Samorząd lekarski współpracuje z Rzecznikiem Praw Pacjenta
Samorząd lekarski współpracuje z Rzecznikiem Praw Pacjenta
W ostatnim czasie odbyły się spotkania samorządu lekarskiego z Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem, dotyczące m.in. stworzenia portalu informacyjnego dla pacjentów.
Pod koniec grudnia 2017 r. Naczelna Rada Lekarska przekazywała RPP swoje uwagi dotyczące praw pacjentów. Rozmawiano m.in. o stworzeniu portalu informacyjnego, który zawierałby zbiór podstawowych, potwierdzonych przez autorytety lekarskie informacji medycznych, z którymi może zapoznać się pacjent, współpracy w kwestii wypracowania rozwiązań systemowych korzystnych dla pacjentów, finansowaniu ochrony zdrowia, cenach świadczeń medycznych, czasie oczekiwania pacjenta na świadczenie medyczne, skutecznym leczeniu, znieczulaniu do porodów, przechodzeniu osób przewlekle chorych, którzy ukończyli 18 lat z systemu pediatrycznego do systemu dla dorosłych, prowadzeniu spraw ze skarg pacjentów bez powielania się z działaniami prowadzonymi przez pion odpowiedzialności zawodowej lekarzy, nazbyt rozbudowanych procedur administracyjnych, które są obciążeniem dla lekarza, wzorów formularzy zgód czy wykorzystywaniu nowych zawodów medycznych. w tym sekretarki medycznej.
Kilka dni temu z Bartłomiejem Chmielowcem spotkali się Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Grzegorz Wrona w zakresie kompetencyjnego rozdzielenia skarg oraz wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej prof. Romuald Krajewski w zakresie stworzenia portalu informacyjnego. Portal ten miałby wspierać pacjentów w ich problemach zdrowotnych i wskazywać sposoby ich rozwiązywania. Rozmawiano również o potrzebie zmian w polskiej służbie zdrowia pod kątem rozwiązywania problemów na różnych polach działania. Rzecznik wyraził chęć aktywnego uczestnictwa we wszystkich działaniach zmierzających do polepszenia sytuacji pacjentów oraz do podniesienia jakości przestrzegania ich praw.
Dr Shlomi Birshan z Izraela był gościem Łódzkiej Konferencji Implantologicznej WAM. W wywiadzie dla portalu opowiedział o aktualnych trendach i wyzwaniach, przed jakimi stoi implantologia.
AF
Fot. Oficjalna strona RPP
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Projekt ustawy dotyczący wynagrodzeń w różnych grupach zawodowych, w tym w ochronie zdrowia, wraca do Sejmu i będzie rozpatrywany 15 czerwca. W minionym tygodniu nad ustawą dyskutowano w senackiej komisji zdrowia. Zgłoszono poprawki, dlatego nad ...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne nawiązało pod koniec marca współpracę z Europejskim Towarzystwem Stomatologii Kosmetycznej (European Society of Cosmetic Dentistry, ESCD). Organizacje będą m.in. zajmować się kwestiami dotyczącymi kształcenia lekar...
Jak już informowaliśmy, Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało prace legislacyjne dotyczące zniesienia obowiązkowego stażu podyplomowego dla absolwentów wydziałów lekarskich. To odpowiedź na stanowisko rektorów uczelni medycznych. Więcej o tym piszemy TU...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
Na początku października w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku gościli prof. Giuseppe Lo Giudice oraz prof. Roberto Lo Giudice z Uniwersytetu we włoskiej Mesynie. Uczelnie będą współpracować m.in. w zakresie wymian pracowników, doktorantów oraz stu...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
W nowej siedzibie Ośrodka Doskonalenia Zawodowego Naczelnej Izby Lekarskiej odbywają się regularnie szkolenia organizowane przez samorząd lekarski dla lekarzy i lekarzy dentystów. Izba przypomina w specjalnych komunikatach o najbliższych spotkaniach....
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...