Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Jak zarządzać emocjami pacjenta w gabinecie stomatologicznym?

Zazwyczaj, gdy mówimy o emocjach, które przeżywa pacjent u stomatologa, przychodzi nam na myśl jego lęk przed leczeniem lub niezadowolenie z jego efektów. Odruchowo chcielibyśmy od razu te emocje wyeliminować. Tymczasem nie zawsze chodzi o to, by wzbudzać w pacjencie pozytywne emocje, jak np. zaufanie, czy poczucie bezpieczeństwa.

By rozmawiać o emocjach, dobrze jest najpierw zdefiniować, czym one są. Najogólniej mówiąc jest to stan psychiczny – pozytywny lub negatywny, który wpływa na zachowanie człowieka, jego postępowanie, wpływa na kolejność działań. Bardzo istotne jest, by zaznaczyć, że bez emocji nie ma działania. Dlaczego? Ponieważ powodują one, że dana osoba staje się pobudzona, budzi się w niej określona energia, która popycha do określonego działania lub braku działania (unikania określonych sytuacji).

Podobnie jest w przypadku pacjentów. Ich decyzje także zapadają pod wpływem emocji – albo dążą oni do ich wyeliminowania, albo do wzmocnienia emocji pozytywnych. Np. kiedy stomatolog przedstawia pacjentowi obraz jego uzębienia – ilość zębów do leczenia, usunięcia, czy skutki braku leczenia – wzbudza to w nim określone emocje. Poziom zniszczenia zębów z pewnością wzbudza negatywne emocje. Z kolei pozytywne może wzbudzić przedstawienie skutków leczenia. Gdybyśmy w tym momencie zaczęli pacjenta pocieszać, np. przekonując go, że z jego zębami nie jest tak źle lub też widzieliśmy gorsze przypadki – osłabilibyśmy jego motywację do leczenia.
Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodły, że aby sprowokować pacjenta do działania, dobrze jest przekazywać mu komunikaty wywołujące negatywne napięcie emocjonalne poprzez uświadomienie mu niekorzystnej sytuacji, w jakiej się znajduje oraz ewentualnych skutków braku działania z jego strony.

Lekarz powinien stworzyć sobie plan profesjonalnego motywowania pacjenta. Najpierw przedstawić mu plan leczenia lub higienizacji jamy ustanej, następnie samemu określić, jakie emocje (pozytywne lub negatywne) popchną go działania. Ważne jest, by potrafić określić intensyfikację tych emocji. Następnie należy użyć takich środków przekazu, by te emocje w pacjencie wzbudzić. Należy wziąć pod uwagę, że każdy przypadek jest inny, a każda osoba inaczej reaguje.

A zatem – emocji, które pojawiają się u pacjenta w gabinecie stomatologicznym nie należy eliminować, ale raczej wykorzystać je we właściwy sposób, by pacjent podjął określone działanie.  

Źródło:

Mariusz Oboda "Emocje pacjenta – wzbudzać, czy niwelować" – "e-Dentico"  nr. 4 (32) 2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

psycholog_4mfAHf8.jpeg
Skuteczne leczenie to nie wszystko Lekarz

Spotkanie lekarza z pacjentem nie dotyczy jedynie problemów zdrowotnych. Jest to przede wszystkim spotkanie człowieka z człowiekiem, które wymaga kontaktu międzyludzkiego. Pacjent szu......

usmiechnieta_stomatolog_dvjgstp.jpg
Lekarz stomatolog ma wpływ na decyzje pacjenta Lekarz

Nie wszyscy są przekonani, czy lekarze stomatolodzy potrzebują trenerów rozwoju, szczególnie, jeśli gabinet prosperuje bardzo dobrze. Jednak nie znaczy to, że nie mógłby przyno......

borowanie_u_blondynki.jpg
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów? Pacjent

Zaufanie pacjenta do lekarza bardzo często warunkuje jego decyzję o podjęciu dalszego leczenia, czy też wdrożeniu planu leczenia. I choć zaufanie jest kwestią subiektywną, i nie zawsze mamy wpływ n......

ROZWIŃ WIĘCEJ
silna_wola.jpg
Silna wola Pacjent

Jak wykazały badania – można w dużym stopniu przypuszczać, że silna wola może być uwarunkowana fizjologicznie (a zatem również genetycznie, choć nie wiadomo, który gen jest za t......

shutterstock_120929263.jpg
Jak postępować z agresywnym pacjentem? Pacjent

Agresywni pacjenci w placówce medycznej czy gabinecie stomatologicznym nie należą do rzadkości. Bardzo często źródłem negatywnych emocji jest frustracja własnym życiem bądź nieudolnoś......

docs_talk.jpg
Aby pacjent podjął leczenie, potrzebuje motywacji Lekarz

Kiedy lekarze stomatolodzy rozmawiają z pacjentami, bardzo często popełniają błąd, który polega na tym, że proponują im rozwiązania problemów, z którymi oni przychodzą, na zasa......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres