Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Publikacja:
Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Omdlenie pacjenta w gabinecie – jak reagować w takiej sytuacji?

Jak dowodzą statystyki, omdlenie w gabinecie stomatologicznym wcale nie należy do rzadkości – zdarza się to bowiem u około 2% pacjentów poddawanych różnorakim zabiegom dentystycznym. Choć w większości przypadków utrata przytomności jest krótkotrwała i niezagrażająca życiu, to warto wiedzieć, jak reagować w tego typu sytuacjach.

Przyczyn omdlenia pacjenta w gabinecie stomatologicznym może być wiele. Do najczęstszych zalicza się jednak duże napięcie emocjonalne spowodowane strachem przed bolesnym zabiegiem dentystycznym, dłuższe przebywanie w pozycji leżącej (na unicie stomatologicznym) i nagła zmiana pozycji ciała na stojącą, silne doznania bólowe, a także nadwrażliwość zatoki szyjnej, spowodowana jej uciskiem lub gwałtownym skrętem głowy. Rzadsze przyczyny omdleń pacjentów w gabinecie stomatologicznym to zaburzenia rytmu serca oraz zatorowość płucna.

Utrata przytomności bywa poprzedzona charakterystycznymi objawami. Niektóre z nich asystentki stomatologiczne mogą zauważyć samodzielnie, inne sygnalizuje jedynie pacjent. Do objawów tych zaliczają się m.in. nudności, wymioty, uczucie gorąca, zawroty głowy, bladość skóry, rozszerzenie źrenic, spadek ciśnienia, zaburzenia mowy. Ważne jest to, aby zespół stomatologiczny potrafił odróżnić utratę przytomności od innych możliwych schorzeń, takich jak hipoglikemia, napad padaczki, wstrząs anafilaktyczny, przedawkowanie leku znieczulającego, zawał serca czy astma oskrzelowa. Kluczem jest przeprowadzenie z pacjentem dokładnego, szczegółowego wywiadu, podczas którego poinformuje on o przewlekłych chorobach oraz przyjmowanych lekach.

W przypadku wystąpienia omdlenia u pacjenta w trakcie przeprowadzania zabiegu stomatologicznego należy go natychmiastowo przerwać. Pacjenta należy ułożyć na unicie na plecach i lekko unieść jego kończyny dolne. Wskazane jest rozluźnienie ciasnego ubrania, zdjęcie okularów oraz ewentualne podanie tlenu. Następny krok to ocena tętna, ciśnienia krwi oraz stanu świadomości. Jeśli tętno jest niewyczuwalne, a pacjent nie odzyskuje przytomności, należy zastosować podstawowe czynności resuscytacyjne oraz zadzwonić po pogotowie.

Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej, lekarz powinien posiadać w gabinecie sprzęt niezbędny do udzielania pierwszej pomocy. Co zawiera apteczka dedykowana do gabinetu stomatologicznego? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w filmie przygotowanym przez Dentowizję.

AF
Fot. Peggy_Marco, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

narzedzia dentystyczne11
UK: wciąż daleko do normalizacji sytuacji w stomatologii Lekarz

Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne ostrzega, że ze względu na pojawienie się na Wyspach nowego zagrożenia, jakim jest wariant Omikron (13 grudnia zanotowano 54 661 nowych przypadków), maleją szanse na szybkie złagodzenie ograniczeń pandemicznych ...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

2022 03 03 19 07 3472 2022 03 03 KHN Atkins Levi resized
Pies wsparciem pacjenta w gabinecie dentystycznym Lekarz

Gdy 11-letni Levi McAllister miał po raz pierwszy usuwany ząb, nie potrafił opanować swoich emocji – krzyczał i szarpał się tak bardzo, że musiał być przytrzymywany przez towarzyszącą mu mamę. Kiedy więc w styczniu tego roku młody pacjent wrócił do g...

wybielanie - Dentonet.pl
Toruń: wybieliła zęby, udała omdlenie i... nie zapłaciła Lekarz

Sąd rejonowy w Toruniu uznał Żanetę W. winną oszustwa i skazał ją na 10 miesięcy prac społecznych - kobieta zgłosiła się do jednej z renomowanych klinik stomatologicznych na wybielanie zębów, po zabiegu udawała omdlenie i nie zapłaciła za usługi. 49...

Francja
We Francji brakuje dentystów. Poprawa sytuacji za 10 lat Lekarz

We Francji brakuje lekarzy dentystów – przestrzega Union Dentaire, francuska organizacja skupiająca stomatologów z całego kraju. W niektórych regionach Francji pacjenci mają ogromny problem z dostępem do leczenia stomatologicznego, a podjęte niedawno...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...