Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Publikacja:
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak pisaliśmy w części I, w przypadku osób starszych właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest czynnikiem, który w znacznym stopniu decyduje o przebiegu i skuteczności przeprowadzanego leczenia. Zrozumienie barier pojawiających się w procesie komunikacji, a także ich przyczyn, jest pierwszym krokiem do podniesienia jakości komunikacji, a tym samym jakości usług świadczonych starszym pacjentom.

 

Techniki poprawiające komunikację ze starszym pacjentem

Stosowanie odpowiednich technik może pomóc dentyście przezwyciężyć bariery obecne podczas leczenia starszych osób. Jak zatem rozmawiać ze starszym pacjentem, aby kontakt i przebieg leczenia był satysfakcjonujący dla obu stron?

1. Mów wyraźnie – ze względu na pogarszający się słuch starszych osób, należy mówić do nich przede wszystkim wyraźnie. Bardzo ważne jest, by mówić do pacjenta twarzą w twarz, nie zasłaniając ust ani nie opierając twarzy na dłoniach.

2. Słuchaj uważnie – weź pod uwagę, że starszy pacjent może mówić ciszej i nie mieć siły lub odwagi, by podnieść głos i wyartykułować swoje potrzeby. Zadbaj, by komunikacji w gabinecie nie zakłócały inne czynniki, jak np. hałas.

3. Zadawaj otwarte pytania – to część aktywnego słuchania, która pozwoli Ci poznać potrzeby starszej osoby i dowiedzieć się o wiele więcej niż pytania zamknięte.

4. Bądź cierpliwy – nie denerwuj się, prawdopodobnie Twój pacjent jest już zdenerwowany, ponieważ wizyta u lekarza zawsze jest sytuacją stresową, którą dodatkowo pogłębiają wcześniej wspomniane trudności związane z wiekiem pacjenta.

5. Używaj prostego języka – z wiekiem coraz trudniej jest przyswoić sobie nowe wiadomości, a tym bardziej zrozumieć trudny, fachowy język medyczny.

6. Przedstawiaj kluczowe kwestie krok po kroku – i pamiętaj, by zawsze tłumaczyć tylko jedną rzecz na raz.

7. Zapewnij pacjentowi pisemną instrukcję – weź pod uwagę, że starsza osoba może zapomnieć, czego dowiedziała się podczas wizyty. Wyposaż pacjenta w pisemne wytyczne – czy to będą wskazówki utrzymania właściwej higieny jamy ustnej, czy instrukcja „obsługi” protezy – do których będzie mógł wrócić w domu.

8. Okaż szacunek – nawet jeśli w oczywisty sposób nie zgadzasz się ze zdaniem swojego pacjenta, okaż szacunek dla jego wiedzy, doświadczeń i wartości.

9. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej – w sytuacji, w której podczas tradycyjnej słownej komunikacji napotyka się tyle trudności, w żaden sposób nie wolno zaniedbywać komunikacji niewerbalnej. Nie bój się stosować ciepłych niewerbalnych sygnałów, one sprawią, że Twój pacjent poczuje się w gabinecie bezpiecznie i nabierze zaufania.

 

Komunikacja ze starszymi pacjentami to w wielu przypadkach wyzwanie. Warto jednak je podjąć, bowiem tylko dzięki temu można przeprowadzić skuteczne leczenie i poprawić starszej osobie komfort życia.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

dzieci w gabinecie
Dziecko u dentysty: które techniki behawioralne stosować? Lekarz

Leczenie pacjentów pediatrycznych odczuwających strach przed dentystą, a przy tym nie rozumiejących konieczności poddania się terapii, to poważne wyzwanie, przed którym staje wielu, jeśli nie większość stomatologów. Wskazane jest więc, by lekarze zna...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Ponichtera
Techniki powiększania i modelowania ust [KUP WYKŁAD] Lekarz

Już tylko do niedzieli (13 lutego) do końca dnia można kupić dostęp do wykładu „Techniki powiększania i modelowania ust” autorstwa dr. Pawła Ponichtery w wyjątkowej cenie 149 zł (-50%), zarejestrowanego w ramach Konferencji Medycyny Estetycznej w cze...