Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak pozbyć się pacjenta?

Publikacja:
Jak pozbyć się pacjenta?

Jak pozbyć się pacjenta?

We wszystkich naszych mediach stomatologicznych (Dentonet.pl, e-Dentico, Dentowizja.pl) piszemy często o tym, jak pozyskać i utrzymać pacjenta w naszej praktyce. Czasami jednak sytuacja bywa odwrotna – pacjenta chcielibyśmy się pozbyć. Ale jak to zrobić?

Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w amerykańskim portalu dentalproductsreport.com. Serwis podaje 8 przyczyn, dla których rozstanie z pacjentem jest nieodzowne. Realia są co prawda amerykańskie, ale problem jak najbardziej uniwersalny.

1. Pacjent nie płaci
Portal sugeruje, aby każdy pacjent otrzymał dokładny plan leczenia wraz z kosztorysem. Powinien wiedzieć dokładnie, za co, kiedy i ile powinien zapłacić. To nie zawsze zapobiegnie niepłaceniu, niemniej pacjent zna i ma świadomość swoich obowiązków. Dlatego plan leczenia i kosztorys powinien być opracowany razem z pacjentem i winien on na takowy wyrazić zgodę. Jeśli pacjent wyłamuje się z porozumienia, nie umawiaj go na następną wizytę.

2. Pacjent-widmo niepojawiający się na wizyty
Przy pierwszej wizycie poinformuj dokładnie pacjenta, w jaki sposób i w jakim terminie może odwołać wizytę. Odnotuj to w jego dokumentacji. Określ dokładnie, ile razy pacjent może „zapomnieć” o anulowaniu wizyty, zanim się go ostatecznie pozbędziesz.

3. Notoryczni spóźnialscy
Każdy pacjent musi mieć świadomość, że spóźnienia rujnują harmonogram przyjęć i dezorganizują pracę całej praktyki. W takim przypadku można grzecznie odmówić przyjęcia tego dnia. Pacjent powinien mieć świadomość konsekwencji swoich czynów. Dla notorycznych spóźnialskich można wprowadzić czytelną zasadę, że po 4 spóźnieniu mówimy sobie good-bye.

4. Agresywni pacjenci
Jeśli wynik leczenia nie spełnia oczekiwań lub rachunek jest „zbyt wysoki”, pacjent czasami reaguje agresją. To wystarczający powód, aby się z nim rozstać. Jeśli zaś posuwa się do agresji fizycznej, wtedy takiego osobnika należy pozbyć się natychmiast.

5. Pacjenci wyłudzający recepty
To zapewne rzadkie przypadki w naszym kraju, ale gdyby miały miejsce, to takiego pacjenta nie leczymy.

6. Pacjenci-złodzieje
Portal napisał, że to nieczęste przypadki (w USA), ale i tam znane są historie ginących przedmiotów w recepcji i praktyce (papier toaletowy, kawa, szczoteczki i cokolwiek jest pod ręką).

7. Pacjenci „kochasie”
Niektórzy przychodzą do gabinetu, bo bardzo podoba im się dentysta lub ktoś z personelu. Lepiej żeby taka osoba szukała sobie szczęścia gdzie indziej.

8. Pacjenci nieakceptujący planu leczenia
Jeśli Twój pacjent pomimo przedstawienia szczegółowego opisu stanu uzębienia i przedstawienia planu leczenia nie akceptuje go, należy mu zasugerować, aby udał się do innego dentysty.

Jak pozbyć się niechcianego pacjenta? Amerykanie sugerują, aby nie mówić mu tego wprost, ale powiadomić go o tym np. listownie. Można pacjentowi wskazać inne praktyki w okolicy oraz nadmienić, że możemy go przyjąć w przypadkach nagłych w ciągu najbliższych 30 dni. Po tym terminie wasze drogi definitywnie się rozchodzą. List można poprzeć rozmową telefoniczną, ale w bardzo spokojnym, niekonfrontacyjnym tonie.

Pozbycie się pacjenta jest decyzją trudną, ale niekiedy konieczną – czytamy w portalu. Większość twoich pacjentów docenia wagę stomatologii, twoich wysiłków włożonych w leczenie i dba o zdrowie swojej jamy ustnej. Jeśli jednak twój pacjent nie zachowuje się odpowiednio, nie przychodzi lub notorycznie spóźnia się na wizyty, to należy „pozwolić mu odejść” – twierdzą Amerykanie.

Ale jeśli to ty wyznaczasz granice zachowań i poświęcisz swój czas na edukowanie pacjenta, taki scenariusz będzie mniej prawdopodobny – czytamy w dentalproductsreport.com

 

opr. tch


POWIĄZANE ARTYKUŁY

kostniakomiesak1
Leczenie kostniakomięsaka żuchwy u 90-letniego pacjenta Lekarz

Osteosarcoma, czyli kostniakomięsak lub mięsak kościopochodny, to nowotwór złośliwy, w którym komórki rakowe wytwarzają macierz kostną lub silnie zmineralizowaną tkankę kostną. W kości szczęki lub żuchwy rozwija się około 6% wszystkich kostniakomięsa...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
bol zeba
W jaki sposób można się pozbyć bólu zęba? Pacjent

Bolący ząb to popularny problem, z którym najczęściej trzeba się zmierzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Jednocześnie w wielu przypadkach od razu dochodzi do wystąpienia dużego bólu, który potrafi skutecznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Si...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

IKP - Dentonet.pl
Z Internetowego Konta Pacjenta korzysta 8,5 mln osób Pacjent

Narodowy Fundusz Zdrowia podaje, że w połowie maja br. liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta sięgnęła już 8,5 mln osób, podczas gdy jeszcze w październiku 2020 roku było ich 3,5 mln. Oczywiście wynika to głównie ze związanych z pandemią dz...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

borelioza 1
Dentysto, czy rozpoznasz objawy boreliozy u pacjenta? Lekarz

Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...