Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza


Błędy się zdarzają…

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Błędy się zdarzają…

Błędy się zdarzają…

Wszystkim z nas zdarzają się błędy i porażki – zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu osobistym. Raczej mało jest ludzi, którzy przez całe życie i w każdej jego dziedzinie odnoszą sukcesy. Rzecz jednak w tym, by na porażkach nie poprzestawać, ale zmobilizować siły i twórcze myślenie, by z nich wyjść umocnionym. Konfucjusz twierdził, że „Prawdziwym błędem jest go popełnić i nie naprawić”. Inną prawdą jest, że całe życie się uczymy i dopiero wówczas, gdy przyjmiemy postawę „uczącą się”, będziemy mogli z porażek i błędów wyciągać życiowe lekcje. Dobrą metodą jest stawianie sobie pytań, które pozwolą nam zmierzyć się z trudną sytuacją.

Pierwszym krokiem jest nazwanie błędu wprost – co konkretnie zrobiliśmy źle, co zaniedbaliśmy, o jaki szczegół nie zadbaliśmy. Co konkretnie nam nie wyszło? Kolejny krok to określenie, w jakim zakresie my sami ponosimy za to odpowiedzialność, a w jakim otoczenie. Warto zaznaczyć, że naszą naturalną skłonnością jest zrzucanie odpowiedzialności na innych lub na okoliczności. W jakimś stopniu może nam to uratować reputację, ale na pewno nie konstruktywnie podejść do tematu. Im bardziej poczujemy, że sprawy są w naszych rękach, tym bardziej będziemy mogli na nie oddziaływać. Bierność i postawa zachowawcza nie zmienią sytuacji. W tym kontekście warto też się zastanowić, w jakim stopniu odnieśliśmy porażkę, a w jakim coś zrobiliśmy dobrze. Czasem patrząc na złamany patyk przestajemy widzieć las, a przez to możemy zmarnować też dużą część naszej (lub cudzej) pracy, która wyszła dobrze. Czasem jest też tak z relacjami w naszym życiu, że jedna kłótnia może zniszczyć wieloletnią przyjaźń. Dobrze się wtedy zastanowić, czy więcej jest minusów danej sytuacji, czy jednak plusów. Kolejne pytanie, które trzeba sobie zadać to: czego mnie dana porażka nauczyła? Odpowiedź warto spisać, np. "na przyszłość nie będę korzystał z materiałów danej firmy", "nie będę przyjmował pacjentów, gdy jestem zmęczony", "będę bardziej asertywny", "nie będę podejmował decyzji pod wpływem impulsu", "będę częściej korzystał z rad innych", itp. Kolejne pytanie: co następnym razem zrobię inaczej? A co powinienem zrobić teraz, by naprawić zaistniałą sytuację? Czyjej pomocy w przyszłości potrzebuję, aby problemów nie rozwiązywać sam?

Bardzo często tak jest, że porażka lub błąd kosztują nas wiele emocji i na nich się przede wszystkim skupiamy – jesteśmy źli na siebie lub na innych. Tymczasem rzecz w tym, by nie tracić czasu i energii na niepotrzebne rozemocjonowanie i płacz nad „rozlanym mlekiem”, ale zmobilizować siły do działania. Jedna przegrana bitwa nie przesądza o przegranej wojnie. Dobrym przykładem jest prof. Religa – dopiero czwarty, przeprowadzony przez niego przeszczep serca zakończył się sukcesem. Profesor mógł poddać się za pierwszym razem, ale każdy kolejny krok uczył go czegoś nowego, a z błędów wyciągał wnoski.

BZ

 



POWIĄZANE ARTYKUŁY

obrażony.jpg
Rok 2016 - rokiem wzmożonych kontroli Lekarz

Znacznie częstsze niż do tej pory kontrole skarbówki i prawdopodobnie znacznie częstsze wizyty Państwowej Inspekcji Pracy - to wyzwania, z którymi w 2016 r. będzie musiał się zmierzyć ni......

przedszkolak.png
Edukacja przez zabawę Pacjent

Departament Funduszy Europejskich zaprasza dzieci i przedszkola uczestniczące w Projekcie „Edukacja, promocja i profilaktyka w kierunku zdrowia jamy ustnej skierowana do małych dzieci, ich ro......

ROZWIŃ WIĘCEJ
hospicjum.jpg
Akcja "Uśmiech bez barier" na CEDE Lekarz

Akcja „Uśmiech bez barier" ma na celu zwrócenie uwagi środowiska medycznego na problem leczenia stomatologicznego osób niepełnosprawnych. Targi CEDE 2015 wspierają niez......

NFZ.png
Będzie decyzja o likwidacji NFZ? Lekarz

Bezczynność, bylejakość, chaos, marnotrawienie publicznych pieniędzy, procedury utrudniające życie pacjentom i lekarzom - w ocenie kandydatki PiS na premiera, Beaty Szydło, obecna sytuacja w służbi......

silna_wola_DUki8or.jpg
Badanie opinii pacjentów Lekarz

Zapewne każdy ze stomatologów, który prowadzi swój gabinet, podejmuje działalność marketingową, by mieć jak najwięcej wiernych i zadowolonych pacjentów. Pomysły są coraz......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres