Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

1 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

Problemy w komunikacji pacjenta z lekarzem są przyczyną większości skarg pacjentów. Sami lekarze przyznają, że tego typu umiejętności są co najmniej równie ważne jak umiejętności medyczne. Jednak zaledwie co czwarty polski lekarz miał kiedykolwiek możliwość skorzystania ze szkoleń w tym zakresie.

Takie szkolenia prowadzi m.in. samorząd lekarski. Główny nacisk nałożony jest na porozumiewanie się z pacjentami w trudnych, konfliktowych sytuacjach. Blisko połowa lekarzy (wg badań samorządu lekarskiego) przyznaje, że ich umiejętności w zakresie porozumiewania z pacjentem są niskie. To dziwić może o tyle, że komunikacja na płaszczyźnie lekarz – pacjent jest nieodłącznym elementem skutecznego leczenia i finalnie zadowolenia pacjenta.

Naczelna Izba Lekarska zabiega o to, by tego typu umiejętności doskonalić już na studiach. Powołany przez samorząd lekarski Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji dysponuje całym szeregiem badań dotyczących komunikacji pacjenta z lekarzem. Jest kiepsko.

Lekarz nie interesuje się sprawami pacjenta?

Brak umiejętności w zakresie kompetencji miękkich u lekarzy skutkuje tym, że pacjenci odnoszą mylne wrażenia. Na pytanie „czy lekarze interesują się sprawami pacjentów?” ponad połowa ankietowanych (59%) odpowiedziała „Raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Bardziej szczegółowe analizy pokazały, że 2 na 3 pacjentów korzystających z publicznej służby zdrowia ocenia wymiar zainteresowania lekarza sprawami pacjenta negatywnie.

Podejście do pacjenta, profesjonalizm i kompetencje lekarza (także komunikacyjne) oraz ich stopień zainteresowania sprawami pacjentów – nie pozostają bez wpływu na niesłabnący poziom narzekania Polaków na system ochrony zdrowia (według Europejskiego Konsumenckiego Indeksu Zdrowia Polska zajmuje dopiero 31 pozycję na 36).

Lekarz nie potrafi rozmawiać z pacjentem?

W raporcie „Polacy o lekarzach” na pytanie: „Czy lekarze potrafią rozmawiać z pacjentami” 67% ankietowanych odpowiedziało przecząco. Zagadnienie komunikacji lekarza i pacjenta porusza również raport OECD, zgodnie z którym Polska jest na ostatnim miejscu w kwestii pozytywnej oceny możliwości zadawania pytań lekarzowi oraz dzielenia się wątpliwościami. Osiągnięto wskaźnik 33,6% przy średniej OECD dla badanych 19 krajów wynoszącej 85% . Większość z badanych krajów to kraje wysoko rozwinięte, niemniej jednak tak duża różnica w ocenie wydaje się niepokojąca, zwłaszcza, że Czechy – kraj bardzo bliski nam terytorialnie i gospodarczo – osiągnęły wynik 94%. W Polsce nadal mniej niż połowa polskich pacjentów czuje się włączona w proces podejmowania decyzji dotyczących leczenia. Najbardziej zadowoleni w tej kwestii wydają się pacjenci z Luksemburga i Belgii. Różnica do średniej OECD również w tym przypadku jest duża i wynosi ponad 30%. Czechy także w tej ocenie osiągnęły wynik powyżej średniej.

Lekarz w sektorze publicznym a lekarz w sektorze prywatnym?

Trzeba też jednak zaznaczyć, co wyraźnie podkreślają statystyki prezentowane i analizowane przez Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji NRL, że w Polsce istnieje silny podział w ocenach pacjentów dotyczących systemu służby zdrowia na prywatny i publiczny. Oczywiście bardziej nieprzychylną oceną cechuje się sektor publiczny.

Polsce lekarze i lekarze dentyści są cenieni za granicą ze względu na kompetencje medyczne. Są zapraszani do udziału w badaniach czy międzynarodowych kongresach. Warto zadbać o to, by byli również dobrze oceniani przez rodzimych pacjentów. Tu niezwykle ważne są jednak wspomniane na początku kompetencje miękkie.

Młodsi czy starsi lekarze częściej korzystają ze wsparcia i wiedzy psychologów i trenerów rozwoju? Jakich umiejętności uczą się na tego typu kursach i szkoleniach? Jaki wpływ na wynik praktyki i poziom zadowolenia pacjenta mają pozamedyczne umiejętności lekarza dentysty? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w filmie Dentowizji:

 

na podstawie: http://www.nil.org.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

1
"Nieważne, co Ty mówisz o sobie. Ważne, co mówią o Tobie inni" Lekarz

Zapraszamy na drugą część wywiadu z Kamilem Kuczewskim, który szkoli polskich lekarzy dentystów w zakresie komunikacji z pacjentem. Dziś rozmawiamy o tym, jak zbudować autorytet lekarza dentysty oraz o tym, jak zwiększać akceptację pacjentów na zapre...

wideo_plan_leczenia
Opinia na temat lekarza dentysty po sześciu minutach? Lekarz

Jakie znaczenie mają pozamedyczne kompetencje lekarza dentysty? Kiedy możemy mówić o pełnej satysfakcji pacjenta? Czym jest mapa podróży pacjenta i dlaczego warto ją przenalizować? Wreszcie, jak zbudować autorytet i z niego korzystać oraz co to jest ...

Ile pracują lekarze - Dentonet.pl
Ile pracują lekarze i lekarze dentyści? NRL chce znać odpowiedź Lekarz

Naczelna Rada Lekarska chce dowiedzieć się, ile pracują lekarze i lekarze dentyści. Z tego powodu medycy są proszeni o wypełnienie specjalnych ankiet, dotyczących ich rzeczywistego czasu pracy.Badanie dotyczące rzeczywistego czasu pracy lekarzy oraz ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
przywrocenie-stazu-korzystne-dla-lekarzy-850x567
„Przywrócenie stażu jest korzystne dla lekarzy i pacjentów” Lekarz

Podczas czwartkowej dyskusji w sejmie minister zdrowia Konstanty Radziwiłł powiedział, że przywrócenie stażu podyplomowego jest korzystne zarówno dla środowiska lekarskiego, jak i dla pacjentów.Jak informowaliśmy wcześniej, ze stażu podyplomowego lek...

Dentonet - wywiad z Kamilem Kuczewskim
Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad Lekarz

Pacjent nie zaakceptuje planu leczenia, którego nie rozumie. Trudno też mówić o sukcesie, kiedy pacjent godzi się na leczenie, ale nie ma pełnej świadomości potrzeb i metod tego leczenia. – Umiejętność rozmowy z pacjentem może być tym, co wyróżnia le...

Dentonet - Nadzwyczajny XIII Krajowy Zjazd Lekarzy
Apele i stanowiska po Nadzwyczajnym XIII Krajowym Zjeździe Lekarzy Lekarz

W dniach 13-14 maja w Warszawie odbył się Nadzwyczajny XIII Krajowy Zjazd Lekarzy. W trakcie tegorocznych obrad środowisko lekarzy dyskutowało na wiele tematów istotnych w obliczu tworzenia nowego systemowego wymiaru służby zdrowia i zmian, na które ...

Dodaj komentarz (1 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

ZOBACZ KOMENTARZE
joann.MM
Komunikacja to zdecydowanie umiejętność indywidualna, wynikająca z osobowościowych kompetencji danej osoby. Jeśli lekarz nie posiada jej naturalnie, powinien się w tym zakresie szkolić. Chociażby z tego, jak mówić pacjentowi o jego schorzeniu czy leczeniu bez nadmiernego wykorzystywania bardzo skomplikowanej terminologii medycznej.
Oceń komentarz:     0: : 0 Odpowiedz
Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres