Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

Według danych OECD, statystyczny Polak odwiedza dentystę rzadziej niż raz do roku i robi to dopiero wtedy, gdy ból zębów uniemożliwia mu normalne funkcjonowanie. Kiedy jednak pacjent już pojawi się w gabinecie, rolą zespołu stomatologicznego jest zmotywowanie go do regularnych wizyt, także profilaktycznych. Jak to robić?

Istnieje kilka obszarów motywacyjnych, na które zespół stomatologiczny może zwracać szczególną uwagę podczas rozmowy z pacjentem. Ważne jest jednak to, aby w żadnym wypadku nie straszyć pacjenta, ale w rzeczowy i profesjonalny sposób zwracać uwagę na korzyści płynące z regularnych wizyt w gabinecie oraz niebezpieczeństwa związane z bagatelizowaniem zdrowia jamy ustnej.

1. Zdrowie

W świadomości wielu osób próchnica czy paradontoza to choroby, które nie mają wpływu na ogólną kondycję ludzkiego organizmu. Oczywiście jest to błędne założenie. Badania naukowe udowodniły, że nieleczona próchnica zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca, może być przyczyną bakteryjnych zapaleń poszczególnych narządów wewnętrznych, a w przypadku kobiet ciężarnych – prowadzić do niskiej masy urodzeniowej noworodka, a nawet przedwczesnych porodów. Wszystkie te aspekty warto przedstawić pacjentowi, aby wiedział, jakie skutki niesie ze sobą bagatelizowanie stanu zdrowia zębów.

2. Estetyka

Dla wielu pacjentów – zwłaszcza z młodszych grup wiekowych – skuteczną motywacją do regularnych wizyt w gabinecie stomatologicznym może być podkreślanie kwestii estetycznych. Świetnym pomysłem jest fotografowanie uzębienia pacjentów przed leczeniem i już po jego zakończeniu. Kiedy dana osoba na własne oczy zobaczy, jak bardzo różnią się jej zęby, a w konsekwencji – uśmiech i wygląd twarzy, może być bardziej skłonna do częstszego odwiedzania dentysty.

3. Finanse

Kwestie finansowe wciąż w bardzo wielu przypadkach determinują podjęcie leczenia stomatologicznego – usługi oferowane w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ są na tyle ograniczone, że pacjenci szukający pomocy często trafiają do gabinetów prywatnych. Zespół stomatologiczny powinien wówczas zwrócić uwagę pacjentowi, że koszt dwóch wizyt profilaktycznych w ciągu roku, połączony nawet z odpłatnością za leczenie niewielkich ubytków, będzie o wiele mniejszy niż koszty ewentualnego leczenia protetycznego czy implantologicznego jeśli choroby jamy ustnej osiągną bardziej zaawansowane stadium.

Praca z pacjentem w praktyce stomatologicznej to nie tylko praca przy unicie. To także praca dotycząca edukacji pacjentów oraz ich motywacji – żeby nie bali się leczenia, rozumieli jego potrzebę i korzyści z tego wynikające.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pantomogram zębów - Dentonet.pl
Pantomogram zębów – co to za badanie i kiedy się je wykonuje? Pacjent

Wielu pacjentów w trakcie leczenia stomatologicznego otrzymuje od lekarza zlecenie wykonania zdjęcia pantomograficznego zębów. Na czym polega pantomogram zębów i jak należy się do niego przygotować? Pantomogram zębów to specjalistyczne zdjęcie RTG st...

Polacy u dentysty - Dentonet.pl
Statystyczny Polak odwiedza stomatologa co 15 miesięcy Lekarz

Niemal połowa osób po 35. roku życia nie ma pełnego uzębienia. To wynik tego, że zbyt rzadko odwiedzamy gabinety dentystyczne. Wiele osób boi się dentystów przede wszystkim ze względu na nieprzyjemne doświadczenia z przeszłości. Coraz częściej pacjen...

Asysdent
O motywacji pacjenta na ogólnopolskiej konferencji AsysDent 2017 Asysta

Podczas drugiego dnia Konferencji AsysDent 2017 z olbrzymim zainteresowaniem uczestników spotkał się wykład dotyczący motywacji pacjentów do regularnych wizyt w gabinecie, prowadzony przez Martę Krukowską – psychologa, trenera i managera w międzynaro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Mariusz Oboda gl
Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej? Asysta

Badanie wykonane przez Warszawski Uniwersytet Medyczny wykazało, że przeszło 90% Polaków ma próchnicę. Na tle Europy plasujemy się na trzecim miejscu od końca. Jednocześnie rośnie w naszym kraju liczba osób wyjeżdżających na drogie zagraniczne wakacj...

edukacja - Dentonet.pl
Edukacja pacjentów w zakresie profilaktyki próchnicy to za mało Asysta

Edukacja pacjentów w zakresie zapobiegania próchnicy to za mało – dowodzą naukowcy z Cochrane Public Health Group. Konieczne są również zabiegi fluoryzacyjne oraz ograniczenie spożycia cukru.O badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Cochrane Pub...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres