Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Zazwyczaj, gdy mówimy o emocjach, które przeżywa pacjent u stomatologa, przychodzi nam na myśl jego lęk przed leczeniem lub niezadowolenie z jego efektów. Odruchowo chcielibyśmy od razu te emocje wyeliminować. Tymczasem nie zawsze chodzi o to, by wzbudzać w pacjencie pozytywne emocje, jak np. zaufanie, czy poczucie bezpieczeństwa.

By rozmawiać o emocjach, dobrze jest najpierw zdefiniować, czym one są. Najogólniej mówiąc jest to stan psychiczny – pozytywny lub negatywny, który wpływa na zachowanie człowieka, jego postępowanie, wpływa na kolejność działań. Bardzo istotne jest, by zaznaczyć, że bez emocji nie ma działania. Dlaczego? Ponieważ powodują one, że dana osoba staje się pobudzona, budzi się w niej określona energia, która popycha do określonego działania lub braku działania (unikania określonych sytuacji).

Podobnie jest w przypadku pacjentów. Ich decyzje także zapadają pod wpływem emocji – albo dążą oni do ich wyeliminowania, albo do wzmocnienia emocji pozytywnych. Np. kiedy stomatolog przedstawia pacjentowi obraz jego uzębienia – ilość zębów do leczenia, usunięcia, czy skutki braku leczenia – wzbudza to w nim określone emocje. Poziom zniszczenia zębów z pewnością wzbudza negatywne emocje. Z kolei pozytywne może wzbudzić przedstawienie skutków leczenia. Gdybyśmy w tym momencie zaczęli pacjenta pocieszać, np. przekonując go, że z jego zębami nie jest tak źle lub też widzieliśmy gorsze przypadki – osłabilibyśmy jego motywację do leczenia.
Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodły, że aby sprowokować pacjenta do działania, dobrze jest przekazywać mu komunikaty wywołujące negatywne napięcie emocjonalne poprzez uświadomienie mu niekorzystnej sytuacji, w jakiej się znajduje oraz ewentualnych skutków braku działania z jego strony.

Lekarz powinien stworzyć sobie plan profesjonalnego motywowania pacjenta. Najpierw przedstawić mu plan leczenia lub higienizacji jamy ustanej, następnie samemu określić, jakie emocje (pozytywne lub negatywne) popchną go działania. Ważne jest, by potrafić określić intensyfikację tych emocji. Następnie należy użyć takich środków przekazu, by te emocje w pacjencie wzbudzić. Należy wziąć pod uwagę, że każdy przypadek jest inny, a każda osoba inaczej reaguje.

A zatem – emocji, które pojawiają się u pacjenta w gabinecie stomatologicznym nie należy eliminować, ale raczej wykorzystać je we właściwy sposób, by pacjent podjął określone działanie.  

Źródło:

Mariusz Oboda "Emocje pacjenta – wzbudzać, czy niwelować" – "e-Dentico"  nr. 4 (32) 2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

implant_rysunek.jpg
Czy wszczepianie implantów jest bolesne? Pacjent

Wielu pacjentom wszczepienie implantów wydaje się wyjątkowo inwazyjną, a tym samym – bardzo nieprzyjemną i bolesną procedurą. Już sam opis zabiegu – nawiercanie kości, wkręcanie śru......

pan_ze_skoroszytami.jpg
Wydawać czy nie wydawać? Lekarz

Zdaniem NIL, ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nie daje pacjentowi takich uprawień. Dlatego Prezes Naczelnej Rady Lekarskie w piśmie z dnia 29 grudnia 2015......

aparat_ortodontyczny_J8OtXpV.jpg
Zanim ortodonta założy nam aparat Pacjent

Korygowanie wad zgryzu za pomocą stałego aparatu ortodontycznego jest procesem, który wymaga od pacjentów cierpliwości oraz wytrwałości. W trakcie leczenia pacjent musi dokładnie przestr......

ROZWIŃ WIĘCEJ
borowanie.jpg
Konflikt dentysty z pacjentem z HIV Lekarz

Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów bada przypadek praktyki gabinetu stomatologicznego w Kaatsheuvel w Holandii. Sprawa ma dwa aspekty - jeden ze strony pacjenta ......

dziecko.jpg
Lęk przed stomatologiem nie zawsze jest z zły Pacjent

Okazuje się, że lęk przed stomatologiem może na pacjentów zadziałać dwojako – część z nich nie podejmuje w ogóle leczenia lub czeka do ostatniej chwili, a część... podejmuje je ......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres