Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

NRL chce całkowitego zakazu reklam leków bez recepty

1 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
NRL chce całkowitego zakazu reklam leków bez recepty

NRL chce całkowitego zakazu reklam leków bez recepty

Naczelna Rada Lekarska przyjęła stanowisko w sprawie wprowadzenia całkowitego zakazu reklamowania leków bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety. Do tego czasu wszystkie reklamy tego typu produktów muszą podlegać ścisłej kontroli pod kątem rzetelności przekazu i prawdziwości zawartych w niej informacji.

Zdaniem Naczelnej Rady Lekarskiej, w Polsce należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety. – Jeżeli wprowadzenie takich zmian musiałoby wymagać zmian przepisów prawa Unii Europejskiej, to z uwagi na wagę problemu należy niezwłocznie podjąć działania zmierzające do zmiany tych przepisów, aby dawały one państwom członkowskim prawo do wprowadzenia ograniczeń reklamy takich produktów, w tym również całkowitego zakazu reklamy kierowanej do społeczeństwa – poinformowano w komunikacie.

NRL wymieniła przy tym szereg aspektów, które potwierdzają konieczność wprowadzenia tak rygorystycznych przepisów. Zalicza się do nich:

• stale rosnąca liczba reklam leków sprzedawanych bez recepty oraz suplementów diety (zgodnie z raportem przygotowanym dla KRRiTV, w latach 1997-2015 liczba reklam dotyczących produktów zdrowotnych i leków emitowanych w czterech ogólnopolskich kanałach telewizyjnych wzrosła ponad 20-krotnie),
• stosowanie w reklamach wielu wprowadzających w błąd praktyk (m.in. sugerowanie, że suplementy diety mają działanie podobne do leków),
• niebezpieczeństwo wprowadzania w błąd odbiorców reklamy, którzy w jej wyniku mogą powziąć nieuzasadnione przekonanie, że stosują skuteczne leczenie i narazić w ten sposób na szwank zdrowie swoje i innych osób,
• pojawianie się w reklamach pseudonaukowych sformułowań sugerujących potrzebę leczenia nieistniejących w rzeczywistości chorób i wprowadzanie przez to odbiorców w błąd co do oceny własnego stanu zdrowia oraz podejmowanie przez nich niepotrzebnych i nieskutecznych działań, a także ponoszenie zbędnych wydatków,
• posługiwanie się przez reklamodawców wizerunkiem pracowników medycznych lub sugerowanie, że pracownicy medyczni, w szczególności lekarze i lekarze dentyści, polecają reklamowany produkt w celu wywarcia u odbiorcy reklamy wrażenia, iż ma on właściwości lecznicze.

Naczelna Rada Lekarska podkreśliła również, że jeżeli reklama leków, wyrobów medycznych oraz suplementów diety kierowana do społeczeństwa jest dopuszczona, musi ona podlegać ścisłej kontroli pod kątem rzetelności przekazu i prawdziwości zawartych w niej informacji. – Konieczne byłoby więc stworzenie jednolitych zapisów prawnych dotyczących sposobu reklamy produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety, dopuszczających możliwość reklamy po dokonaniu rejestracji danego produktu, a nie przedstawienia tylko jego zgłoszenia do obrotu – poinformowano. Postuluje się także, aby reklama wyrobów medycznych i suplementów diety była poddana takim samym ograniczeniom jak reklama leków, w szczególności w kwestii braku możliwości udziału w tych reklamach lekarzy i lekarzy dentystów. Należy również rozważyć, czy suplementy diety, jako produkty niezwiązane z procesem leczenia, powinny być sprzedawane w aptekach. Wydaje się bowiem racjonalne, aby w aptece można było nabywać produkty i wyroby służące leczeniu lub wspomagające ten proces.

Problem reklamowania leków, suplementów diety i wyrobów medycznych dostrzega także ministerstwo zdrowia. Jak informowaliśmy na początku września, wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda zapowiedział, że publikowanie nieprawdziwych treści w reklamach leków będzie zagrożone dotkliwymi karami finansowymi.

O zakazie reklamowania usług medycznych mówi prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Maciej Hamankiewicz.

AF
Fot. stevepb, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

suplementy - Dentonet.pl
Krytyczny raport UOKIK dotyczący rynku suplementów diety Lekarz

Reklamy suplementów diety błędnie sugerują, że te produkty leczą i są remedium na liczne dolegliwości. Producenci, aby zachęcić konsumentów, nie powinni wykorzystywać wizerunku farmaceuty czy pedagoga szkolnego. To niektóre zastrzeżenia UOKIK do rekl...

NIK - Dentonet.pl
NIK krytycznie o rynku, reklamach i kontroli suplementów diety Lekarz

Rynek suplementów diety wymaga pilnej poprawy regulacji dotyczących tych produktów. Polscy konsumenci spożywają coraz więcej suplementów diety, traktując je nierzadko jako panaceum na różne dolegliwości. Nie wiadomo jednak dokładnie, co spożywamy, gd...

suplementy - Dentonet.pl
Suplementy diety są potrzebne dla zachowania zdrowia i urody Asysta

– Dla zachowania zdrowia nie wystarczy zdrowo się odżywiać, trzeba stosować również suplementy diety i trzeba wiedzieć, jak je stosować – powiedziała na konferencji prasowej w Warszawie prof. Iwona Wawer z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Nie...

ROZWIŃ WIĘCEJ
BEUC - Dentonet.pl
BEUC wzywa do ograniczenia reklam niezdrowej żywności Lekarz

Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) zaapelowała o ograniczenie reklam telewizyjnych niezdrowej żywności. Zdaniem BEUC, na ich wpływ są narażone przede wszystkim dzieci, a spożywanie żywności wysoko przetworzonej oraz słodyczy powoduje u nich wi...

PASMI - Dentonet.pl
Krytyczne oceny dotyczące ograniczenia sprzedaży leków Lekarz

Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty (PASMI) uważa, że wprowadzenie projektowanego przez ministerstwo zdrowia rozporządzenia może doprowadzić do zamknięcia sprzedaży pozaaptecznej leków. Rzeczywistym skutkiem będzie uniemożliwienie dostępu do...

suplementy diety
Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety Lekarz

Organizacje zrzeszające producentów suplementów diety wypracowały wspólnie Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Branża opracowała samoregulację, by uporządkować i wprowadzić wysokie standardy dotyczące sposobu komunikacji, promocji oraz ...

Dodaj komentarz (1 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

ZOBACZ KOMENTARZE
Sylwusia
To chyba za daleko idący postulat. Oczywiście reklamy powinny posiadać stosowną treść, ale zupełny zakaz to co innego. Może w takim razie lekarze powinni przestać reklamować swoje gabinety, bo to sugeruje, że ktoś leczy lepiej od kogoś innego?
Oceń komentarz:     0: : 0 Odpowiedz
Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres