Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej?

Publikacja:
Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej?

Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej?

Badanie wykonane przez Warszawski Uniwersytet Medyczny wykazało, że przeszło 90% Polaków ma próchnicę. Na tle Europy plasujemy się na trzecim miejscu od końca. Jednocześnie rośnie w naszym kraju liczba osób wyjeżdżających na drogie zagraniczne wakacje, zwiększa się sprzedaż nowych samochodów, telewizorów itd. Nasuwa się tutaj ważne pytanie:

Czy ci wszyscy, którzy podróżują czy dokupują dodatkowe wyposażenie do swojego nowego samochodu u dilera samochodowego mają wszystkie zęby zdrowe? Prawdopodobnie odpowiedź wszyscy znamy. Dlaczego zatem statystyczny pacjent podejmuje decyzje, które są niekorzystne dla jego organizmu? – pyta ceniony przez polskich stomatologów trener Mariusz Oboda. 

Motywowanie pacjentów to ważne zadanie zarówno dla lekarza dentysty, jak i asystentki czy higienistki stomatologicznej. Jak zmotywować pacjenta do regularnych wizyt w gabinecie higieny? O tym będziemy rozmawiać podczas kwietniowej Ogólnopolskiej Konferencji Higienistek i Asystentek Stomatologicznych Asysdent. Tutaj znajdziecie szczegółowy program.

Wykład dotyczący motywacji poprowadzi Marta Krukowska, psycholog, trener, coach, wieloletni manager w międzynarodowych korporacjach medycznych i farmaceutycznych. – Podczas wykładu zrozumiesz psychologiczne aspekty motywacji pacjenta; dowiesz się jak zbudować motywacje do regularnych wizyt w gabinecie higieny; poznasz najważniejsze potrzeby psychologiczne pacjentów – zapowiada. Pierwszy dzień konferencji Asysdent 2017 w dużej części będzie poświęcony tzw. umiejętnościom miękkim. Poza Martą Krukowską z wykładami z tej tematyki wystąpią Justyna Pająk oraz Mariusz Oboda, założyciel Oboda Consulting & Training Group.

M. Oboda temat motywacji pacjenta podejmuje w swoich publikacjach i szkoleniach bardzo często. Tak o motywacji pisał na łamach dwumiesięcznika „E-dentico”:

Podczas wielu lat zarządzania przychodniami stomatologicznymi oraz pracy trenerskiej i coachingowej miałem okazję zgromadzić pokaźny materiał badawczy dotyczący wpływu zachowań lekarza dentysty i jego kompetencji osobistych na proces motywacji pacjenta do kompleksowego leczenia, wizyt kontrolnych itp. Zebrany materiał pozwolił mi na określenie typowego, przeciętnego sposobu komunikowania się lekarza z pacjentem. Następnie skonfrontowałem go z modelowym wzorcem postępowania, który uwzględnia najnowszą wiedzę z zakresu psychologii poznawczej na temat procesu motywacji oraz neurobiologii. Wynik tego porównania wyraźnie ukazał bardzo duży, niewykorzystany potencjał dotyczący możliwości większej pomocy, jaką może i powinien (wyraźne oczekiwanie pacjenta dotyczące motywowania wykazuje wykonane przez nas w 2011 r. badanie na grupie około 500 pacjentów) wykazać lekarz w zakresie zaangażowania pacjenta do podjęcia i zakończenia kompleksowego leczenia oraz utrzymania uzyskanego stanu zdrowia jamy ustnej przez jak najdłuższy czas.

Podobny stan rzeczywistości ukazują również wnioski z analizy raportów projektu „Tajemniczy Pacjent”, badającego zachowania wszystkich osób z danej przychodni mających bezpośredni kontakt z pacjentem. Zgłębiając poziom wykorzystania wiedzy na temat motywacji przez lekarza dentystę, wraz z moim zespołem w ciągu kilku lat przeprowadziliśmy również około 100 pogłębionych wywiadów z pacjentami. W czasie około półtoragodzinnych rozmów jedno z zadawanych pytań brzmiało:

Czy miałeś w swoim (dorosłym) życiu taki moment, w którym wszystkie twoje zęby były wyleczone, a prowadzący cię lekarz poinformował cię o tym uroczyście i nauczył utrzymywać taki stan przez wiele lat?

Tylko bardzo niewielki odsetek pacjentów częściowo potwierdził zaistnienie takiej sytuacji. Większość z nich jednocześnie twierdziła, że ma swojego dentystę. Brak profesjonalnej, uporządkowanej przez psychologię, wiedzy lekarzy na temat procesu motywacji przejawia się również w statystykach dotyczących pacjentów regularnie przychodzących na wizyty kontrolne. W tym samym czasie na przykład przemysł oponiarski wykorzystał całą dostępną w psychologii wiedzę i sprawił, że liczba osób wymieniających opony z letnich na zimowe zdecydowanie zdystansowała liczbę pacjentów systematycznie uczęszczających na wizyty kontrolne. 

Stoimy na stanowisku, że jest to wynikiem niskiego poziomu wiedzy psychologicznej lekarza, dużej liczby błędów popełnianych podczas rozmowy z pacjentem na temat jego potrzeb stomatologicznych oraz podczas ustalania zakresu leczenia i budowania w pacjencie motywacji do jego zakończenia.

Osoby reprezentujące inne niż zdrowotne dobra wykorzystują najnowszą wiedzę psychologiczną tworząc przekazy, które w znacznie większym stopniu wywołują zaangażowanie do działania. W środowisku stomatologicznym statystyczny lekarz mówi o motywacji najczęściej w kontekście zwiększania swojej wewnętrznej motywacji, natomiast w odróżnieniu od przedstawicieli innych dziedzin, niewiele uwagi poświęca wiedzy na temat motywacji innych – jedni obawiają się, że psychologia nauczy ich manipulacji, a inni, że nie nauczy ich niczego.

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Philips webinar
Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej [webinar] Asysta

Firma Philips Sonicare zaprasza na webinar "Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej", który odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia o godz. 20:30. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Jolanta Bartoszuk - higienistka stomatologiczna z wiel...

tubka po paście - Dentonet.pl
Produkty do higieny jamy ustnej – co z ekologią? Lekarz

Troska o zdrowie jamy ustnej, w tym profilaktyka i prawidłowa higiena to zagadnienia, które we współczesnym świecie nie budzą kontrowersji. Istotny problem stwarzają natomiast opakowania, w których klienci je nabywają – po zużyciu produktu trafiają o...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej 1
Higiena jamy ustnej a zapalenie płuc u pacjentów OIT Lekarz

Przeprowadzone w ostatnich latach badania zakwestionowały skuteczność stosowania przeciwbakteryjnego płynu do płukania jamy ustnej w zapobieganiu zapaleniu płuc u pacjentów oddziałów intensywnej terapii (OIT). W związku z tym naukowcy z Kanady przepr...

higiena jamy ustnej
Inflacja: Polacy oszczędzają na produktach do higieny jamy ustnej Lekarz

Produkty przeznaczone do higieny jamy ustnej zdrożały w sklepach średnio o 6,5% rok do roku. Najbardziej poszły w górę ceny płynów do płukania, bo o ponad 11%. Na drugim miejscu znalazły się pasty do zębów – wzrost o przeszło 7%. Szczoteczki podrożał...

szczoteczki miedzyzebowe
Szczoteczki międzyzębowe niezbędne do higieny jamy ustnej Asysta

Prof. Denis Bourgeois – dziekan wydziału stomatologii Uniwersytetu w Lyonie, jeden z pionierów badań dotyczących profilaktyki chorób jamy ustnej – po raz kolejny podkreślił, że szczoteczki międzyzębowe są niezbędnym akcesorium do oczyszczania zębów, ...

Happy Dental1
Wpływ higieny jamy ustnej na ryzyko zakażenia COVID-19 Pacjent

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że codzienna higieny jamy ustnej ma wpływ nie tylko na zdrowie zębów i dziąseł, ale także na kondycję całego organizmu. Właściwa pielęgnacja jamy ustnej to już nie tylko wyszczotkowanie zębów. Dostępne obecnie...

higiena jamy ustnej dzieci
PTS: rekomendacje ws. higieny jamy ustnej przedszkolaków Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...

piekny usmiech
ABC higieny jamy ustnej Pacjent

Stomatolodzy rekomendują, aby dbać o swoje zęby już od pierwszych lat życia. Wszystko dlatego, że dzięki odpowiedniej profilaktyce możemy uniknąć nawracającej próchnicy, a także licznych chorób dziąseł. Stomatolodzy rekomendują, aby dbać o swoje zęb...

zdrowie jamy ustnej1
Jak ramadan wpływa na zdrowie jamy ustnej pacjentów? Asysta

Dla muzułmanów na całym świecie właśnie rozpoczął się święty, dziewiąty w roku miesiąc – ramadan. Z tego powodu w portalu Dentistry.co.uk Sakina Syed, higienistka stomatologiczna z Londynu, wyjaśnia, w jaki sposób post może wpływać na zdrowie jamy us...