Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki
Jak pisaliśmy w części I, w przypadku osób starszych właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest czynnikiem, który w znacznym stopniu decyduje o przebiegu i skuteczności przeprowadzanego leczenia. Zrozumienie barier pojawiających się w procesie komunikacji, a także ich przyczyn, jest pierwszym krokiem do podniesienia jakości komunikacji, a tym samym jakości usług świadczonych starszym pacjentom.
Techniki poprawiające komunikację ze starszym pacjentem
Stosowanie odpowiednich technik może pomóc dentyście przezwyciężyć bariery obecne podczas leczenia starszych osób. Jak zatem rozmawiać ze starszym pacjentem, aby kontakt i przebieg leczenia był satysfakcjonujący dla obu stron?
1. Mów wyraźnie – ze względu na pogarszający się słuch starszych osób, należy mówić do nich przede wszystkim wyraźnie. Bardzo ważne jest, by mówić do pacjenta twarzą w twarz, nie zasłaniając ust ani nie opierając twarzy na dłoniach.
2. Słuchaj uważnie – weź pod uwagę, że starszy pacjent może mówić ciszej i nie mieć siły lub odwagi, by podnieść głos i wyartykułować swoje potrzeby. Zadbaj, by komunikacji w gabinecie nie zakłócały inne czynniki, jak np. hałas.
3. Zadawaj otwarte pytania – to część aktywnego słuchania, która pozwoli Ci poznać potrzeby starszej osoby i dowiedzieć się o wiele więcej niż pytania zamknięte.
4. Bądź cierpliwy – nie denerwuj się, prawdopodobnie Twój pacjent jest już zdenerwowany, ponieważ wizyta u lekarza zawsze jest sytuacją stresową, którą dodatkowo pogłębiają wcześniej wspomniane trudności związane z wiekiem pacjenta.
5. Używaj prostego języka – z wiekiem coraz trudniej jest przyswoić sobie nowe wiadomości, a tym bardziej zrozumieć trudny, fachowy język medyczny.
6. Przedstawiaj kluczowe kwestie krok po kroku – i pamiętaj, by zawsze tłumaczyć tylko jedną rzecz na raz.
7. Zapewnij pacjentowi pisemną instrukcję – weź pod uwagę, że starsza osoba może zapomnieć, czego dowiedziała się podczas wizyty. Wyposaż pacjenta w pisemne wytyczne – czy to będą wskazówki utrzymania właściwej higieny jamy ustnej, czy instrukcja „obsługi” protezy – do których będzie mógł wrócić w domu.
8. Okaż szacunek – nawet jeśli w oczywisty sposób nie zgadzasz się ze zdaniem swojego pacjenta, okaż szacunek dla jego wiedzy, doświadczeń i wartości.
9. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej – w sytuacji, w której podczas tradycyjnej słownej komunikacji napotyka się tyle trudności, w żaden sposób nie wolno zaniedbywać komunikacji niewerbalnej. Nie bój się stosować ciepłych niewerbalnych sygnałów, one sprawią, że Twój pacjent poczuje się w gabinecie bezpiecznie i nabierze zaufania.
Komunikacja ze starszymi pacjentami to w wielu przypadkach wyzwanie. Warto jednak je podjąć, bowiem tylko dzięki temu można przeprowadzić skuteczne leczenie i poprawić starszej osobie komfort życia.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...
Leczenie pacjentów pediatrycznych odczuwających strach przed dentystą, a przy tym nie rozumiejących konieczności poddania się terapii, to poważne wyzwanie, przed którym staje wielu, jeśli nie większość stomatologów. Wskazane jest więc, by lekarze zna...
Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...
Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...
Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...
O kompleksowej opiece nad pacjentem z nadwrażliwością zębów w kontekście pracy higienistek stomatologicznych mówi dypl. hig. stom. Anna Makówka - higienistka stomatologiczna i specjalistka promocji zdrowia, absolwentka Uniwersytetu Medycznego oraz Ak...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...
Już tylko do niedzieli (13 lutego) do końca dnia można kupić dostęp do wykładu „Techniki powiększania i modelowania ust” autorstwa dr. Pawła Ponichtery w wyjątkowej cenie 149 zł (-50%), zarejestrowanego w ramach Konferencji Medycyny Estetycznej w cze...
We wtorek 8 listopada o godz. 20:30 odbędzie się webinar „Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej”, który poprowadzi Jarosław Czubak - asystent stomatologiczny, wieloletni współpracownik m.in. specjalistów endodoncji i implantologii....