Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak zwiększyć dochód gabinetu stomatologicznego?

Publikacja:
Jak zwiększyć dochód gabinetu stomatologicznego?

Jak zwiększyć dochód gabinetu stomatologicznego?

Coaching to metoda, która prowokuje do myślenia, inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału, a przez to pomaga w osiągnięciu wyznaczonych celów. Osoba, która chciałaby skorzystać z tej metody, potrzebuje swojego coacha. Coach uważnie słucha swojego klienta, zadaje mu pytania, na które klient sam znajduje odpowiedź i dzięki temu może odkryć swoją własną drogę rozwoju. Można powiedzieć, że coach jest sojusznikiem osoby coachowanej – to człowiek, który interesuje się ludźmi, ma co do nich wyczucie, potrafi zadać celne pytanie we właściwym momencie. Ważne w jego postawie jest to, że akceptuje i szanuje człowieka takim, jaki on jest i potrafi wydobyć z niego to co najlepsze. Coach wierzy w swojego klienta, nawet jeśli on już sam w siebie nie wierzy. Metodę tę można stosować w życiu osobistym i pracy zawodowej. Także w usprawnieniu praktyki lekarskiej.

Przykład: Jak zwiększyć dochód gabinetu stomatologicznego?

Osoba, która korzysta z pomocy coacha w tym zakresie, powinna zacząć od określenia celu, który chce osiągnąć, np. bycie liderem na rynku. Aby tak się stało – najpierw trzeba zastanowić się, co to dla nas znaczy bycie liderem, po czym poznamy, że nim jesteśmy? Należy mieć przy tym na uwadze, że osiągnięcie tego celu nie jest zależne tylko od nas, ale i od tego, co zrobi konkurencja (a tego nie możemy przewidzieć i nie zawsze mamy na to wpływ). To ważne, by wybrany cel był dla nas osiągalny.

Na cel końcowy (bycie liderem) składają się cele częściowe-zadaniowe: określony dochód gabinetu, liczba pacjentów, rozpoznawalna marka, specjalizowanie się w określonej dziedzinie stomatologii, bycie autorytetem w branży. Jeśli nie mamy świadomości złożoności ostatecznego celu – napotkamy na trudności przy jego realizacji lub wręcz będzie to dla nas niemożliwe. Coach pomaga nam uszczegółowić, co chcemy osiągnąć. Np. ktoś chce zwiększyć dochód gabinetu o 20%. Swój cel dobrze jest wyrażać pozytywnie: określić, co chcę osiągnąć, a nie czego nie chcę (np. nie chcę mieć problemów finansowych). Lepiej jest walczyć o osiągnięcie czegoś, czego się chce, a nie czegoś, czego się nie chce. Przykład odpowiedzi na pytania zadane przez coacha: 1. Co jest twoim celem? Odp.: Zwiększenie dochodu gabinetu stomatologicznego 2. Dlaczego chcesz osiągnąć ten cel? Odp.: Aby zainwestować w swój rozwój i wzmocnić na rynku pozycję gabinetu. 3. Jaki poziom dochodu chcesz osiągnąć i do kiedy? Odp.: Do końca br. chcę zwiększyć swój dochód o 20% w stosunku do aktualnego dochodu.

Kolejnym ważnym krokiem jest przyjrzenie się i sprecyzowanie obecnej sytuacji. W jego realizacji również pomaga poszukanie odpowiedzi na pytania, np.: 1. Jaki dochód gabinet osiąga dzisiaj? 2. Co wchodzi w skład tego dochodu? Dzięki jakim zabiegom go osiągamy? Dzięki jakim pacjentom? 3. Ile wynoszą koszty stałe? 4. Ile wynoszą koszty zmienne? 5. Kiedy ostatnio analizowaliśmy koszty? 6. Jak określilibyśmy tendencje z ostatnich 6 miesięcy? 7. Co nas obecnie martwi, wzbudza niepokój? 8. Które zabiegi generują większość naszego dochodu? 9. Dzięki którym pacjentom je osiągamy? Bardzo często już sama analiza sytuacji pozwala nam odpowiedzieć na zadane pytania. Pełen obraz aktualnej sytuacji i świadomość tego, co się dzieje, jest punktem wyjścia, by pójść dalej. Dobrze jest zadać sobie także pytanie, jakie już podjęliśmy kroki, by osiągnąć swój cel i z jakim rezultatem? Bardzo często zdarza się w naszym życiu, że chcielibyśmy rozwiązać jakiś problem, ale nic nie robimy w tym kierunku.

Kolejny krok to ustalenie, co nas ogranicza, co nam przeszkadza w realizacji naszych celów? Są to tzw. negatywne założenia, które zatrzymują nas w drodze. To bardzo ważne, by je zlokalizować i nazwać. Jakie to mogą być założenia? Np.: 1. nie mam czasu 2. na to potrzeba dużych nakładów finansowych 3. nie mam wpływu na sytuację na rynku 4. nie mam wpływu na ludzi i na pacjentów 5. tego nie da się zrobić

Spróbuj choć na chwilę odrzucić te wszystkie założenia i odpowiedzieć sobie na pytania: 1. Co mogę zrobić, by zwiększyć dochód? 2. Co więcej mogę zrobić w tym celu? 3. Co jeszcze?

Na początku nie oceniaj i nie weryfikuj odpowiedzi – po prostu bądź kreatywny. Im więcej wymyślisz, tym lepiej.
Na koniec: decyzja należy do ciebie. To od ciebie zależy, czy przejdziesz do działania. Ale tylko w ten sposób możesz dojść do wybranego celu, w myśl zasady, że żaden cel nie zrealizuje się sam. Na tym etapie warto odpowiedzieć sobie na pytania:
1. Kiedy to zrobisz?
2. Czy podjęte działanie będzie zgodne z twoim celem?
3. Jakie przeszkody możesz napotkać?
4. Jakiego wsparcia potrzebujesz?
5. Nad czym się jeszcze zastanawiasz?

Każda sesja coachingowa kończy się podsumowaniem. Ważne, by klient potwierdził i zaakceptował podjęte ustalenia. Tylko wtedy będzie mógł je wdrożyć w życie. Coach pozostaje w kontakcie ze swoim klientem, by mieć możliwość weryfikowania jego postępów i ich korygowania, by podejmowane działania faktycznie zmierzały do określonego celu.

Tekst powstał na podst. „Jak coach może pomóc lekarzowi stomatologowi w rozwoju jego praktyki?” Anny Czelej i Małgorzaty Kaczyńskiej „e-Dentico 2(42)/13.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

opinie pacjentow
Opinie pacjentów a marketing gabinetu stomatologicznego Lekarz

Świadectwa pacjentów, zarówno te wyrażane słownie, jak i publikowane w Internecie, mogą być dla stomatologów źródłem satysfakcji, potwierdzeniem słuszności obranej drogi zawodowej, ale też powodem obaw i problemów – także takich, na które dentyści w ...

UpClinic artykul5
Jak wybrać agencję marketingową dla gabinetu stomatologicznego? Lekarz

W poprzednim artykule doszliśmy do punktu, w którym powinniśmy odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze pytanie. Czy aby na pewno my i nasz zespół mamy wystarczająco dużo czasu, by samodzielnie prowadzić działania marketingowe w naszym gabinecie? Odpo...

sukces gabinetu
„Cisi zabójcy” sukcesu gabinetu stomatologicznego Lekarz

W najnowszym odcinku podcastu serwisu DrBicuspid.com wystąpił doktor prawa Alex Nottingham, założyciel i dyrektor generalny All-Star Dental Academy, który mówił o „cichych zabójcach” w gabinecie stomatologicznym – problemach, które niejednokrotnie po...

ROZWIŃ WIĘCEJ
HelloDent1
Koferdam – który wybrać do swojego gabinetu stomatologicznego? Lekarz

Koferdam cieszy się coraz większą popularnością. Obecnie na polskim rynku wielu producentów oferuje koferdam w różnych rodzajach. Na wzrost jego popularności ma wpływ między innymi coraz większa ilość warsztatów i szkoleń, na których prowadzący używa...

Linkhouse
Marketing gabinetu stomatologicznego - jak robić to małym kosztem? Lekarz

Marketing branży medycznej jest ograniczony odpowiednią ustawą i Kodeksem Etyki Lekarskiej. Działania promocyjne w sieci są więc nie lada wyzwaniem. Jak prowadzić z głową komunikację marketingową w branży stomatologicznej i dentystycznej? Jak robić t...

rabaty w gabinecie stomatologicznym - Dentonet.pl
Czy rabaty to gwarancja sukcesu gabinetu stomatologicznego? Lekarz

Rabaty to popularna i nierzadko skuteczna strategia marketingowa, często stosowana także przez gabinety stomatologiczne, aby przyciągnąć nowych pacjentów. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy obniżanie cen usług to naprawdę najlepszy sposób na przy...

Instagram
Instagram gabinetu stomatologicznego – jak go prowadzić? Lekarz

Niezależnie od naszych osobistych odczuć w stosunku do mediów społecznościowych, wielu naszych obecnych i potencjalnych pacjentów jest aktywnych na Instagramie lub pod wpływem tych, którzy tam już są. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk Shaz Memon, ...

Biegun Poludniowy
Z gabinetu stomatologicznego na Biegun Południowy Lekarz

W rozmowie z brytyjskim portalem stomatologicznym Dentistry.co.uk dr Cat Burford opowiada o swoich planach samotnej, prowadzonej bez wsparcia wyprawy na Biegun Południowy. Dr Burford opowiada o tym, skąd wziął się pomysł na podbój Antarktyki oraz jak...

kary za bledy medyczne
Z gabinetu stomatologicznego… prosto do aresztu Lekarz

Lekarz dentysta, który przed kilkoma miesiącami utracił prawo wykonywania zawodu, został aresztowany pod zarzutem leczenia stomatologicznego bez wymaganej licencji. Utrata możliwości dalszej pracy w zawodzie wiązała się z licznymi zarzutami, które od...

kradziez
USA: z gabinetu stomatologicznego... do więzienia Lekarz

Mieszkanka stanu Pensylwania (USA) została skazana na karę więzienia za kradzież prawie 100 tys. dolarów z gabinetu stomatologicznego oraz restauracji, w których pracowała. 59-latka ukradzione pieniądze przeznaczała na… wakacyjne wyjazdy. Kimberly ...

wyrok1
Z gabinetu stomatologicznego do celi na 2,5 roku Lekarz

Lekarz stomatolog z amerykańskiego stanu Illinois wkrótce trafi na 2,5 roku do więzienia federalnego po tym, jak w nieuczciwy sposób uzyskał kwotę 1,2 miliona dolarów na leczenie, które nie zostało przez niego przeprowadzone. Oskarżony przyznał się d...