Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

O trudnej sztuce komunikacji z pacjentem

Publikacja:
O trudnej sztuce komunikacji z pacjentem

O trudnej sztuce komunikacji z pacjentem

Czym są słowne agresory i dlaczego w kontaktach z pacjentami należy ich unikać? Na jakie słowne niuanse warto zwrócić uwagę podczas rozmowy z obcojęzycznym pacjentem? Co to są szumy komunikacyjne i w jaki sposób można je niwelować? Jak rozmawiać z zatrudnionym przez nas personelem, a przede wszystkim – z naszymi pacjentami, tak aby wymiana informacji była efektywna? Na te pytania znajdą Państwo odpowiedzi w najnowszym, pierwszym w tym roku numerze „e-Dentico”, poświęconym trudnej sztuce komunikacji w gabinecie stomatologicznym.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Agnieszkę Bukowską-Piestrzyńską (jedną z autorek najnowszego numeru), komunikacja interpersonalna na płaszczyźnie pacjent – dentysta jest dziś ważna lub bardzo ważna dla przeszło 80% ankietowanych pacjentów. Tak więc obecnie lekarz stomatolog – o ile nie chce, aby jego gabinet świecił pustkami – musi posiadać nie tylko wysokie kompetencje medyczne, lecz również szereg umiejętności psychospołecznych (z zakresu psychologii, socjologii oraz marketingu).

I właśnie owe specyficzne umiejętności są wiodącym tematem lutowego numeru. W nowym „e-Dentico” znajdą Państwo wiele interesujących artykułów, omawiających różne aspekty komunikacji z pacjentem. I tak, Magdalena Szumska wyjaśni, na czym polega ekonomia komunikacji i za pomocą jakich metod możemy poprawić jej jakość. Mariusz Oboda opisze skuteczną zmianę zachowań lekarza oraz metody rozwoju umiejętności interpersonalnych. Agnieszka Przyklęk scharakteryzuje zasady językowego savoir-vivru, obowiązujące w kontaktach z cudzoziemcami i w zabawny sposób nam podpowie „Jak leczyć obcokrajowców i nie zwariować…”. Natomiast Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska przedstawi wyniki swoich badań w zmuszającym do refleksji artykule „Komunikacja z pacjentem z perspektywy pacjenta, lekarza dentysty i studenta stomatologii”.

Pracownikom gabinetu stomatologicznego – stwierdza w swoim tekście Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska – powinno zależeć na tym, by być pozytywnie postrzeganymi przez pacjentow, gdyż będzie to dobry krok w kierunku nawiązania długotrwałych relacji na płaszczyźnie pacjent–personel gabinetu (w szczególności lekarz dentysta). Przychylnie nastawiony pacjent przekazuje ponadto pozytywne opinie o placowce innym potencjalnym pacjentom, a – co równie ważne – jest wiarygodnym (i bezpłatnym) źrodłem informacji o funkcjonowaniu gabinetu. Dlatego tak istotne jest, by stomatolog/personel pomocniczy miał świadomość, iż właściwa komunikacja z pacjentem pomaga w budowaniu wizerunku przyjaznego gabinetu”. Warto więc pamiętać, iż umiejętności intepersonalne lekarza–dentysty nie tylko wpływają na jakość jego relacji z pacjentami, lecz również posiadają wymiar finansowy. Zdaniem A. Bukowskiej-Piestrzyńskiej, jedynie stomatolog, który stale pamięta, iż „każdy pacjent jest przede wszystkim człowiekiem, a nie zębami do leczenia”, zdobędzie lojalność i przywiązanie swoich pacjentów.

A w dobie pogłębiającej się recesji i dużej konkurencji – lojalny klient jest na wagę złota.

Poza tekstami z zakresu komunikacji w nowym wydaniu dwumiesięcznika znajdą Państwo artykuły stricte medyczne, m.in. na temat pokrywania recesji dziąsłowych, problemów z adaptacją do protez, o walorach retainerów metalowych i kompozytowych wzmacnianych włóknem szklanym oraz rozszczepieniu wyrostka zębodołowego przed zabiegiem natychmiastowej implantacji.

Prenumeratę dwumiesięcznika „e-Dentico” można zamawiać przez formularz na stronie internetowej www.edentico.pl, mailem (prenumerata@edentico.pl) oraz telefonicznie pod nr (42) 676 28 25 lub 601 557 879.

 

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

komunikacja1
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

komunikacja
PUM: szkolenia z komunikacji dla przyszłych dentystów Lekarz

Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie.  Cele...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

komunikacja z pacjentem
CMKP: ruszają kursy z komunikacji medycznej dla lekarzy Lekarz

Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...