Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Żegnaj NFZ, czyli stomatolog na swoim. Cz. 3.

Publikacja:
Żegnaj NFZ, czyli stomatolog na swoim. Cz. 3.

Żegnaj NFZ, czyli stomatolog na swoim. Cz. 3.

Jak skutecznie rozpocząć prywatną praktykę po utracie kontraktu z NFZ? O tym rozmawiamy z Damianem Pietrzakiem, prezesem firmy INVEST PARTNER, która świadczy kompleksowe usługi dla przedstawicieli wolnych zawodów w zakresie zarządzania osobistym i firmowym majątkiem.

Stomatolog rozpoczyna prywatną praktykę. Przeanalizował już swoją sytuację finansową. Co dalej?
Istnieje algorytm, za którym powinniśmy podążać. Zaczynamy od analizy obecnej sytuacji. Na jej podstawie budujemy plan działania – w oparciu o wiedzę posiadaną przez nas, wynikającą z analizy działania konkurencji czy też osób, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku usług prywatnych. Następnym krokiem jest podjęcie odpowiednich decyzji, następujących po kolei po sobie, które będą zorientowane na cel. Ostatnim elementem jest podjęcie działań – konkretnych, które zawarły się w planie. Te cztery elementy decydują o sukcesie.
Warto wszystkie te kroki zapisać na kartce. Warto też, tworząc taki plan czy analizę, podejść do tego profesjonalnie, czyli: dużo czytać na temat tworzenia planów, przeanalizować działanie konkurencji, która odnosi sukcesy. Może się okazać, że ktoś już działa na rynku prywatnym, np. w małym miasteczku, otwiera drugi gabinet w innym miasteczku, za chwilę trzeci. Trzeba wtedy przeanalizować, co taka osoba robi dobrze, a co my możemy zrobić podobnego nawet lepiej.

Czyli jeśli stomatolog przygotowuje działanie według tego algorytmu, to musi mieć różne warianty działań? Jakie warianty planu można przygotować?
Warto opracować od dwóch do trzech planów działania. Plan A, najbardziej dla nas optymistyczny oraz plany B i C – awaryjne. Warto mieć rozwiązanie alternatywne, w którym będzie uwzględnione, jak wykorzystać plan B, gdyby pewne działania planu A nie przyniosły efektu. To nas uchroni przed bankructwem, rozczarowaniem i myśleniem, że to w ogóle nie funkcjonuje, nie działa.
Jako przedsiębiorcy musimy mieć przygotowane różne plany i strategie działania. W przeciwnym razie może przyjść taki moment, że stawiamy wszystko na jedną kartę, angażujemy wszystkie swoje środki finansowe, angażujemy się czasowo i emocjonalnie, a nagle się okazuje, że nic nie wyszło. Bardzo często może się jednak okazać, że właśnie ten plan działania by zadziałał, tylko zabrakło jednego elementu – może elementu marketingowego, może działania, które miało dotrzeć do pewnej grupy pacjentów.
Mam wrażenie, że z tymi działaniami jest kiepsko u polskich przedsiębiorców…
Często już w pierwszej fazie – gdy ktoś analizuje swoją sytuację finansową – pojawia się zwątpienie, myślenie: To mnie przerasta. Jeżeli nawet już ma przygotowany pewien plan działania, to często kończy właśnie na tym etapie. Brakuje podjęcia decyzji i konkretnych rozwiązań. A to jest kluczowe – aby odnieść sukces, to cała ta strategia musi zakończyć się działaniem, które wyznaczyliśmy w planie.

Załóżmy, że stomatolog leczył na NFZ pacjentów, którzy nie mieli pieniędzy – bo pracuje w regionie, w którym panuje 60% bezrobocie. I boi się nie tego, że pacjenci przestaną się u niego leczyć, tylko tego, że nie będą mieli mu czym płacić.
Trzeba się przede wszystkim zastanowić, czy jest to faktyczna sytuacja, czy też jego przypuszczenia. Często okazuje się, że takie obawy nie są podparte faktycznymi danymi. Jeśli się przyjrzeć bliżej, okazuje się, że w tym samym mieście działają dwa gabinety, które leczą tylko prywatnie. I mają klientów. Pytanie zatem brzmi: Czy faktycznie nie ma dla kolejnego prywatnego dentysty pracy, czy raczej to tylko kwestia sięgnięcia po pacjenta, zdobycia go i pokazania mu, że jesteśmy dobrymi fachowcami i utrzymujemy bardzo wysoki standard. Inna sprawa, to czy w miejscu, w którym chcemy działać, jest potencjał, bo jeżeli nie, to trzeba znaleźć obszar, w którym taki potencjał jest.

Czyli zamiast w małym miasteczku otworzyć praktykę np. na wsi?
Tak, to trzeba przemyśleć i ewentualnie zmienić miejsce swojego gabinetu. W dzisiejszych czasach trzeba być elastycznym, biorąc pod uwagę fakt, że konkurencja jest spora. Otwiera się dużo prywatnych gabinetów stomatologicznych, świadczących usługi na coraz wyższym poziomie i przede wszystkim dbających o swojego pacjenta poprzez zarządzanie relacjami z nimi.

W następny poniedziałek: Co zrobić, aby zachęcić pacjentów do wybrania mojego gabinetu?

 

Część 1: Jak się zabezpieczyć na czarną godzinę?
Część 2: Jak przezwyciężyć kryzys finansowy?

Część 4: W jaki sposób przyciągnąć pacjentów?

Oprac. KeL
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

UpClinic artukul porady v2
Od czego zacząć marketing medyczny w swoim gabinecie? Lekarz

Po przeczytaniu naszego ostatniego artykułu o tym, jakie korzyści przyniesie Ci wdrożenie marketingu do Twojego gabinetu, można było dojść do jednoznacznego wniosku. Warto jest marketing wdrożyć. Nie będziemy powtarzać, z jakich powodów, jednak jeśli...

98e7ed520483fe3c81c1272e52858aa7
Wazektomia Łódź, czyli skuteczna antykoncepcja dla mężczyzn Pacjent

Wazektomia jest to zabieg przeznaczony dla mężczyzn, którzy nie chcą mieć potomstwa. Mężczyźni decydują się na ten zabieg z różnych względów. Jednym z nich jest posiadanie już pożądanej liczby dzieci i chęć zabezpieczenia się przed kolejną ciążą part...

KDO Zadrozny
Dostęp przez wyrostek, czyli jak podnieść dno zatoki szczękowej Lekarz

Tylko do najbliższej niedzieli (17 października) w wyjątkowej cenie 99 zł można zakupić dostęp do wykładu "Dostęp przez wyrostek – czyli jak od 10 lat podnoszę dno zatoki szczękowej" autorstwa dr. n. med. Łukasza Zadrożnego. Wykład został zarejestrow...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Karas KDO
Nekrodoncja, czyli gdzie są granice naszych pacjentów Lekarz

Tylko do najbliższej niedzieli 26 grudnia w wyjątkowej cenie 99 zł można zakupić dostęp do wykładu "Nekrodoncja, czyli gdzie są granice naszych pacjentów" autorstwa lek. dent. Bartłomieja Karasia. Wykład został zarejestrowany podczas 2 Konferencji De...

nic dentystyczna
Gitarowy floss, czyli poznaj brzmienie... nici dentystycznej! Asysta

Kto powiedział, że poczciwa, znana od dziesięcioleci nitka dentystyczna może mieć tylko jedno, stricte stomatologiczne zastosowanie? Jak się okazuje, może ona służyć – i to z dużym powodzeniem – jako... struna gitary, przynajmniej pod palcami profesj...

martwy zab pekniety zab
Zęby pod kontrolą, czyli jak o nie dbać, aby uniknąć stomatologa? Pacjent

Zęby trzeba leczyć - to prawda stara jak świat. Nieraz jednak mimo dbałości i troski występują problemy z uzębieniem - dziura w zębie, pęknięty ząb. Czasami zdarza się też martwy ząb (szczególnie po leczeniu kanałowym taki ząb obumiera). Rozwiązaniem...

grafika do artykulu Zeby po wakacjach Listerine 22
Rodzinna profilaktyka, czyli jak dbać o zęby po wakacjach? [webinar] Asysta

Już w najbliższy czwartek 25 sierpnia o godz. 20:00 odbędzie się organizowany przez markę LISTERINE® webinar "Zęby po wakacjach, czyli rodzinna profilaktyka jamy ustnej". Poprowadzi go dypl. hig. stom. Edyta Gronowska-Olesiejuk. Udział w webinarze je...

wirus HIV
Co piąta osoba z wirusem HIV nie wie o swoim zakażeniu Lekarz

Z wirusem HIV żyje w Polsce około 20 tys. osób, jednak około 20% nie wie o swoim zakażeniu, a 16% osób, które odebrały pozytywny wynik testu, nie podejmuje leczenia – wykazały badania Buddy Polska. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publiczn...

Asysdent 2020 568
ASYSDENT 2021: praktyka czyni mistrza, czyli czas na warsztaty! Asysta

"Czym jest zabieg wybielania zębów?", "Przygotowanie gabinetu do zabiegów implantologicznych i chirurgicznych", "Organizacja pracy w gabinecie", "Pacjent periodontologiczny – domowa profilaktyka jako niezbędny element w procesie leczenia" - to tylko ...

Rubifoam2
Zęby jak perły, czyli piękno starej reklamy prasowej Lekarz

Tym razem przedmiotem rozważań będą ponad stuletnie amerykańskie reklamy zachęcające do dbania o zęby. Rubifoam to nie piana, jak nazwa mogłaby wskazywać, a nawet nie pasta lub proszek. Zwany z francuska „dentifrice” Rubifoam to płyn o nieznanym dz...

blog gabinetu
Skuteczny blog gabinetu stomatologicznego – czyli jaki? Lekarz

Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...