Dwa cele wizyty adaptacyjnej – wywiad z dr Aleksandrą Piotrowską
Dwa cele wizyty adaptacyjnej – wywiad z dr Aleksandrą Piotrowską
Wizyty adaptacyjne mają dwa cele: zaznajomienie dziecka ze swego rodzaju nowością oraz wytworzenie pozytywnych, a minimum neutralnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Aleksandra Piotrowska, znany i ceniony psycholog dziecięcy.
Jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym – wizyty adaptacyjnej? Jaka jest rola rodziców w tym zakresie?
Rodzice powinni zadbać o to, żeby wchodząc do gabinetu dziecko wiedziało dokąd przyszło, po co i co zobaczy. A więc najpierw ta wizyta powinna być odpowiednio przygotowana. Rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem jeszcze w domu na ten temat.
Dziecko przekracza próg gabinetu i …
Dziecko powinno być sympatycznie przywitane przez personel, który przedstawia się i wyjaśnia. Czasem dziecko może czuć się zaniepokojone, zapyta dlaczego, aż dwie osoby. Trzeba wyjaśnić, że to norma, że dwie osoby zawsze pracują nad jednym pacjentem. I niezwykle ważne jest to, żeby stomatologiem prowadzącym tę wizytę była osoba serdeczna, ciepła, życzliwa. Ja wiem, że każdy z nas tak myśli o sobie, ale prawda jest taka, że różnimy się między sobą. Oddelegujmy do tych wizyt adaptacyjnych osobę, która ma w sobie naprawdę ciepło i serdeczność, szczególnie wobec dzieci.
Jak powinna przebiegać taka wizyta? Co lekarz powinien zaprezentować, omówić?
Dziecko, po pierwsze, powinno zapoznać się z tym, co będzie działo się z jego ciałem w gabinecie. Dziecko powinno zakosztować leżenia na fotelu stomatologicznym w określonej pozycji, doświadczyć silnych świateł, obecności ssaka w buzi. Wszystko musi być powiązane z wyjaśnieniami ze strony stomatologa, który opowiada po kolei co robi i czemu to służy.
Wizyta adaptacyjna ma rozwiązać pewien lęk kojarzony z każdą sytuacją nową i sprawić, że gabinet przestanie być dla dziecka czymś nowym. Kilkukrotne przeprowadzenie takiej wizyty sprawi, że kiedy naprawdę dziecko będzie potrzebowało wizyty u stomatologa, ten aspekt strachu przed nowym zostanie odsunięty.
Chodzi też o to, żeby dziecko skojarzyło z gabinetem przyjemne emocje, jak chociażby przyjemność dowiadywania się czegoś nowego. Pamiętajmy, że dziecko dysponuje także tzw. uczuciami poznawczymi. Nieprawda, że dziecku jest przyjemnie tylko wtedy, kiedy dostanie lizaka lub głaszczemy je po główce. Ważne jest dla dziecka poczucie, że dowiaduje się czegoś nowego i nic złego się nie dzieje. Do tego spotka się z kimś miłym, a w nagrodę jeszcze dostanie naklejkę Dzielny Pacjent lub coś podobnego, to rodzą się wówczas pozytywne skojarzenia.
Wizyty adaptacyjne mają dwa cele – zaznajomienie z nowością oraz wytworzenie pozytywnych, a minimum neutralnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Prezydium Komisji Stomatologicznej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej wyraziło poparcie dla stanowiska Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego w sprawie możliwości udzielania przez świadczeniodawcę odpłatnych świadczeń zdrowotnych spoza koszyka świadczeń ...
Po ponad dwóch latach ograniczeń w funkcjonowaniu praktyk dentystycznych w Stanach Zjednoczonych z powodu pandemii COVID-19, sytuacja – przynajmniej teoretycznie – wróciła do normy. Gabinety stomatologiczne są ponownie otwarte, ale jak wskazują dostę...
W lipcu 1928 r. Aleksander Fleming zapoczątkował badania, które doprowadziły do odkrycia penicyliny. Wydarzenie to jest przypominane, gdyż na świecie narasta oporność bakterii na antybiotyki. W lipcu 1928 r. szkocki bakteriolog Aleksander Fleming ...
W opublikowanym niedawno dokumencie "Sustainability in Dentistry" Światowa Federacja Dentystyczna FDI określiła cele, które mają doprowadzić do rozwoju współczesnej stomatologii z poszanowaniem środowiska naturalnego – informuje Polskie Towarzystwo S...
Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...
Standardem dla wielu pacjentów – przynajmniej tych, którzy dbają o stan zdrowia jamy ustnej – są kontrole stomatologiczne powtarzane regularnie co pół roku. Opublikowane badanie szkockich naukowców sugeruje, że nie musi to być optymalne rozwiązanie. ...
Obniżenie poziomu życia, z czym zmaga się część brytyjskiego społeczeństwa, to wypadkowa trudnych lat pandemii COVID-19, utrzymującej się od dłuższego czasu wysokiej inflacji oraz kłopotów, z jakimi Zjednoczone Królestwo zmaga się po opuszczeniu Unii...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...
W Szkocji zmianie mają wkrótce ulec stawki za korzystanie z usług gabinetów stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Będą one nieco wyższe niż dotychczas, ale zmiana ta, w ocenie lekarzy dentystów, jest kosmetyczna i nie rozwiązuje problemu zbyt n...
Unit i jego bezpośrednie otoczenie należy dezynfekować po każdym kolejnym pacjencie. Jak wykonać tę procedurę szybko i bezpiecznie? Jakie produkty do dezynfekcji unitu rekomenduje firma Ecolab? Tego dowiedzieć się można z trzeciego odcinka cyklu film...