Dziecko w gabinecie stomatologicznym
Dziecko w gabinecie stomatologicznym
Wizyta w gabinecie stomatologicznym nawet dla dorosłych jest zdarzeniem, które generuje duży poziom stresu. Często jest to związane z traumatycznymi doświadczeniami (a te – przyznajmy szczerze – nieraz się zdarzają). Stąd – jest to bardzo ważne, by u dzieci minimalizować lęk przed leczeniem stomatologicznym, a wręcz sprawić, by gabinet kojarzył się im z czymś przyjemnym.
Jak do tego doprowadzić? Przede wszystkim zadbać o to, by dziecko, które przychodzi do stomatologa, wiedziało, po co przyszło i czego może się po tej wizycie spodziewać – mówi w wywiadzie dla portalu Dentowizja.pl dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.
Dlatego pierwszą wizytę warto należycie przygotować – zarówno w sytuacji, gdy dotyczy naszego dziecka, jak i zorganizowanych grup dzieci. Przede wszystkim maluchom należy udzielić (w miarę możliwości) szczegółowych wyjaśnień, np. dlaczego dwie osoby (lekarz i asystentka) biorą udział w zabiegu. Wiele zależy też od personelu medycznego w gabinecie. Kluczowe jest w tym, by był on w szczególny sposób serdeczny, ciepły i życzliwy wobec małych pacjentów. Oczywiście – jak zauważa dr Aleksandra Piotrowska – każdy z nas lubi o sobie myśleć, że jest życzliwy wobec innych, jednak do leczenia dzieci potrzeba szczególnych predyspozycji.
Z pewnością dziecko powinno być zaznajomione z tym, co będzie się z nim działo podczas zabiegu, dlatego najpierw trzeba je oswoić z fotelem dentystycznym, nietypową pozycją ciała, w jakiej się znajdzie, ostrymi światłami czy ślinociągiem. Należy mu po kolei wyjaśnić, czemu ma to służyć.
Zasadnicze znaczenie ma też zwrócenie uwagi na dwa aspekty wizyt adaptacyjnych – po pierwsze chodzi o wyeliminowanie lęku (nie tylko związanego z leczeniem stomatologicznym, ale i zupełnie nową dla dziecka sytuacją). A zatem wizyta taka ma na celu oswojenie małego pacjenta z gabinetem, aby przestał być on dla niego rzeczywistością nową. Sprawi to, że jeśli w końcu dojedzie do zabiegu – jest duże prawdopodobieństwo, że dziecko nie będzie się go bało.
Po drugie – chodzi o to, by wzbudzić w małym pacjencie wręcz pozytywne (a przynajmniej neutralne) emocje związane z gabinetem dentystycznym. Można do tego celu wykorzystać bardzo w dzieciach mocno obecną potrzebę poznawania świata i wizytę adaptacyjną przedstawić jako świetną okazję do zdobycia nowych doświadczeń i wiedzy (jednym słowem: ciekawą przygodę). Nie jest prawdą, że dziecko jest szczęśliwe tylko wtedy, gdy dostaje słodycze i jest głaskane po głowie – dzieci to także „mali odkrywcy”.
Ważną rolę spełniają także nalepki, dyplomy i inne gadżety, które maluchy mogą podczas takiej wizyty otrzymać.
BZ
http://www.dentonet.pl/pasaz/produkt/190/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Główny Inspektor Sanitarny nadesłał odpowiedź na stanowisko prezydium NRL dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie zakresu danych Krajowej Bazy Urządzeń Radiologicznych. Uwagi samorządu zostały w znacznej części uwzględnione. Z informacji gromadzo...
– Zależało mi na tym, aby mój mały gabinet spełniał wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i lokalowe, a równocześnie chciałam, żeby rozkład wnętrz oraz wyposażenie było ergonomiczne dla personelu i przyjazne dla pacjentów – mówi lek. dent. N...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Wielu lekarzy dentystów obawia się przyjmować dzieci. Zakładają, że nie poradzą sobie z płaczem, napadami złości i brakiem współpracy malucha, który nijak nie chce zrozumieć, że leczenie służy jego zdrowiu. Oczywiście wskazane są wizyty adaptacyjne, ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...