Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak reagować na konflikty w pracy?

Publikacja:
Jak reagować na konflikty w pracy?

Jak reagować na konflikty w pracy?

W zarządzaniu funkcjonuje pojęcie „zarządzanie konfliktem” – wskazuje ono, że konflikty trzeba ogarniać i się z nimi mierzyć. Szczególnie często zdarza się to w firmach, gdzie pracują zespoły. Zawsze chodzi o rozwiązania, które będą długofalowo korzystne dla organizacji. Bez skutecznego rozwiązywania konfliktów trudno jest skutecznie zarządzać firmą. W podejściu do sytuacji konfliktowej bardzo ważne jest, by poszukać źródła zaistniałej sytuacji oraz rozmawiać o faktach, nie o odczuciach i emocjach. Jeśli nie znajdziemy źródła konfliktu – nie rozwiążemy go, a jedynie możemy na jakiś czas uśpić problem.
Cechy konfliktu: zaangażowanie dwóch lub większej ilości stron, które mają cele trudne lub wręcz niemożliwe do pogodzenia, różnice w wyznawanych wartościach lub widzeniu rzeczywistości, trwanie w czasie.
W pracy konflikty mogą przybierać różne formy. Zawsze jednak uczestniczą w nim co najmniej dwie strony – dwa (lub więcej) ścierające się ze sobą stronnictwa. Na pewno dużym postępem jest nazwanie sytuacji wprost i przyjęcie, że mamy do czynienia ze sporem. Zazwyczaj chodzi o to, że różne osoby dążą do różnych celów lub różnymi metodami. Co więcej – zazwyczaj osoby konfliktogenne oceniają siebie jako te „w porządku”, oceniając negatywnie lub wręcz wrogo drugą stronę. W rozwiązywaniu konfliktu najlepiej wybrać drogę, gdzie obie strony będą czuły się usatysfakcjonowane rozwiązaniem, a przy okazji będzie to służyło dobru firmy.

Warto zaznaczyć, że konflikty wśród pracowników danej organizacji są naturalne, ponieważ każda osoba, która tworzy zespół ma swoje przekonania, cele i wartości. Różne sposoby postrzegania rzeczywistości są dla organizacji ubogacające – poszerzają perspektywę. Gorzej, gdy członkowie zespołu zamiast widzieć bogactwo w tej różnorodności, zaczynają siebie nawzajem zwalczać. Może też tak być, że zamiast konflikt rozwiązać, podsyca się jego powody, podtrzymując negatywne nastawienie. Przejawia się ono w unikaniu się nawzajem lub doprowadzaniu do starcia przy każdej rozmowie. Czasem dobrze jest przeczekać trudną sytuację, aż emocje same opadną, ale zazwyczaj tak się dzieje, że one nie opadają, ale wzmagają się, aż w pewnym momencie wybuchają. Złość zaś powoduje, że trudno jest obiektywnie ocenić sytuację, nazwać powód konfliktu, a przez to utrzymuje się efekt „błędnego koła”.
Stąd dobrze jest obrać jakąś strategię, by wyjść z zaognionej sytuacji:
unikanie – czasem jest wskazane, gdyż wszelkie próby naprawienia sytuacji tylko ją pogarszają. Dzieje się tak zwykle względem osób, które nie potrafią pracować w zespole i które tworzą sobie racjonalne argumenty (niestety bardzo subiektywne), dlaczego konflikt powinien być utrzymany. Brak konfrontacji i zobiektywizowania sytuacji w rzeczywistości problem wzmaga, a nie go rozwiązuje. Bardzo często pod racjonalnymi wytłumaczeniami kryją się emocje takie jak chorobliwa zazdrość o np. dobre relacje z przełożonymi, zajmowaną przez kogoś funkcję, frustracja własnym życiem, potrzeba dowartościowywania się kosztem innych, potrzeba stawiania na swoim, poczucie krzywdy i bycia niedowartościowanym. Wówczas osoba, która ma z tym problem, zapytana wprost, o co chodzi, zmienia temat i próbuje racjonalnie uzasadniać swoje zaburzone postępowanie (zazwyczaj atakując lub obwiniając innych), a czasem doprowadzając sytuację do absurdu.
przystosowanie – to postawa, która również rzadko rozwiązuje konflikt. Początkowo prowadzi do głębszego poznania sytuacji, ale jednocześnie nie wypracowuje sposobów rozwiązania problemu. Unikanie i przystosowanie w rzeczywistości są ucieczką przed problemem, udawaniem, że go nie ma.
zwalczanie – jest sposobem odwrotnym do przystosowania. Wówczas zarządzający wręcz nakazuje obu stronom, by się dogadały i znalazły rozwiązanie wyjścia z sytuacji. Jednak zazwyczaj sposób ten jedynie wzmaga wzajemną agresję i frustrację, gdyż strony konfliktu są zmuszone do przyjęcia rozwiązania, którego nie wybrały.
kompromis – to oczywiście optymalne rozwiązanie. Oznacza ono jednak, że obie strony muszą z czegoś zrezygnować, np. ze stylu swojego działania, czy sposobu rozumienia celu, do jakiego dąży firma. O warunkach takiej „ugody” decyduje zarządzający firmą.

By rozwiązać skutecznie konflikt, ważne jest przyjęcie następujących kierunków w myśleniu:
1. współpraca jest lepsza niż rywalizacja
2. obie strony mogą mieć do siebie zaufanie
3. konflikty można łagodzić
4. możliwe jest znajdowanie rozwiązań akceptowanych przez obie strony
Wychodzenie z konfliktu powinno być oparte o wyżej wymienione wartości. Zarządzający może doprowadzić sprawy do pewnego momentu, by na dalszym etapie strony mogły już same podjąć inicjatywę. Bardzo ważne jest, by miały przekonanie, że współpraca jest lepsza niż rywalizacja. Na pewno ważne jest, by wraz z zarządzającym wybrać najlepszą metodę wyjścia z sytuacji – np. podział kompetencji, unikanie pewnego typu zachowań, które doprowadziły do konfliktu itp.

Kilka zasad funkcjonowania w zespole:
1. wspólny cel lub zadanie w realizację którego zaangażowani są wszyscy członkowie zespołu – znają zakres swoich obowiązków i uprawnień (czyli miejsce w zespole)
2. zaufanie i otwartość – to ważne, by osoby, które tworzą zespół dobrze się w nim czuły (to sprzyja kreatywności i motywuje do większego wysiłku). Pracy w zespole nie sprzyja destrukcyjna krytyka, nieuczciwa rywalizacja, realizowanie swoich własnych celów
3. otwarta wymiana myśli, pomysłów, informacji – każdy może je swobodnie wyrażać i nie są one poddawane bezpodstawnej krytyce. W sytuacji, gdy pojawiają się błędy lub braki – członkowie zespołu nie muszą się obawiać, by o nich mówić, gdyż dla zespołu jest to sygnał, że trzeba podjąć wspólny wysiłek, by sprawę rozwiązać
4. poczucie przynależności – to ważne, by każda z osób w zespole czuła się jego częścią, czuła, że jej praca jest ważna i potrzebna. Wówczas – dodaje to skrzydeł do działania.

Competitive Skills

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Invisalign artykul
Skanowanie wewnątrzustne w pracy asysty stomatologicznej Asysta

Firma Align Technology jest jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już w najbliższą sobotę odbędzie się w Łodzi. Dzięki wsparciu firmy uczestniczki ASYSDENTU będą mogły wysłuchać wykładu i wziąć udział w warsztacie dotyczącym ska...

higienistka - Dentonet.pl
USA: 6% higienistek po pandemii wciąż nie wróciło do pracy Asysta

Ocenia się, że z powodu pandemii w marcu 1 na 16 higienistek stomatologicznych z USA nadal nie pracowała w zawodzie, co oznacza niewielką poprawę w porównaniu ze stanem z jesieni 2020 roku. Tak wynika z seminarium internetowego zorganizowanego 4 maja...

zestresowana asystentka
Konflikty i złe emocje w gabinecie: czy już czas na zmiany? Asysta

Jeżeli uważasz, że nie jesteś dobrze traktowana w pracy, to – jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie Dentistry IQ – nie jesteś sama. Tija Hunter, higienistka z USA, wcześniej wiceprezeska Amerykańskiego Stowarzyszenia Asystentek Stomatologic...

ROZWIŃ WIĘCEJ
kodeks pracy
Ogromne zmiany w kodeksie pracy od 1 sierpnia br. Lekarz

Wydłużenie urlopów rodzicielskich, udogodnienia dla pracowników mających dzieci (lekarze będą mogli m.in. odmówić dyżurów w godzinach nocnych), dodatkowe urlopy opiekuńcze – do 1 sierpnia w życie wejść musi ogromna nowelizacja kodeksu pracy, która ma...

opłaty w szpitalach - Dentonet.pl
Szpitale covidowe wracają już do normalnej pracy Lekarz

W Polsce od połowy maja statystyki koronawirusowe maleją, ale w całej Europie szerzy się wariant Delta. Najwięcej zakażeń odnotowuje się w tej chwili w Wielkiej Brytanii. Między innymi dlatego rząd przestrzega przed czwartą falą pandemii i już kreśli...

Optident
"Dentyści rozumieją, że bez cyfryzacji dziś nie ma już pracy" Lekarz

- Mimo że w "covidowych" latach 2020/2021 nie spotykaliśmy się zbyt często osobiście, to jako firma Optident nie przespaliśmy tego czasu. W tym okresie wprowadziliśmy mnóstwo nowych procedur, a cały ten rok był wielką rewolucją technologiczną, co wid...

agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

zespol stomatologiczny
Zdrowie psychiczne a satysfakcja z pracy w gabinecie Asysta

Badanie przeprowadzone w ostatnim czasie przez firmę Psynergy Mental Health wykazało, jakie nastroje panują obecnie wśród brytyjskich pracowników branży stomatologicznej, w tym lekarzy dentystów, terapeutów stomatologicznych, higienistek i asystentek...

NHS
UK: Partia Pracy zmieni stomatologię NHS w kilka dni? Lekarz

Chociaż najbliższe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii odbędą się dopiero w styczniu przyszłego roku, główni gracze sceny politycznej starają się już eksponować swoją przewagę nad konkurencją. Opozycyjna Partia Pracy przekonuje Brytyjczyków, że ...