Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Być może nie wszyscy mają tego świadomość, ale każde nasze zachowanie (już sam fakt naszej obecności) jest przekazywaniem otoczeniu jakiegoś komunikatu. Tak się dzieje nie tylko w kontakcie z bliskimi osobami, ale i z pacjentami. A jeśli chcemy ich zjednać i zatrzymać – powinniśmy uważniej przyjrzeć się temu, co im przekazujemy naszą postawą (często nieświadomie).
Pacjent, który do nas przychodzi poprzez swoje zmysły odczytuje zastaną rzeczywistość:
– wzrokiem zauważa sposób, w jaki się poruszamy, w jaki gestykulujemy, naszą postawę ciała, mimikę, wyraz twarzy, marszczenie czoła, kontakt wzrokowy (intensywność), nasze ubranie, uczesanie, ozdoby, pozycję ciała czy poziom zachowywanego przez nas dystansu;
– słuchem pacjent odbiera ton i tembr naszego głosu, tempo, w jakim mówimy, nasz akcent, ale i np. chrząknięcia czy inne artykułowane przez nas dźwięki;
– poprzez tzw. kanał kinetyczny (zawiera on w sobie zmysł smaku, węchu i dotyku) pacjent doświadcza m.in. intensywności naszego uścisku ręki przy powitaniu, naszego zapachu, delikatności lub jej braku podczas zabiegu.
Przeprowadzone badania wykazały, że aż 55% bodźców nasze otoczenie odbiera poprzez mowę naszego ciała, a jedynie 7% z przekazywanych treści.
Gdy lekarz kontaktuje się z pacjentem drogą werbalną czyli wypowiadając słowa – przede wszystkim przekazuje w ten sposób informacje. Jednak to poprzez komunikację niewerbalną pacjent odczytuje, jakie jest nastawienie lekarza do niego, jakie w danym momencie kierują nim emocje i intencje. I to właśnie ma ogromny wpływ na kształtowanie osobistej relacji. A zatem – jeśli chcemy być wiarygodni – potrzeba spójności między treścią, jaką przekazujemy a jej formą – ton naszego głosu, tempo, w jakim wypowiadamy słowa, kontakt wzrokowy i nasza postawa powinny być spójne z wypowiadanymi słowami. Tylko wtedy wzbudzimy zaufanie pacjenta. Jeśli np. przedstawiamy mu plan leczenia niepewnym tonem – trudno mu będzie zaufać, że jest dobry. Stąd – wiele planów leczenia nie zostało wdrożonych w życie z powodu błędów w komunikacji niewerbalnej – lekarzowi nie udało się przebić przez obiekcje pacjenta.
Pacjent, który do nas przychodzi po raz pierwszy, nie jest w stanie ocenić naszych umiejętności, ale próbuje wyczuć, jakimi jesteśmy ludźmi, czy warto nam zaufać – kieruje się przy tym swoimi zmysłami. I bardzo często na tej podstawie podejmuje decyzje. A zatem – warto temat zgłębić, gdyż może się okazać, że będziemy świetnymi stomatologami, ale będzie nam brakowało pacjentów.
BZ
Na podst. Mariusz Oboda "Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Czasopismo „Sleep” opublikowało wyniki badań, z których wynika, że nastolatki, które śpią mniej niż zalecane 8-10 godzin na dobę, w ciągu roku mogą spożywać nawet 2 kilogramy więcej cukru niż ich wysypiający się rówieśnicy. Według danych American Ac...
NFZ poinformował, że środki w planach finansowych oddziałów wojewódzkich wzrosły o ponad 1 mld zł. Niestety, dodatkowe środki nie zostaną przeznaczone na leczenie stomatologiczne. Jak podkreślono w komunikacie, oddziały wojewódzkie NFZ-u zyskały p...
Od kilku tygodni Wielka Brytania żyje walką o przywództwo w Partii Konserwatywnej, co – po dymisji Borisa Johnsona – oznaczać będzie objęcie także stanowiska premiera Zjednoczonego Królestwa. W walce pozostało tylko dwoje kandydatów: Liz Truss, obecn...
Z badania opublikowanego w czasopiśmie „International Journal of Dental Hygiene” można wnioskować, że bakterie Streptococcus mutans, Lactobacillus acidophilus i inne patogeny powszechnie bytujące w jamie ustnej mogą wykazywać oporność na działanie śr...
Z raportu opublikowanego w dniu 13 maja przez Instytut Polityki Zdrowotnej Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA Health Policy Institute) wynika, że w ciągu najbliższych dwóch dekad liczba dentystów w USA wzrośnie o około 10% w stosunku d...
Przyjmuje się, że na zarobki lekarzy stomatologów, poza m.in. kompetencjami czy zakresem oferowanych usług, wpływ ma miejsce, w którym znajduje się gabinet stomatologiczny. Te w zamożniejszych regionach kraju, a zwłaszcza w największych miastach, pot...
Dyskomfort podczas jedzenia, ból języka, czy uczucie pieczenia to jedne z wielu przyczyn bólu w obrębie jamy ustnej, z którym zmierzył się w swoim życiu każdy z nas. Co może być przyczyną takich objawów? Ból jamy ustnej ma wiele możliwych przyczyn, w...
Kolejny poseł zainteresował się sytuacją publicznej stomatologii, w tym wycenami świadczeń stomatologicznych, niezmienianymi od 13 lat. Tym razem interpelację w tej sprawie wystosował Waldemar Sługocki. - Utrzymanie gabinetów stomatologicznych z roku...
Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...
Stres towarzyszący pandemii koronawirusa w bardzo silnym stopniu odbił się na kondycji zębów Polaków. – Pandemia sprawiła, że nasze zęby wyglądają jakby w ciągu roku postarzały się nawet o kilka lat – mówi lek. dent. Milena Sawicka w rozmowie z port...
Kilka dni temu NFZ poinformował, że od 1 kwietnia do końca 2022 r. m.in. do poradni POZ i gabinetów lekarzy specjalistów trafi dodatkowo ponad 600 mln zł. Wzrost finansowania ma osłabić skutki inflacji i zminimalizować efekt wyższych kosztów utrzyman...