczenia, które powinno opierać się na… zaufaniu właśnie. Dopóki jednak przepisy prawne nie zostaną uregulowane, nic się w tej kwestii nie zmieni. Na ten moment jedynym wyjściem, które nie narusza etyki lekarskiej, jest pilnowanie swoich słów, dokładne informowanie pacjenta o wszystkim, co związane z leczeniem oraz dbanie o najwyższą jakość leczenia.
źródła: dzienniklodzki.pl, sppnn.org.pl, lekarziprawo.pl, gazeta.pl
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...
Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...
Obchodzony w tym tygodniu Światowy Dzień Alzheimera to przyczynek do zadania sobie pytania: czy moja praktyka stomatologiczna jest przygotowana na przyjmowanie pacjentów z demencją? W Wielkiej Brytanii z tej okazji ukazał się przewodnik dla lekarzy d...
Według „Pulsu Biznesu”, wydatki na leczenie stomatologiczne stanowią blisko 40% prywatnych wydatków na opiekę medyczną. To m.in. efekt niedofinansowania leczenia stomatologicznego przez NFZ. Jak podaje „Puls Biznesu”, wydatki na stomatologię stanowi...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do lekarzy i lekarzy dentystów o zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację oraz problemy osób niepełnosprawnych, w tym osób niesłyszących oraz niedosłyszących w czasie trwania epidemii koronawirusa i udzi...
Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...
– W Polsce około 3,5 mln osób ma zdiagnozowaną cukrzycę. Kolejny 1 mln jeszcze o tym nie wie. Dlatego musimy uświadamiać pacjentów, edukować ich i zachęcać do badań profilaktycznych – mówi dypl. hig. stom. Paulina Pakuła, higienistka stomatologiczna,...
Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...
Fundacja Rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej zbadała, jak przebywający w Polsce Ukraińcy korzystają z polskiego systemu opieki zdrowotnej oraz jak swoją sytuację widzą medycy z krajów Europy Wschodniej, którzy pracują lub starają się o pracę w polskic...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...