Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?
Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?
Spis treści
Według danych OECD, statystyczny Polak odwiedza dentystę rzadziej niż raz do roku i robi to dopiero wtedy, gdy ból zębów uniemożliwia mu normalne funkcjonowanie. Kiedy jednak pacjent już pojawi się w gabinecie, rolą zespołu stomatologicznego jest zmotywowanie go do regularnych wizyt, także profilaktycznych. Jak to robić?
Istnieje kilka obszarów motywacyjnych, na które zespół stomatologiczny może zwracać szczególną uwagę podczas rozmowy z pacjentem. Ważne jest jednak to, aby w żadnym wypadku nie straszyć pacjenta, ale w rzeczowy i profesjonalny sposób zwracać uwagę na korzyści płynące z regularnych wizyt w gabinecie oraz niebezpieczeństwa związane z bagatelizowaniem zdrowia jamy ustnej.
1. Zdrowie
W świadomości wielu osób próchnica czy paradontoza to choroby, które nie mają wpływu na ogólną kondycję ludzkiego organizmu. Oczywiście jest to błędne założenie. Badania naukowe udowodniły, że nieleczona próchnica zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca, może być przyczyną bakteryjnych zapaleń poszczególnych narządów wewnętrznych, a w przypadku kobiet ciężarnych – prowadzić do niskiej masy urodzeniowej noworodka, a nawet przedwczesnych porodów. Wszystkie te aspekty warto przedstawić pacjentowi, aby wiedział, jakie skutki niesie ze sobą bagatelizowanie stanu zdrowia zębów.
2. Estetyka
Dla wielu pacjentów – zwłaszcza z młodszych grup wiekowych – skuteczną motywacją do regularnych wizyt w gabinecie stomatologicznym może być podkreślanie kwestii estetycznych. Świetnym pomysłem jest fotografowanie uzębienia pacjentów przed leczeniem i już po jego zakończeniu. Kiedy dana osoba na własne oczy zobaczy, jak bardzo różnią się jej zęby, a w konsekwencji – uśmiech i wygląd twarzy, może być bardziej skłonna do częstszego odwiedzania dentysty.
3. Finanse
Kwestie finansowe wciąż w bardzo wielu przypadkach determinują podjęcie leczenia stomatologicznego – usługi oferowane w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ są na tyle ograniczone, że pacjenci szukający pomocy często trafiają do gabinetów prywatnych. Zespół stomatologiczny powinien wówczas zwrócić uwagę pacjentowi, że koszt dwóch wizyt profilaktycznych w ciągu roku, połączony nawet z odpłatnością za leczenie niewielkich ubytków, będzie o wiele mniejszy niż koszty ewentualnego leczenia protetycznego czy implantologicznego jeśli choroby jamy ustnej osiągną bardziej zaawansowane stadium.
Praca z pacjentem w praktyce stomatologicznej to nie tylko praca przy unicie. To także praca dotycząca edukacji pacjentów oraz ich motywacji – żeby nie bali się leczenia, rozumieli jego potrzebę i korzyści z tego wynikające.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Według danych przytoczonych w jednym z ostatnich odcinków programu "Dzień dobry TVN", w czasie pandemii koronawirusa 1/3 Polaków przestała odwiedzać gabinety stomatologiczne. Gościem "Dzień dobry TVN" był lek. dent. Jan Nikodem Perek. W programie pr...
Zbudowanie zaufania na linii pacjent-lekarz i dobra współpraca są niezbędne w fazie podtrzymującej leczenia choroby przyzębia. – Dzięki temu możemy sprawdzić, na ile pacjent wykonuje nasze zalecenia oraz skorygować jego zachowania, np. w zakresie hig...
Z przytaczanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń szacunków PMR Private Healthcare wynika, że w 2024 r. wydatki na prywatne leczenie wyniosą 79 mld zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to ok. 60 mld zł. Dynamiczny wzrost cen usług medycznych i rosnące ni...
Według danych opublikowanych na początku grudnia przez amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom (Centers for Disease Control and Prevention; CDC), w ubiegłym roku nastąpił spadek odsetka najmłodszych pacjentów, którzy byli u dentysty na w...
Z badań firmy Cleanbill wynika, że średnia cena kontrolnej wizyty u dentysty w Australii wynosi około 230 dolarów. Koszty opieki stomatologicznej sprawiają, że coraz więcej mieszkańców Australii maksymalnie opóźnia profilaktyczną wizytę u dentysty lu...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
Rolą lekarza dentysty – oprócz leczenia zmian próchnicowych oraz działań mających na celu utrzymywanie prawidłowej estetyki i funkcjonalności całego narządu żucia – jest także profilaktyka próchnicy, na którą składa się m.in. nauczenie pacjenta prawi...
W ostatnim czasie praktyki stomatologiczne w Stanach Zjednoczonych mierzą się z mniejszą niż przed pandemią liczbą pacjentów, a zarazem wciąż borykają się z brakami kadrowymi. To wnioski płynące z prognozy ekonomicznej Instytutu Polityki Zdrowotnej A...
Przeprowadzone w ostatnim czasie badania wykazały, że niemal 3 na 10 mieszkańców Wielkiej Brytanii przed 40. rokiem życia nie było w ciągu ostatnich 12 miesięcy w gabinecie dentystycznym. To nieco więcej w porównaniu z ogółem społeczeństwa – na przes...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
Szeroko opisane w literaturze fachowej znaczenie dobrego stanu zdrowia jamy ustnej kobiety ciężarnej nie budzi wątpliwości, a przy tym ma bezpośredni wpływ zarówno na przyszłą mamę, jak i rozwój jej dziecka. Niestety dostęp kobiety w ciąży do lecze...