Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak można zniechęcić pacjenta do leczenia?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak można zniechęcić pacjenta do leczenia?

Jak można zniechęcić pacjenta do leczenia?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której do lekarza dentysty trafia pierwszorazowy pacjent z bolącym zębem. Po zakończeniu leczenia interwencyjnego dowiaduje się, że oprócz zęba, który właśnie został wyleczony, posiada 7 ubytków, kamień i osad do usunięcia, 4 braki, ma starte zęby, obniżoną wysokość zwarcia, a kształt i kolor siekaczy z wypełnieniami na stycznych aż prosi się o licówki. W odpowiedzi na opisany wyżej, zdiagnozowany obraz stanu jamy ustnej pacjenta lekarz przedstawia mu zgodne ze sztuką rozwiązania stomatologiczne. W większości przypadków pacjent w odpowiedzi na taki przekaz pyta o koszty zaprezentowanych rozwiązań. Doprowadza to bardzo szybko do rozmowy o kwotach, które z perspektywy pacjenta na ten moment wydają się bardzo duże. Wydaje się, że w trakcie przekazu lekarza (który najczęściej jest monologiem) pacjent słucha z uwagą, często potakuje. Lekarz – w odpowiedzi na te reakcje – podkreśla wagę swoich rozwiązań, używając wyżej wymienionych zwrotów: trzeba…, powinien pan…, należałoby… Po to, by zwiększyć motywację pacjenta, część lekarzy barwnie opisuje konsekwencje zaniechania leczenia, nierzadko trochę naciągając statystykę.

Statystyczny lekarz zapytany o percepcję tej sytuacji z przekonaniem odpowie, że pacjent dostał wszystkie niezbędne informacje, a to, że już więcej do niego nie przyszedł, jest już poza zasięgiem jego wpływu.
Opisaną strategię nazywam „słuchaj i rób”. Zakłada ona, często na nieświadomym poziomie, paternalistyczną relację lekarz–pacjent, w której lekarz oczekuje zaufania i podążania pacjenta. Takie podejście skutkuje zazwyczaj małymi zmianami w sposobie myślenia drugiej osoby. Nie mam wątpliwości, że motywy lekarza są szlachetne i że kieruje się on medycznie uzasadnionymi kryteriami. Pacjent rozumie racjonalne argumenty lekarza, jednak nie uruchamiają one w nim jego wewnętrznego pragnienia zmiany.
Strategia „słuchaj i rób” sprawdzi się u pacjenta, który przyszedł do gabinetu w pełni zmotywowany do podjęcia leczenia i zaproponowany przez lekarza zakres leczenia w znacznym stopniu pokrywa się z tym spodziewanym przez niego, jak i z oczekiwanymi kosztami. Jednak jako że w polskim społeczeństwie posiadanie próchnicy nie jest czymś wstydliwym, napiętnowanym, a można stwierdzić, że jest wręcz swoistą normą, bardzo niewielki odsetek pacjentów ma wewnętrzną motywację do kompleksowego wyleczenia jamy ustnej, co czyni opisaną strategię efektywną tylko dla małej grupy pacjentów. Niezależne badania psychologiczne pokazują, że strategia „słuchaj i rób” w medycynie działa w małym stopniu, a poza obszarem medycznym nie działa prawie wcale. Jest to między innymi związane ze znanym w psychologii pojęciem reaktancji. W 1966 r. Jack i Sharon Brehmowie zbadali i opisali zjawisko oporu psychicznego powstającego w momencie, gdy ktoś próbuje nam coś narzucić.

O zjawisku reaktancji więcej w tekście Mariusza Obody "Reaktancja – opór psychiczny pacjenta wywołany postawą lekarza" w najnowszym wydaniu "e-Dentico":


POWIĄZANE ARTYKUŁY

borowanie.jpg
Konflikt dentysty z pacjentem z HIV Lekarz

Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów bada przypadek praktyki gabinetu stomatologicznego w Kaatsheuvel w Holandii. Sprawa ma dwa aspekty - jeden ze strony pacjenta ......

projektowanie_usmiechu_galeria_usmiechu.jpg
Stomatolodzy inwestują w sprzęt wysokiej jakości Lekarz

Stomatolodzy inwestują w nowoczesny sprzęt.I słusznie - wysokiej jakości urządzenia oraz materiały nie tylko skracają czas leczenia, lecz również wpływają na bezpieczeństwo zabiegów i......

psycholog_4mfAHf8.jpeg
Skuteczne leczenie to nie wszystko Lekarz

Spotkanie lekarza z pacjentem nie dotyczy jedynie problemów zdrowotnych. Jest to przede wszystkim spotkanie człowieka z człowiekiem, które wymaga kontaktu międzyludzkiego. Pacjent szu......

ROZWIŃ WIĘCEJ
shutterstock_3290165.jpg
Lekarz stomatolog nie tylko od zębów? Lekarz

O tym, że stomatolog dla wielu osób jest lekarzem pierwszego kontaktu, i jeśli nie zdiagnozuje u nich poważnych chorób, istnieje nikła szansa, że trafią oni do odpowiedniego specjalis......

poglądy.jpg
Stres w pracy lekarza stomatologa Pacjent

Okazuje się, że 55% naszych rodaków doświadcza na co dzień nadmiernego stresu. Osoby z wyższym wykształceniem i mieszkańcy dużych miast narażeni są niego jeszcze bardziej (aż w 67%). Lekarzy......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres