Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

Publikacja:
Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

Od 1 stycznia 2013 roku wszystko miało być łatwo, lekko i przyjemnie.

Testowany właśnie Centralny Wykaz Ubezpieczonych miał zdjąć z lekarza i lekarza dentysty ryzyko leczenia pacjenta nieubezpieczonego.

Weryfikacja ma następować jedynie poprzez sprawdzenie numeru PESEL pacjenta, czy dana osoba jest do bezpłatnej porady/zabiegu uprawniona, czy też nie.

Choć testowanie CWU przebiega ponoć pomyślnie, to jednak pojawiło się sporo wątpliwości. Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców w Ochronie Zdrowia, stwierdziła ostatnio, że w systemie nie jest ujętych około 4 mln pacjentów. Większość z nich jest zapewne uprawniona do bezpłatnych świadczeń – zapewnia pani prezes, ale i tak może być z tym problem.

Z kolei Sławomir Neumann, wiceminister zdrowia, utrzymuje, że resort opracowuje rozwiązania w kwestii wyjaśniania statusu pacjenta. W tym celu ma być w całym kraju dodatkowo zatrudnionych ok. 100 osób, które zajmą się wyjaśnianiem, czy pacjent ma uprawnienia do bezpłatnego leczenia.

Co zatem robić z pacjentem, którego nie ma w CWU lub figuruje jako nieubezpieczony?

– Informacja o braku uprawnień nie może powodować automatycznej odmowy udzielania świadczenia – twierdzi Marcin Pakulski, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Jest jednak wyjście z tej sytuacji, gdyż w takim wypadku pacjent może złożyć specjalne oświadczenie, w którym potwierdzi, że jest ubezpieczony.

– Złożenie takiego oświadczenia i zawiadomienie o tym NFZ automatycznie oznacza, że fundusz bierze na siebie odpowiedzialność za wyjaśnienie w sytuacji, gdy okaże się, że oświadczenie jest nieprawdziwe – uspakaja wiceprezes NFZ.

Oznacza to ni mniej ni więcej, że jeśli nawet pacjent poda fałszywe dane, to złożone przez niego oświadczenie jest rękojmią dla świadczeniodawcy, że NFZ rozliczy wykonane świadczenie.

Jeden z kolegów dentystów, mających kontrakt z NFZ, powiedział nam, że nawet jeśli po 1 stycznia 2013 jego pacjent będzie figurował w CWU jako uprawniony do nieodpłatnego świadczenia, to i tak weźmie od niego dodatkowo oświadczenie.

 

opr.tch


POWIĄZANE ARTYKUŁY

narzedzia
Uzupełnienie protetyczne u pacjenta z EEC po rozszczepie wargi Lekarz

Zespół EEC (ang. Ectrodactyly-Ectodermal Dysplasia Clefting Syndrome) to zespół wad wrodzonych, charakteryzujący się triadą występujących u pacjenta nieprawidłowości. Jedną z nich są rozszczepy podniebienia i wargi oraz wady występujące w obrębie uzę...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

ROZWIŃ WIĘCEJ
bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Forum dla jakosci
Zainaugurowano Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

radiologia
Ważność certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta Lekarz

Naczelna Izba Lekarska przypomina, że ustawa Prawo atomowe wprowadziła nowe zasady pozyskiwania i terminy ważności certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta. Jak przypomniano w komunikacie NIL, zgodnie z zapisami ustawy i rozporządzeń wykonawczyc...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...